کد خبر: ۱۰۲۱۲۷۷
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۳ 09 January 2022
 مرحوم آیت‌الله حاج سید احمد زنجانی در کتاب الکلام یجر الکلام می‌نویسد: این ماه دی است. هفدهم دى سنه ۱۳۱۴ مطابق روز منحوس ۱۳ شوال ۱۳۵۴، روزى بود که زن شاه که ملکه‏‌اش نامیده بودند، با دو تا دختر شاه، بدون حجاب به دانشسرا رفتند؛ امّا ملکه در عین حال، در حجاب بود؛ چنانچه در عکسى که همان روز برداشته بودند، فقط یک قسمت از صورتش پیدا بود و بقیّه مستور بود؛ مثل اینکه آثار جبر و اکراه، در پیکرش نمایان بود؛ ولى دخترانش در نهایت لاقیدى، مثل اینکه اصلاً تقیّد به آئین اسلام ندارند.

… این آژان‏‌هاى شهربانى‌‏ها، چه آتشى روشن کردند. اینکه در کوچه‌ها، چادر از سر زن‌ها برداشتند و روسری‌ها پاره کردند، به جاى خود؛ در خانه‌‏ها، از صندوق‌‏ها و در حمّام‏‌ها، از بقچه‌‏ها نیز چادر بیرون آورده، بردند.

یکى از ارباب اطّلاع نقل کرد که شهربانى مشهد، به مرکز راپورت داده بود که هجده هزار روسرى در شهربانى جمع شده، تکلیف آن چیست؟ چه زن‌‏هاى عفیف در حالتى که، چون بید مى‏‌لرزیدند، جلب به شهربانی‌ها کردند و در دادگسترى‏‌ها، جرم و حبس نوشتند؛ در صورتى که اصلاً چنین قانونى نبود که آن‌ها را مخالف آن قانون قرار داده باشد. چه قدر زن، از ترس بچّه سقط کرد و چه قدر زهره چاک شد، سر به خاک فنا نهادند، شماره‌‏اش را خدا مى‏‌داند. اسم این، نهضت بانوان بود، با اینکه بیچاره زن‏ها، در زیر این شکنجه‌‏ها، سخت در فشار بودند.

خوشم آمد از یک زنى که عازم مشهد بوده، همین که به دروازه مشهد رسیده بود، آژان که مأمور دروازه بود جلو او را گرفته بود که باید سرت را باز کنى، او قبول نکرده بود. آژان هم راه نداده بود. هر چه خواسته بود با پول و التماس، دست تعرّض او را کوتاه نماید، نشده بود. با اینکه آژان، نوکر پول است و قانون به هر مهمّى را فداى پول مى‌‏کند، نمى‏‌دانم چه طور شده بود که پول نیز حلّ این مشکل را نکرده بود. زن از همان جا، رو به گنبد شریف کرده، عرض کرده بود: «السلام علیک یا علىّ بن موسى الرضا!» من از راه دور، (گویا از تبریز یا اصفهان آمده بود) به قصد آستان‌بوسى تو آمده‌‏ام؛ ولى شریعت جدّت اجازه نمى‌‏دهد که من با هیئت زشت وارد آستانه‌ات بشوم. همین عرض سلام مرا از اینجا قبول کن و مرا مرخّص کن.
این عرض را کرده، پس ماشین را برگردانیده، وارد مشهد نشده بود. واقعا مردانگى کرده!
از این مقوله زن، خیلى سراغ دارم که از آن تاریخ که آژان‌‏ها دست تعرّض به چادر آن‌ها دراز نمودند، از خانه قدم بیرون ننهادند.

از انصاف نگذرم، همه آژان‌ها، بد جنس نبودند، آژان‏‌هاى نجیب و اصیل هم زیاد است. خیلى از آن‌ها بودند که خودشان را مورد مؤاخذه قرار مى‏‌دادند؛ ولى دست به طرف ناموس مردم دراز نمى‌‏کردند.
جمیع طبقات همین طورند؛ خوب هم دارند، بد هم دارند. همه را یک کاسه نمى‌‏شود حساب کرد. هستند اشخاصى که در لباس تقوا و پرهیزگارى مى‌‏باشند؛ ولى در باطن، از هیچ گونه نافرمانى خدا فروگذار نمى‌‏کنند؛ گرگ‌اند در صورت میش؛ و بالعکس، اشخاصى هم هستند در جامه نظامی؛ ولى در نهایت پرهیزگارى.
 
منبع: شفقنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار