عملیات پاکسازی آرامگاه داریوش در نقش رستم و دیواره صفه تخت جمشید آغاز شد.
کد خبر: ۱۰۱۶۷۳۸
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۷ 18 December 2021

تابناک فارس به نقل از صدا و سیما: مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید گفت: تیم صخره نوردی شهرستان مرودشت پس از تهیه نقشه دقیق از موقعیت گیاهان آسیب‌رسان ،عملیات پاکسازی و مرمت این محوطه تاریخی را آغاز کردند .
حمید فدایی افزود: رشد گیاهان، بوته‌ها و علف‌های هرز بطور مستقیم با نفوذ و ریشه‌دوانی عمقی بین مصالح و بلوک‌های سنگی، باعث شکستگی و جابجایی سنگ‌ها می‌شود ؛ به خصوص در دیواره‌های بلند با خارج نمودن سنگ‌ها از حالت عمود و ایستای خود، به تدریج شرایط ناپایداری دیواره‌ها را فراهم می کند .


وی افزود: فرآیند خاکسازی و افزایش رطوبت در سطوح سنگ از دیگر پیامد‌های رویش‌ گیاهی و ریشه‌دوانی در سطوح دیواره‌ها است که در کنار تأثیر سایر عوامل محیطی موجبات فرسایش و تخریب را در سنگ‌ها فراهم می‌ کند ،لذا کنترل انواع فرسایش‌های بیولوژیکی لازم و ضروری است.
حمید فدایی گفت: پاکسازی روی دیواره‌های عمودی و در ارتفاع با مشکلات زیادی روبروست ، به همین منظور سالهاست که گروهی از صخره‌نوردان مجرب شهرستان مرودشت و دوستدار میراث فرهنگی، در پاکسازی گیاهان در مکان‌های صعب‌العبور محوطه و به ویژه بر روی دیواره مرتفع تختگاه و همچنین بر روی آرامگاه‌های هخامنشی در نقش رستم، ما را یاری کرده‌اند.
در این فصل از پاکسازی، باهمکاری گروه صخره نوردی، علاوه بر پاکسازی گیاهان، عملیات لایروبی و پاکسازی رسوبات کانال‌های آب واقع در ارتفاع بالای آرامگاه داریوش بزرگ نیز انجام می شود .
به گفته وی این کانال‌های روباز در زمره سازه های مهندسی کم نظیری است که در دوران هخامنشی و به منظور دور کردن آب‌های جاری ناشی از بارندگی از روی تزیینات سنگی آرامگاه و هدایت و انتقال آب‌ به طرفین آرامگاه ساخته شده است.

 
برچسب ها: آرامگاه ، داریوش ، پاکسازی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار