این روزها شهروندان گچسارانی با سهل انگاری خود درب منازل را برای امیکرون باز کرده و آن را مهمان خانه های خود وعزیزانشان کرده اند، مهمانی که گاه به قیمت جان فرزندان تمام می شود.
کد خبر: ۱۰۲۸۵۸۳
تاریخ انتشار: ۲۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۶ 14 February 2022

به گزارش تابناک کهگیلویه و بویراحمد به نقل از فارس، امیکرون آخرین سویه نگران‌کننده کرونا از نظر سازمان جهانی بهداشت حالا دیگر به مهم‌ترین و شایع‌ترین سویه ویروس کرونا در بسیاری از کشورهای جهان از جمله ایران تبدیل شده است.

کرونا این ویروس هزار چهره در حال حاضر با سویه جدید خود به نام امیکرون با علائم هایی اعم از آبریزش بینی، سردرد، خستگی متوسط یا شدید، عطسه، گلودرد و در بعضی موارد تغییر صدا افراد را مبتلا می کند.

امیکرون جوانان و بخصوص کودکان را مبتلا کرده و گاهی باعث فوت بیمار نیز می شود که این خصوصیت سویه جدید باعث نگرانی شده است.

به گفته پزشکان واکسناسیون توانسته از افزایش آمار فوتی های این بیماری جلوگیری کند زیرا مهم‌ترین و بهترین راه‌حل، افزایش واکسیناسیون و تزریق دوز تقویتی و استفاده از ماسک است.

 

متاسفانه این روزها شهروندان با سهل انگاری خود درب منازل را برای امیکرون باز کرده و آن را مهمان خانه های خود وعزیزانشان کرده اند، مهمانی که گاه به قیمت جان فرزندان تمام می شود.

هنوز عده ای از افراد برای تزریق واکسن اقدامی نکرده اند و یا برخی افراد به دلیل اطلاعات نادرست از منابع نا معتبر تزریق دوز دوم را اتمام کار کرونا و سویه های آن می دانند و حاضر نیستند تزریق دوز سوم واکسن خود را انجام دهند و به گمان اشتباه خود همان دو دوز واکسن کرونا آنها را ایمن کرده است.

تزریق دوز سوم واکسن به بالا رفتن ایمن بدن در مقابل کرونا کمک کرده و باعث کاهش آمار مرگ و میر ناشی از کرونا شده است.

با تزریق دز سوم واکسن، رعایت دستورالعمل‌ها و ماسک از کودکان محافظت کنیم

یکی از شهروندان گچسارانی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در این شهرستان اظهار کرد: متاسفانه در حال حاضر در مکان‌های عمومی افراد به راحتی بدون ماسک در حال عبور هستند و انگار نه انگار که کرونایی وجود دارد.

وی گفت: من و خانواده ام هر سه دوز واکسن را تزریق کرده‌ایم ولی همچنان به خاطر سلامتی خود و دیگر افراد جامعه نکات پیشگیری از مبتلا شدن به امیکرون را رعایت می‌کنیم.

این شهروند گچسارانی خاطرنشان کرد: چرا مسئولین برای کسانی که به هیچ عنوان دستورالعمل های بهداشتی را رعایت نمی کنند و به راحتی به زمینه ایجاد پیک جدید دامن می زنند، هیچ چاره اندیشی نمی کنند کاش برای آنها تذکر یا برخوردی در نظر گرفته می شد تا بدانند با سهل انگاری خود چه خطری را برای دیگران ایجاد می کند.

 

یکی دیگر از شهروندان گچساران در این خصوص اضافه کرد: من ماسک نمی‌زنم چون نیازی در این کار نمی بینم، این حرف ها شایعه‌ای بیش برای فروختن ماسک و دیگر اقلام بهداشتی نیست.

وی افزود: من واکسن زدم و بدنم در مقابل این بیماری ایمن شده است و دیگر نیازی به ماسک نمی‌بینیم.

یکی دیگر از شهروندان گچساران با شنیدن صحبت های این جوان خاطرنشان کرد: متاسفانه امثال این گونه افراد در حال حاضر بسیار زیاد می‌باشد آنها فکر می کنند که با زدن واکسن ایمن شده اند و دیگر پروتکل ها را رعایت نمی‌کنند اما بدانند که واکسن ایمنی بدن را بالا می‌برد ولی ۱۰۰ درصد شخص را با وجود نزدن ماسک، رعایت نکردن دیگر پروتکل‌ها از مبتلا شدن به سویه های کرونا محافظت نمی کند.

وی افزود: در حال حاضر ما باید با رعایت دستورالعمل ها و زدن ماسک از جان خود و عزیزانمان و دیگر افراد جامعه بخصوص کودکان محافظت کنیم.

وضعیت گچساران با توجه به شیوع امیکرون نارنجی پرخطراست/ تعداد افراد در قرنطینه به 414 نفر رسید

محمدصادق رضایی در گفتگو با خبرنگار فارس در گچساران اظهار کرد: وضعیت کنونی گچساران با توجه به شیوع امیکرون نارنجی پرخطراست که این خود زنگ هشداری برای این شهرستان است.

وی بیان کرد: با توجه به پیش بینی متخصصین حوزه سلامت و اپیدو میولوژیست ها احتمال دارد در اوج قله پیک ششم تعداد موارد ابتلا در روز افزایش یابد و احتمال اینکه یک سری محدودیت ها اجرا گردد وجود دارد ولی در حال حاضر برگزاری جلسات اداری در اماکن سربسته با حداکثر ۳۰ نفر و ۹۰ دقیقه اجباری شدن استفاده از ماسک در محیط سربسته توصیه میگردد.

رئیس شبکه بهداشت و درمان گچساران با اشاره به وضعیت تخت‌های بیمارستان گچساران از نظر تعداد بستری امیکرون تصریح کرد: در تاریخ 23 بهمن ماه بستری روز ما در مراکز درمانی شهرستان 21 نفر بوده که ۷ مورد جدید است که از این تعداد 5 بیمار در بخش مراقبت های ویژه بسیتری می باشند و 414 نفر نیز در قرنطینه به سر می‌برند.

 

رضایی عنوان کرد: در دو هفته اخیر شاهد افزایش تعداد مبتلایان بودیم و از ۱۰ نفر بستری روزانه و ۳ بستری جدید پنج روزه بهمن ماه به ۱۵ بستری روزانه سری جدید در روز سیزدهم بهمن ماه رسیده‌ایم و از وضعیت زرد رنگ در پنجم بهمن ماه به وضعیت نارنجی مبتلا شدیم.

118 دانش آموز و فرهنگی در گچساران به امیکرون مبتلا شدند

وی با اشاره به اینکه آمار مراجعه کنندها با علائم امیکرون بسیار زیاد شده، گفت: از ابتدای بهمن تا 23 ماه جاری130 مورد تست از دانش آموزان و فرهنگیان انجام شده و ۷۷ دانش آموز و 41 فرهنگی به امیکرون مبتلا شده اند.

رئیس شبکه بهداشت و درمان گچساران با اشاره به اینکه بیماری امیکرون از قدرت سرایت بالاتری برخوردار است، خاطرنشان کرد: دوره قرنطینه افراد مبتلا به امیکرون از ۱۰ روز به ۵ روز کاهش یافته است، اما توصیه شده که افراد پس از پنج روز قرنطینه همچنان حداقل به مدت ۵ روز دیگر حتی در منزل از ماسک استفاده کرده و فاصله اجتماعی خود را با افراد رعایت کنند ولی به طور کلی اگر فردی پس از پنج روز همچنان تب داشته باشد باید دوره قرنطینه خود را طولانی تر کند حتی بعضی از از صاحب نظران اعتقاد دارند در کودکان دوره قرنطینه را ۷ تا ۱۰ روز می باشد.

رضایی بیان کرد: با توجه به پیک ششم امیکرون با سرایت پذیری بسیار بالا توصیه می شود اگر در یک کلاس یک مورد مثبت مشاهده کردید باید آن کلاس کنترل شود و در صورتی که مورد دوم نیز مشاهده شد باید فقط همان کلاس برای ۱۴ روز قرنطینه شود، پیشنهاد می گردد ظرفیت کلاس های مدارس به نصف ظرفیت تعداد قبل از پیک برسد و کلاس های یک روز در میان به صورت حضوری با نصف تعداد تشکیل شود.

وی افزود: در هر صورت شهروندان با اقدام به موقع برای تزریق دوز سوم واکسن کرونا و رعایت دستورالعمل های بهداشتی بخصوص استفاده از ماسک در مکان های عمومی از سلامتی خود در برابر این ویروس هزار چهره محافظت کنند.

تزریق ۲۱۲ هزار و 831 مورد تزریق واکسن کرونا به جامعه هدف در گچساران

رئیس شبکه بهداشت و درمان گچساران ادامه داد: تا پایان 23 بهمن ماه جاری ۶۳ هزار و 808 مورد نمونه گیری از افراد مشکوک به کرونا در گچساران صورت گرفته که از این تعداد نمونه گیری ها ۱۸ هزار و 778 مورد آنها مثبت بوده است.

رضایی اضافه کرد: 18هزارو 136 بیمار مبتلا به کرونا در گچساران تا کنون بهبود یافتند و ۲۲۸ نفر از شهروندان گچساران از ابتدای وجود کرونا براثر این بیماری فوت کرده اند.

وی با اشاره به اینکه تا پایان 23 بهمن ماه جاری در این شهرستان ۲۱۲ هزار و 831 مورد تزریق واکسن کرونا به جامعه هدف صورت گرفته است، تصریح کرد: از این تعداد افزون بر ۹۱ هزار و 728 مورد دوز اول، ۸۵ هزار و 245 مورد دوز دوم و 35 هزار و 858 مورد دوز سوم ( یادآوری ) بوده است.

تعطیلی مدارس در مقاطع مختلف برعهده و تشخیص مدیر و شورای آموزش مدرسه

روانبخش دیهیم فرماندار گچساران در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در گچساران اظهار کرد: با توجه به اینکه گچساران از لحاظ رنگ بندی کرونایی به رنگ نارنجی درآمده جلسه ای با حضور رئیس شبکه بهداشت و درمان و مدیر آموزش و پرورش این شهرستان برگزارشد.

وی بیان کرد: در این جلسه تعطیلی یک هفته ای تمامی پیش دبستانی ها مصوب شده است که باید اجرا گردد.

فرماندار گچساران به اشاره به اینکه در امیکرون بیشتر کودکان مبتلا می شوند، تصریح کرد: تعطیلی مدارس در مقاطع مختلف برعهده و تشخیص مدیر و شورای آموزش هر مدرسه می باشد.

دیهیم اضافه کرد: اگر مدیری تشخیص دهد که مدرسه یا کلاسی باید تعطیل شود این تصمیم را به شورای آموزش مدرسه ارائه داده و با تصمیاتی که در آن شورا گرفته می شود اقدامات را انجام خواهند داد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار