برای رفع محدودیت‌های اعتباری اجرای طرح تجهیز و نوسازی اراضی شالیزاری استان‌های شمالی کشور از محل اعتبارات خارجی (استفاده از فایناس کشور چین) برنامه‌ریزی‌‌های لازم انجام شده است.
کد خبر: ۱۰۱۴۲۷
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۶ 27 September 2015

به گزارش تابناک ازندران،  «رضا عظیمی» مجری طرح تجهیز، نوسازی و یکپارچه‌سازی شالیزارهای استان‌های شمالی کشور با بیان اینکه طرح تجهیز و نوسازی یکی از طرح‌های مهم و زیربنایی در تولید محصول برنج است، گفت: این طرح از سال 69 به‌صورت مرکز آزمایشی در «آبندان‌سر» شهرستان ساری در سطح 70 هکتار آغاز و از ردیف ملی برخوردار شد. این طرح 24 سالی است که در سطح کشور انجام می‌شود و تاکنون در 110هزار هکتار از شالیزارهای استان‌های شمالی مازندران و گیلان انجام شده است.
مجری طرح تجهیز و نوسازی و یکپارچه‌سازی شالیزارهای استان‌های شمالی کشور اظهار داشت: بعد از 24 سال از اجرای این طرح و با توجه به سطح زیر کشت 500 هزار هکتاری برنج در استان‌های شمالی، تجهیز و نوسازی 110 هزار هکتار آمار پایینی است.
عظیمی، علت کاهش انجام تجهیز و نوسازی اراضی شالیزاری را بعد از گذشت 20 سال، محدودیت‌های اعتباری و مسائل اجتماعی عنوان کرد و افزود: با توجه به اهمیت ویژه‌ای که این طرح برای کشور دارد، وزارت جهاد کشاورزی مجری مستقل برای این طرح در نظر گرفته است. این طرح قرار است در 105 هزار هکتار در روندی 4 ساله در استان‌های مازندران، گیلان و گلستان انجام شود. قرارداد تجاری با شرکت و پیمانکار چینی منعقد شده و با برقراری خط اعتباری چین، عملیات اجرایی طرح آغاز خواهد شد.
وی تصریح کرد: امسال از محل اعتبارات منابع ملی 35 میلیارد تومان برای اجرای این طرح در 3 استان شمالی در نظر گرفته شده که در حال انتخاب پیمانکار و عملیات اجرایی هستیم. بر اساس قرارداد منعقد شده 1200 میلیارد تومان اعتبار برای این طرح پیشنهاد شده است. با اجرای این طرح تحول بزرگی در عرصه‌های شالیزاری و تولید برنج ایجاد خواهد شد که توسعه و آبادانی را در روستا‌های شمال کشور به دنبال دارد.  مجری طرح تجهیز و نوسازی و یکپارچه‌سازی شالیزارهای استان‌های شمالی کشور با بیان اینکه با اجرای این طرح و مکانیزه شدن تولید برنج در شالیزارها، کاهش هزینه تولید برای کشاورز، کاهش مصرف سموم و کاهش منابع آبی را به همراه دارد، ادامه داد: با تجهیز و نوسازی امکان اعمال مدیریت مزرعه به وجود می‌آید و تمامی قطعات زراعی شکل هندسی و منظمی پیدا می‌کنند و دارای کانال آبیاری، زهکشی و جاده دسترسی مستقل می‌‌شوند.

نقل از:ساری نیوز

 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار