کد خبر: ۱۰۱۵۵۲
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۶ 27 September 2015
به گزارش تابناک قم، به یاد حضرت فاطمه معصومه(س) و به یاد اعتراض قمی ها به مقاله اهانت آمیز به امام خمینی روزنامه اطلاعات در 17 دی ماه، نامش را «17 قم» گذاشته بودند.

پس از عمليات طريق‌القدس در منطقه‌ی عمومي شوش ‌‌با بهره گیری از نیروهای قم‌، مشهد‌، بهبهان‌ و شوش به فرماندهي مرتضي صفاري تشکیل شده بود و زمان زیادی از راه‌اندازی آن نگذشته بود که شهید مجيد بقايي، فرمانده‌ قرارگاه فجر سپاه، مرتضي صفاري را ‌به‌عنوان جانشين خود به این قرار‌گاه برد و فرماندهی را به حسن درويش سپرد.

از مردادماه 61 به بعد استان‌های مرکزی‌، سمنان و زنجان تأمین‌کننده‌‌ی اصلی ‌نیروهایش شدند و درآبان ماه 1363 غلامرضا جعفری به فرماندهی آن منصوب شد و تا خرداد1367 حدود 43 ماه عهده دار این سمت بود و در خرداد ماه 1367 به مدت دو ماه محمد میرجانی فرماندهی آن را عهده دار شد.

‌‌در مرحله چهارم عملیات رمضان بود که شهید مهدي زين‌الدين فرماندهی آن را عهده‌دار گردید تا همه‌ی ارکان آن در اختیار نیروهای بومی استان‌های پشتیبانی‌کننده‌اش باشد.

سپاه قم از دفاع مقدس تا جنگ فرهنگی

صحبت در خصوص یکی از تیپ های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است که مردادماه 1361، به  تيپ 17 علي‌بن‌ابي طالب‌(ع) تغییرنام یافت و بعد از عمليات محرم به دلیل آنکه سپاه‌ پاسداران، سازمان رزمش را گسترش ‌داده بود با تشکیل دو تیپ به نام های تیپ یکم الهادی و تیپ دوم حضرت معصومه توسعه سازمان داد و تيپ 17 به لشكر 17علي‌بن‌ابي‌طالب‌(ع) ارتقا پیدا کرد.

بعد از عملیات والفجر10 دروضعیت پدافندی این عملیات درمنطقه عمومی حلبچه (خرداد1367) لشکر17 به دولشکر17 و 71 روح الله ،تفکیک و با فرماندهی مستقل آماده اجرای ماموریت شد و موضوع تفکیک لشکر17 به دو لشکر در راستای گسترش سازمان رزم سپاه و پیرو دستور علی شمخانی قائم مقام فرماندهی کل و فرمانده نیروی زمینی سپاه درآخرین ماه های جنگ صورت پذیرفت.

 این لشکر پر‌آوازه‌، در زمان جنگ در کنار حماسه‌آفرینی‌های ماندگارش به گسترش سازمان رزمی سپاه‌پاسداران کمک‌های بسیاری کردو  تیپ‌های 12 قائم(عج) از استان سمنان‌، صاحب‌الامر‌(عج) از استان زنجان و لشکر 71 روح‌الله از استان مرکزی،‌ یگان‌های عملیاتی پرتوانی بودند که از درون لشکر 17 علی‌بن‌‌ابیطالب(ع) تشکیل شدند.
 
شرکت سپاه قم در غالب عملیات های تعاقب دفاع مقدس

سرهنگ علیرضا ظهرابی معاون عملیات سپاه علی بن ابی طالب(ع) قم با تشریح نقش تأثیرگذار سپاه استان قم در دوران دفاع مقدس تصریح کرد: سپاه استان قم در دوران دفاع مقدس با شکل گیری تیپ 17 حضرت مصومه(س) و سپس لشکر 17 علی بن ابی طالب با فرماندهی علمدار شهید استان مهدی زین الدین در مجموعه عملیات های دفاعی، آفندی و پدافندی نقش مؤثری داشته است.

وی افزود: در بسیاری از عملیات ها لشکر 17 علی بن ابی طالب(ع) به عنوان لشکر خط شکن مورد توجه فرماندهان دوره دفاع مقدس قرار می گرفت؛ اگر کتاب ها و خاطرات مرور شود نام لشکر 17 علی بن ابی طالب(ع) همانند سایر لشکرها و تیپ های سپاه پاسداران می درخشد.

معاون عملیات سپاه علی بن ابی طالب(ع) قم ادامه داد: این لشکر تأثیرگذاری قابل توجهی در دوران دفاع مقدس داشته است، در دوران دفاع مقدس آنچه که مأموریت اصلی نیروهای سپاه و بسیج به شمار می رفت عملیات های آفندی بود که در این عملیات ها به ویژه در خط شکنی نقش مؤثری داشته است؛ این لشکر در غالب عملیات های تعاقب حضور داشته است.
 
استمرار نفش آفرینی در خط مقدم جنگ فرهنگی

اگرچه کسب افتخارات بزرگ و تقدیم قریب 6 هزار شهید و بیش از 12 هزار جانباز در دوران دفاع مقدس که افتخار مقام دوم شهادت را نصیب استان قم کرده، سند گویا و متقنی بر تحقق آرمان های بلند امام راحل و همدلی نیروهای مردمی و مسلح استان قم و لشکر 17 در دوران دفاع مقدس است اما سپاه استان قم به این افتخارات بسنده نکرده و در میدان مقابله با تهاجم فرهنگی دشمنان نیز همچنان افتخارآفرین است.

سپاه قم از دفاع مقدس تا جنگ فرهنگی
حجت‌الاسلام محمدرضا آشتیانی در این  خصوص می گوید: سپاه امام علی بن ابی طالب (ع) تاکنون با استفاده از ظرفیت‌های مختلف استان قم توانسته است در تحقق اهداف و آرمان‌های انقلاب اسلامی مشارکت مناسبی داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه سپاه امام علی بن ابیطالب (ع) در خط مقدم جنگ فرهنگی قرار دارد یادآور شد: پاسداران و بسیجیان استان قم علاوه بر تلاش برای ایجاد ترس در دل استکبار خارجی برای تضعیف و مقابله با تحرکات دشمنان داخلی اقدامات مناسبی انجام داده‌اند.
 
برگزاری موفق حلقه های صالحین 

یکی از عرصه های حضور سپاه استان قم در جنگ فرهنگی، فعالیت حلقه‌های صالحین است که از 340هزار حلقه فعال در کشور، 5500 حلقه از این تعداد در استان قم مشغول فعالیت هستند و آثارخوبی را در عرصه فرهنگی استان داشته اند.

حجت الاسلام سید مومن موسوی سرمربی شجره طیبه صالحین سپاه امام علی بن ابی طالب(ع) با بیان اینکه حلقه های صالحین می تواند با هدایت صحیح و دقیق مربیان و سرگروهها جنگ نرم دشمن را به شکست بکشاند می گوید: تقویت حلقه های صالحین می تواند امید دشمنان را در تحریف تفکرات جوانان ما به یاس مبدل کند.

محمد رضا قربان زاده


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار