دانشیار ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: این ژن مسئول هماهنگی و کنار آمدن با انواع جهش های کرونا است.
کد خبر: ۱۰۰۹۶۱۶
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۴۰۰ - ۱۸:۰۴ 16 November 2021

 

به گزارش تابناک مرکزی، دکتر بهزاد خوانساری نژاد افزود: زمانیکه این ویروس جهش پیدا می کند این ژن به گونه ای عمل می کند که ویروس بتواند بدون کمترین آسیب با نوع جهش یافته خود، تکثیر پیدا کند.
وی یادآورشد: در بسیاری از واریانت ها و جهش ها این اثبات شده اما در رابطه با این سوال که ویروس ها به سمت ضعیف کردن خود در حال پیشروی هستند یا خیر باید گفت، ویروس ها و عوامل عفونی ضعیف که دچار جهش می شوند، محکوم به شکست هستند و ویروس های قدرتمندتر همواره یکی پس از دیگری شروع به گسترش در جامعه می کنند.
وی تاکید کرد: بنابراین موردی که در کشور ژاپن نوعی از کرونا در حال چرخش است که نوع قبلی خود را ریشه کن می کند، کاملا رد شده و صحیح نیست.
دکتر خوانساری نژاد ادامه داد: به طور مثال کرونای دلتا از انواع قبلی خود جهش قوی تر و خطرناک تری داشته و حتی جهش های بعد از آن که قدرت کمتری داشتند نتوانستند آن را نابود کنند.
وی یادآور شد: نکته مهم و قابل توجه در کشور ژاپن این است که، درصد واکسیناسیون دو دز مردم این کشور ۸۰ درصد و میزان رعایت پروتکل های بهداشتی و استفاده از ماسک به شدت بالا است و به احتمال بسیار قوی این عوامل باعث کاهش آمار کرونایی آنها می باشد.
دانشیار ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: یکی از بزرگترین درس هایی که کرونا به جهان داده، این است که نباید به سرعت درباره این بیماری تصمیم گیری کرد و باید منتظر بود و دید که در این کشور چه اتفاقی خواهد افتاد چراکه گزارشی مشابه این موضوع در هیچ جای جهان دیده نشده است.
وی با اشاره به اینکه باید به این موضوع در حد یک گزارش نگریست، تاکید کرد: با نگاهی به ویروس آنفولانزا و زنده ماندن آن در طول صدها و هزاران سال گذشته و حذف نشدنش و بلکه در برخی موارد دچار جهش هایی نیز شد که خود را زنده نگه دارد به ما بار دیگر اثبات می کند که ویروس ها به خصوص کرونا، همواره در حال قوی شدن و تلاش برای زنده ماند هستند.
دکتر خوانساری نژاد ، زدن واکسن، رعایت دقیق پروتکل بهداشتی و زدن ماسک را جدی ترین راه های کنترل و ریشه کنی این بیماری دانست.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار