مدیر میراث فرهنگی سازمان منطقه آزاد قشم از ساماندهی برکه های قشم با هدف برپا ماندن آنها، حفظ فرهنگ بومی و ایجاد جاذبه های گردشگری خبر داد.
کد خبر: ۱۰۱۷۷۵
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۷:۵۳ 27 September 2015
به گزارش تابناک هرمزگان، عبدالرضا دشتی زاده افزود: بسیاری از آب انبارهای کهن قشم که در گویش بومی جزیره برکه نامیده می شوند، به حال خود رها شده و در خطر تخریب قرار گرفته اند.

وی ادامه داد: برخی از این برکه ها واقع در روستاهای تمگز، ریگو و باسعیدو بازسازی شده و مرمت دیگر برکه ها نیز در دستور کار میراث فرهنگی سازمان منطقه آزاد قشم قرار دارد.

دشتی زاده اظهار کرد: در ساماندهی این برکه ها از جامعه محلی استفاده می شود تا علاوه بر بازسازی برکه ها، چرخ اقتصاد روستایی نیز به حرکت درآید و احساس تعهد و مسئولیت مردم نسبت به حفظ آثار تاریخی افزایش یابد.

وی با تاکید بر اهمیت سازه های آبی در جزیره قشم، اضافه کرد: برکه ها و سازه های آبی جزیره در طول تاریخ نقش پررنگی در زندگی روزانه مردم منطقه داشته اند و هم اینک نیز ارزش خود را از دست نداده اند.

دشتی زاده ادامه داد: بی شک با توسعه آب لوله کشی در روستاها می توان از این برکه ها برای رونق کشاورزی و گردشگری جزیره استفاده کرد.

مدیر میراث فرهنگی سازمان منطقه آزاد قشم گفت: ایجاد فضای سبز و استراحتگاه در اطراف برکه ها از دیگر برنامه های در دست اقدام سازمان در این طرح به شمار می رود تا از ظرفیت این اماکن برای توسعه گردشگری بهره برد.

به گفته دشتی زاده لایروبی اساسی آب انبارها، مرمت قسمت های فرسوده، پاکسازی حوضچه ورودی آب انبار از دیگر اقدام های این اداره برای احیای برکه هاست.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار