کد خبر: ۱۰۲۸۷۴۴
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۴ 15 February 2022
 روزنامه آرمان ملی در مطلبی با عنوان «تشدید تهدید محیط زیست، چرا؟» به قلم محمد درویش تحلیلگر مسائل محیط زیست این گونه آورده است:

دوره‌ای بود که تصمیم بر این شد با توجه به سابقه خوب وجود وزارتخانه‌ای مجزا در حوزه محیط زیست، ایجاد شودو تلاش‌هایی برای انجام آن صورت گرفت. اما این ایده کنار گذاشته شد و به طور کلی بحث ادغام سازمان‌های محیط‌زیستی بار دیگر مطرح شد. تنها در طول سه ماه ایده تشکیل وزارتخانه مستقل محیط‌زیستی تغییر کرد. این دستپاچگی در تغییر موضع مسئولان و سیاستگذاران و همچنین فقدان دستور و یا اطلاعیه‌ای رسمی در این رابطه، این ذهنیت را تقویت کرد که به احتمال زیاد چنین طرحی در واقع به صورت دستوری در دست اقدام قرار گرفته است.
 
باید توجه داشت که سازمان محیط زیست نقش و وظیفه نظارتی دارد که مسئولیت نظارت بر ارگان‌های دیگر را برعهده دارد، اما برخلاف این نهاد، سازمان جنگل‌ها عملا دستگاهی با ابعاد و نقش اجرایی در کشور است. همین تعارض ساختاری بین دو ارگان می‌تواند زمینه‌ساز بروز مشکلاتی در حوزه محیط زیست شود که نتیجه‌ای جز کاهش بازدهی عملکرد نهاد‌های دولتی نخواهد داشت.
 
موضوع تعداد پرسنل هم می‌تواند مسئله‌ای باشد که نمی‌توان به سادگی از آن گذشت و با توجه به تعداد نیرو و بودجه بیشتر سازمان جنگل‌ها به نظر می‌رسد که عملا سازمان محیط زیست در سازمان جنگل‌ها ادغام خواهد شد و در حقیقت نقش نظارتی سازمان محیط زیست در عمل نقشی به مراتب کم‌رنگ می‌شود. موردی که شاید از همه موضوعات اهمیت بیشتری داشته باشد تعداد آرا در جلسات تصمیم‌گیری است که با کاهش تعداد رای از دو به یک رای باعث کاهش تاثیرگذاری بازو‌های زیست محیطی دولتی بر روند تصمیمات کلان کشور می‌شود. مهم‌ترین وظیفه سازمان محیط زیست نظارت است تا ارگان‌ها اقدامی برخلاف منافع منابع طبیعی نکنند که با از بین رفتن این نقش دوباره شاهد اقدامات خلافی از سوی ارگان‌ها باشیم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار