مدیر مرکز تحقیقاتی، درمانی دیابت یزد گفت: آخرین برآوردها نشان می دهد ابتلا به دیابت در استان یزد ۶ درصد بیشتر از میانگین کشوری است.
کد خبر: ۱۰۱۰۱۷۲
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۹ 19 November 2021

سیدمحمدرضا آقایی میبدی با بیان اینکه ریسک ابتلا به دیابت در مردم یزد بالاتر از کشور است اظهار کرد: آخرین برآوردها نشان می دهد ۱۵ درصد مردم ایران مبتلا به دیابت هستند که این رقم در استان یزد ۲۱ درصد است.

وی با بیان اینکه ۲۵ درصد از جمعیت استان نیز در معرض خطر دیابت قرار دارند افزود: اگر این افراد همچنان الگوی مصرف شان را ادامه بدهند در پنج سال آینده در حدود ۳۰ تا ۵۰ درصد آنان ممکن است دیابتی شوند.

مدیر مرکز تحقیقاتی، درمانی دیابت یزد با اشاره به اینکه بخش قابل توجهی از بیماران پیش دیابتی برای درمان خود اقدام نمی کنند، ادامه داد: این بی تفاوتی موجب ابتلاء فرد به بیماری و به دنبال آن مصرف دارو، تزریق انسولین و در نهایت ممکن است به زخم یا قطع عضو منجر شود.

وی عنوان کرد: برعکس آنچه مردم تصور می‌کنند؛ دلیل دیابت مردم فقط شیرینی نیست بلکه تغذیه بد، شامل مصرف پایین سبزیجات، مصرف بالای قند و شیرینی‌ها، از جمله عواملی هستند که سبب می‌شود دیابت در استان یزد شیوع بالایی داشته باشد.

آقایی با بیان اینکه شعار امسال هفته دیابت مراقبت امروز بیشتر از همیشه است گفت: کم تحرکی در یزدی ها زیاد است و ژنتیک نیز در ابتلا به دیابت نقش دارد اما از مردم انتظار داریم که اگر بیماری دیابت دارند حتما سه ماه یک بار برای معاینه دیابت و شش ماه یک بار برای معاینه عوارض دیابت یعنی مشکلات قلبی، کلیوی و چشمی مراجعه کنند.

وی با اشاره به آمار بالای افراد پیش دیابتی در استان یزد اضافه کرد: این دسته از افراد روی لبه ابتلا قرار دارند و اگر مراقبت نشود شاهد افزایش چشمگیر جمعیت مبتلا به دیابت در استان خواهیم بود.

آقایی با بیان اینکه تهیه پروژه های استانی و شهری برای کاهش آمار افراد پیش دیابتی در استان در دستور کار است، گفت: در برنامه ویژه ای که در این بخش پیش بینی شده است، تعداد زیادی از سازمان‌ها و واحدهای مرتبط در استان برای پیشگیری از دیابت باید مشارکت کنند .

وی خاطرنشان کرد: دو برنامه شاخص در خصوص دیابت در استان داریم، برنامه غربالگری در سطح شهر، کویرنوردی است که جمعه برنامه ویژه کویر نوردی در کمپ آفتاب با همکاری دوستان شهرداری، تربیت بدنی و ورزش همگانی با رعایت پروتکل‌ها برگزار می‌شود.

آقایی افزود: ۳۰ درصد مسوولیت برنامه کنترل دیابت در دست دانشگاه علوم پزشکی است و بقیه آن را باید سازمان های دیگر کمک کنند تا مردم تغذیه سالم و تحرک بدنی داشته باشند و از لحاظ فرهنگی و اجتماعی نیز سبک زندگی سالمی را در پیش گیرند.

وی با بیان اینکه علاوه بر تشخیص بیماری دیابت باید مراقب عوارض آن نیز باشیم افزود: تعداد دیابتی های استان یزد بیش ۱۰۰ هزار نفر است که ۲۰ هزار نفر آنان نیازمند انسولین هستند و بقیه هم داروهای خوراکی مصرف می کنند و ۱۵ درصد از جمعیت استان نیز از دیابت خود بی خبرند.

مدیر مرکز تحقیقاتی، درمانی دیابت یزد گفت: از روز دوشنبه طرح ثبت‌نام تمام بیماران مصرف کننده داروهای خوراکی دیابتیک آغاز شده است و در این طرح قبلا بیماران انسولین ثبت‌نام کرده بودند و اکنون بیماران دیگر می‌توانند به آدرس www.ydrc.ir مراجعه کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار