خانه خدا و سرزمین وحی مکان امن و پناهگاهی برای تمام امت اسلامی است و نباید اداره این سرزمین مقدس در انحصار یک حکومت استبدادی و سرسپرده غربی‌ها باشد.
کد خبر: ۱۰۱۰۱۷
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۳۹۴ - ۱۵:۲۶ 26 September 2015

به گزارش تابناک – البرز: فاجعه تاسف‌بار در منا که منجر به مرگ شهادت گونه صدها نفر از زائران سرزمین وحی از جمله 136 زائر ایرانی گردید، موجب اعتراض گسترده جهان اسلام به عملکرد سران آل سعود شده است.
در همین رابطه اعضای مجمع نمایندگان استان البرز در مجلس شورای اسلامی نیز خواستار پیگیری جدی دولت برای احقاق حقوق زائران و اتباع ایرانی در عربستان سعودی شدند.
از جمله آنکه
عزیز اکبریان نماینده کرج در مجلس اظهار داشت: سال‌ها است که رژیم بی‌کفایت آل سعود که دست‌های سران آن به خون مردم بی‌گناه مسلمان در کشورهای مختلف به ویژه یمن آغشته شده است، با بی‌تدبیری موجب خسارات بسیاری به جان حجاج و زائران خانه خدا می‌شود.

وی تصریح کرد: سرزمین وحی از زمان نبوت حضرت رسول (ص) به عنوان سرزمین امن و پناهگاه تمام بشریت به ویژه مسلمانان شناخته می‌شود، اما یک رژیم بی‌کفایت اداره مناسک حج را بر عهده گرفته و هر سال موجب کشته شدن ده‌ها زائر خانه خدا می‌شود.

این مسئول با اشاره به حادثه تاسف‌بار منا گفت: چگونه حکومتی مدعی کلیدداری خانه خدا و اداره مناسک حج است، اما در حین برگزاری این مراسم معنوی بیش از هزار نفر کشته می‌شوند و آنها تنها ابراز تاسف می‌کنند.

اکبریان با تاکید بر اینکه سکوت امت اسلام موجب شده که سران آل سعود نیازی به پاسخگویی نبینند، گفت: امت اسلام و سازمان‌های اسلامی به ویژه سازمان همکاری‌های اسلامی باید به خود آمده و واکنشی قاطع و جدی در برابر این رژیم داشته باشند.

وی تاکید کرد: سران کشورهای اسلامی باید با استفاده از راهکارهای حقوقی و بین‌المللی مانع از تداوم جنایات این رژیم شوند.

نماینده مردم کرج در مجلس شورای اسلامی بیان داشت: متاسفانه در شرایطی که بیش از یک هزار نفر از مردم مسلمان کشورهای مختلف در حین برگزاری مناسک حج به دلیل بی‌تدبیری آل سعود جان خود را از دست داده‌اند، سران بسیاری از کشورهای اسلامی سکوت کرده و تنها به پیام تسلیت اکتفا می‌کنند.

اکبریان افزود: باید اقدامی جدی در برای این حکومت داشته باشیم تا مانع از تداوم بی‌تدبیری‌ها و جنگ‌افروزی‌های آل سعود باشیم.

حجت‌الاسلام مفید کیایی نژاد نماینده مردم ساوجبلاغ،‌ نظرآباد و طالقان در مجلس شورای اسلامی نیز گفته است: خانه خدا و سرزمین وحی مکان امن و پناهگاهی برای تمام امت اسلامی است و نباید اداره این سرزمین مقدس در انحصار یک حکومت استبدادی و سرسپرده غربی‌ها باشد.

وی افزود: یکی از ننگ‌هایی که بر کارنامه سیاه این رژیم ثبت شده، حمله به مردم بی‌پناه و کشتار زنان و کودکان مردم مسلمان یمن است و آنها با این کار نشان دادند که برای اطاعات از اوامر غربی‌ها حاضر به چنگ‌انداختن بر صورت امت اسلام هستند.

این مسئول گفت: نمی‌توان رژیمی را که برای خوش خدمتی به غربی‌ها و دشمنان اسلام، آتش جنگ و کینه و نفاق را در میان امت اسلام روشن کرده و هر روز جان تعدادی از مسلمانان را می‌گیرد، به عنوان کلیددار خانه خدا و خادم حرمین‌ شریفین دانست.

کیایی‌نژاد با اشاره به حادثه تلخ و تاسف‌آور منا گفت: این حادثه که به طور قطع ناشی از بی‌تدبیری، ضعف مدیریت، بی‌کفایتی و بی‌مسئولیتی رژیم آل سعود است، شیرینی عید سعید قربان را در کام امت اسلام تلخ کرد.

وی بیان داشت: متاسفانه هر ساله و در زمان برگزاری مناسک حج شاهد اتفاقات ناگواری از این دست هستیم و این برای نخستین بار نیست که تعدادی از زائران خانه خدا به دلیل مدیریت غلط و ضعیف و بی‌مسئولیتی سران آل سعود جان خود را از دست می‌دهند.

نماینده مردم ساوجبلاغ، نظرآباد و طالقان در مجلس شورای اسلامی افزود: این اتفاقات در حالی رخ می‌دهد که آل سعود خود را خادم حرمین معرفی کرده و برگزاری مناسک حج را به صورت انحصاری در اختیار خود قرار داده است.

کیایی‌نژاد تاکید کرد: باید انحصار برگزاری این مراسم معنوی و الهی از دست آل سعود خارج شده و امت اسلامی به طور مشترک آن را با دقتی بسیار خوبی و در شان خانه خدا برگزار کنند.

وی در پایان گفت: از سوی دیگر باید سران کشورهای اسلامی برای محاکمه عاملان اصلی فاجعه منا اقدام جدی انجام داده و اجازه ندهند که خون حجاج و زائران سرزمین وحی به هدر برود
محمد جواد کولیوند دیگر نماینده کرج در مجلس شورای اسلامی نیز اظهار داشت: براساس قوانین بین‌الملل، مسئولیت تمام اتفاقاتی که در یک کشور رخ داده و به واسطه آن مشکلاتی برای مردم اعم از مردم آن کشور و مسافران ایجاد می‌شود، بر عهده کشوری است که این اتفاقات در آن رخ می‌دهد.

وی با اشاره به کشته شدن صدها نفر زائران مناسک حج امسال از جمله حجاج ایرانی بر اثر حادثه تاسف‌آور منا گفت: متاسفانه این حادثه نشان داد که سران آل سعود توانایی لازم برای اداره مناسک حج را نداشته و مسئولیت اصلی بر عهده آنها است.

این مسئول با اشاره به وظائف دولت و وزارت امور خارجه گفت: وزارت امور خارجه مسئول پیگیری حقوق اتباع ایرانی در دیگر کشورها است و باید با جدیت از تمام ابزاری که در اختیار دارد برای پیگیری حقوق حجاج ایرانی که در حادثه منا جان خود را از دست داده و یا مجروح شده‌اند، استفاده کند.

کولویند بیان داشت: از سوی دیگر جمهوری اسلامی ایران و نظام مقدس ما در جهان اسلام دارای جایگاه و اعتبار ویژه‌ای است و به واسطه آن نسبت به حقوق امت اسلام نیز مسئولیت‌هایی بر عهده دولت‌مردان ما قرار دارد.

وی تاکید کرد: بنابراین باید دولت ما به طور جدی پیگیر این موضوع بوده و با رایزنی با سران کشورهای اسلامی و دولت‌های منطقه‌ای، علیه رژیم آل سعود اقدام قانونی انجام دهد تا حقوق امت اسلامی پیگیری گردد.

نماینده مردم کرج در مجلس شورای اسلامی گفت: دولت و وزارت امور خارجه نمی‌توانند در برابر اینگونه حوادث که به طور مستقیم جان اتباع ایرانی را خط می‌اندازد سکوت کند. خوشبختانه از زمان وقوع این حادثه پیگیری‌هایی خوبی انجام شده و مردم انتظار دارند که دولت به صورت جدی پیگیری‌های لازم دیپلماتیک را انجام دهد.

کولیوند با اشاره به حضور رئیس جمهوری در اجلاس سازمان ملل گفت: این فرصت مناسبی برای رئیس جمهوری و اعضای عالی‌رتبه دستگاه سیاست خارجی ما است تا اقدامات لازم را انجام دهند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار