عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: وجود یک آزمایشگاه تخصصی و انجام آزمایش صحیح بر روی کرونا در مراکز درمانی نمود پیدا می کند.
کد خبر: ۱۰۰۸۸۴۶
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۹ 13 November 2021

 

به گزارش تابناک مرکزی، دکتر بهزاد خوانساری نژاد در همایش کشوری کووید ۱۹ که به صورت مجازی و به میزبانی اراک برگزار شد، افزود: به هر اندازه که آزمایشگاهی به سمت آزمایش دقیق تر بر روی کرونا حرکت کند، کادر درمانی و پزشکان در بیمارستان ها و مراکز درمانی کمتر سردرگم شده و مدیریت بیماران هم آسان تر خواهد بود.
این متخصص ویروس شناسی با تاکید بر اینکه برخی آزمایشگاه ها قدرت تشخیص و تمایز ویروس آنفولانزا را دارند، افزود: با توجه به شیوع آنفولانزا و همزمانی آن با کرونا، بین ۳ تا ۸ درصد نمونه ها را به خود اختصاص داده، همچنین از طرفی ویروس های فصلی کرونا(کروناهای ویروس فصلی) نیز ۱۰ تا ۱۲ درصد آزمایشات را درگیر می کنند که کار تشخیص آنها را از یکدیگر سخت تر می کند.
دکتر خوانساری نژاد افزود: همچنین برای مشخص کردن ویژگی ها و واریانت های هر نوع ویروسی، نیازمند آزمایشگاهی مخصوص هستیم که شیوع کرونا به شدت جای خالی آن را به مسئولین گوشزد کرد.
وی یادآور شد: عوامل موثر بر تفاوت ایمنی زایی واکسن های کرونا نیز بر سیستم بهداشتی توزیع وابسته است که عبارت است از تهیه واکسن، نگهداری و توزیع و تجویز واکسن می شود.
وی افزود: در تهیه واکسن عواملی چون مسایل سیاسی و مسائل اقتصادی و همچنین زنجیره ی سرد در نگهداری و اعتماد سازی بین مردم و ظرفیت قابل تامین در توزیع و تجویز واکسن قابل اهمیت هستند.
وی اضافه کرد: برای تشخیص کرونا از چند روش کلی که عمده ترین آنها روش مولکولی و سی تی اسکن است استفاده می شود که روش مولکولی به دلیل دقیق، حساس تر بودن و قابلیت بررسی تعداد نمونه های بیشتر اولین روشی است که معمولا مورد استفاده قرار می گیرد.
عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: روش CT یکی دیگر از روش های تشخیصی است که می تواند تغییرات در ریه را به خوبی نشان دهد، اما اگر فردی به تازگی مبتلا شده و یا در بیمارستان بستری نباشد، نمی تواند به خوبی نشان دهد.
دکتر خوانساری نژاد ، منفی یا مثبت کاذب بودن هر کدام از انواع تست ها را مهمترین چالش های آزمایشگاهی برشمرد و نمونه گیری در زمان طلایی، مهارت فرد نمونه گیر و آزمایشگاه را در رسیدن به پاسخی کامل و جوابی صحیح موثر دانست.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار