در کشور ما نیز کم و بیش کرونای سیاسی در وضعیت ها و شرایط گوناگون توانست بعنوان یک ابزار مکمل برای مقابله با رقیب بکاربسته شود .تلاش مذهبی های تند رو مخالف دولت قبل برای شکستن محدودیت ها و ایجاد محدودیت در واردات واکسن کرونا در میانه همه گیری نمونه برجسته تاثیرات سیاسی کرونا در ایران نام گرفته است .
کد خبر: ۱۰۲۸۰۵۱
تاریخ انتشار: ۲۲ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۴ 11 February 2022

تابناک ایلام، علی اصغر اسدی ::۲۹بهمن سال ۱۳۹۸ اولین نمونه کرونا در آزمایشگاه ویروس شناسی کرونا دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران تشخیص داده شد .

از شروع اولین همه گیری کرونا در کشور دو سالی می گذرد ،دو سال سرشار از فراز و فرودها و دخالت عوامل و نگاههای مختلف سیاسی و مذهبی که حاصل آن تا این لحظه مرگ ۱۳۳هزار و‌دویست و نود وچهارهموطن بوده است .

دو سالی که این همه گیری جهانی بدترین آسیب ها را از حیث اقتصادی ،اجتماعی و روانی بر مردم کشورهای متعدد برجای گذاشته است .

بررسی ها نشان می دهد آسیبی که همه گیری کرونا از حیث اقتصادی و تغییر سبک و سیاق های زندگی و سیاسی بر ساختارهای گوناگون برجای گذاشته است با هیچ بحران طبیعی و‌ساخته دست بشر قابل قیاس نیست .

با وجود تمامی آثار برجای مانده از شیوع این بیماری بر ساحت های متعدد زندگی بشریت ،اما این همه گیری از زاویه دیگری نیز به عنوان یک ابزار مخرب سیاسی برای مقابله سیاسی در دست جریان های قدرت نیز قرار گرفته است.

از اینرو در کنار تنگناها و آثار مخربی که کرونا بر زندگی مردم تحمیل کرد ،این همه گیری در جاهایی نیز به یاری سیاسیون شتافت تا از آن برای از دور خارج کردن رقیب بهره گیری شود ،تک دوره ای شدن ریاست جمهوری دونالد ترامپ در انتخابات سال گذشته ریاست جمهوری آمریکا را می توان بارزترین نمونه در این حوزه نام گذاشته شود.

در کشور ما نیز کم و بیش کرونای سیاسی در وضعیت ها و شرایط گوناگون توانست بعنوان یک ابزار مکمل برای مقابله با رقیب بکاربسته شود .تلاش مذهبی های تند رو مخالف دولت قبل برای شکستن محدودیت ها و ایجاد محدودیت در واردات واکسن کرونا در میانه همه گیری نمونه برجسته تاثیرات سیاسی کرونا در ایران نام گرفته است .

موضوعی که با تغییر دولت در انتخابات توانست به شکل ورود گسترده واکسن کرونا و واکسیناسیون سراسری تجلی یابد و از آن بعنوان یک‌ دستاورد سیاسی برای ضعیف نشان دادن جریان رقیب بهره برداری شود.

در حالیکه امروز پیک ششم کرونا به مدد واریانت جدید به نام اومیکرون ببش از پیک های گذشته در کشور جولان میدهد و آمار مبتلایان به کرونا بیش از سویه های قبل روز به روز رو به فزونی گذاشته و آمار مرگ ومیرها به سرعت رو به افزایش است اما همچنان خبری از بازگشت محدودیت ها نیست .

با وجود تفاوت عمل سویه جدید کرونا که بیشتر سنین پایین را مورد حمله قرار می دهد اما مدیران ارشد ستاد کرونا حاضر به پذیرش هشدارهای خطرناک مسیولین بهداشتی نیستند و بر ادامه فعالیت حضوری مدارس بعنوان کانون سویه جدید پافشاری می کنند.

اینکه امروز در استان ایلام در رکوردی عجیب ،تعداد مبتلایان از پانصد نفر فراتر رفته است اما مسیولین ستاد کرونای استان با تبعیت از فرامین ستاد ملی حاضر به اجرای محدودیت ها و به خصوص غیر حضوری شدن مدارس نبوده و ازسویی نیز مراسم سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی به صورت راهپیمایی مردمی برگزار شد نشان از تاثیرات سیاسی کرونا در کشور از سوی دولت جدید را دارد.

تمامی این موارد موید این واقعیت تلخ است که کرونای سیاسی به واژگان و ابزارهای سیاسی افزوده شده و جریان سیاسی مستقر در کشور که تا چند روز پیش کنترل همه گیری کرونا را بعنوان یک دستاورد بزرگ علم کرده بود تحت هیچ شرایطی حاضر به از دست دادن این دستاورد نخواهد بود .

به یقین یکی از آثار مخرب کرونای سیاسی ،چشم بستن بر واقعیت مخرب پیک ششم کرونا در کشور خواهد بود ،چشم‌بستن سیاسی که می تواند به قیمت از دست رفتن هزاران نفر از هموطنان عزیزمان تمام شود .

مادامیکه مسیولین کشور نخواهند از یک دستاورد بزرگ خود یعنی کنترل کرونا بواسطه واکسیناسیون عمومی ولی سیاسی چشم بپوشند ،خروجی آن به شکل دست بردن در رنگ بندیها ،ممنوع نمودن اعلام رنگ بندی از سوی دستگاههای خارج از بدنه وزارت بهداشت ،کنترل آمارمبتلایان و فوتی ها و اصرار برعدم بازگشت محدودیت ها و مهمتر از آن استمرار فعالیت مدارس به صورت حضوری نمود خواهد یافت،موضوعی که در میدان عمل تصویری سیاه از مرگ و‌میر بی سر وصدای عزیزان در پیش روی مردم ترسیم خواهد کرد ./م

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار