هیچ انسانی دربرابر بیماری های روانی مصونیت ندارد، پیشگیری از پیدایش بیماری های روانی و سالم کردن محیط روانی از ضروریات اولیه تامین بهداشت روانی محسوب می شود.
کد خبر: ۱۰۰۸۷۶
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۶ 26 September 2015
بهداشت روانی فقط به تشریح علل اختلالات نمی پردازد، بلکه پیشگیری ناراحتی های روانی به معنای وسیع آن به منظور جلوگیری از وقوع بیماری های شدید روانی را دنبال می کند.

بهداشت روانی دارای اصولی است که می توان به اختصار به آنها اشاره کرد:

*احترام به شخصیت خود و دیگران:

احترام به شخصیت خود و دیگران یعنی این که یک شخص خود را دوست بدارد و به دیگران احترام بگذارد.فرد سالم احساس می کند که افراد جامعه او را مورد پذیرش قرار می دهند و او نیز به نظر موافق به آنها می نگرد و برای خود و آنها احترام قائل است. اصول بهداشت روانی مبتنی بر تقویت افراد استوار شده است و از تخریب شخصیت افراد تا جایی که امکان داشته باشد جلوگیری می کند.

*روبرو شدن با واقعیات اجتماعی وزندگی:

شخص باید خود را آن گونه که هست قبول کند.کشمکش و عدم قبول واقعیات اغلب موجب بروز اختلال روانی می شود وبسیاری از افراد نه تنها نقص های خود را قبول نمی کنند بلکه با مکانسیم های مختلف سعی دارند آن را بپوشانند . با این که بدون در نظر گرفتن توان و استعداد خود کاری را شروع می کنند که عاقبتی جز سرخوردگی و شکست ندارند.

*داشتن و ارزش دادن به نیازهای اولیه:

بهداشت روان مستلزم داشتن و ارزش دادن به نیازهای اولیه انسان است.احتیاجات و نیازهای جسمانی و روانی بسیار مهم هستند. بشر دائما از این نیازها تاثیر می پذیرد و به نسبت محرومیت و ارضاء آنها رفتارش تغییر می کندشخصی که این اصول را بفهمد غالباً واقع بینانه با مشکلات زندگی برخورد می کند و دلسرد نمی شود و او می داند که احتیاجات فرد هیچ گاه کاملاً مطابق میل او برآورده نمی شود.

*مقابله با مشکلات عاطفی:

مشکلات عاطفی جزئی از زندگی محسوب می شوند. سلامت روانی به نحوه ی برخورد با این مشکلات و یافتن بهترین راه حل برای غلبه برآنها بستگی دارد. بهداشت روانی قوانین مربوط به سلامت عاطفی و روانی را دربر می گیرد. گسترش بهداشت روانی به مطالعه افراد در شخصیت خویش نیز بستگی دارد . روابط و چگونگی آن با مردم و توانایی سازگاری با آن مهم ترین عامل در احساس خوشی و شادکامی است.

* به دست آورد رضایت از زندگی:

به دست آوردن رضایت از زندگی برای بهداشت روانی ضروری است . رضایت ممکن است از احساس برتری و پیشرفت، از رسیدن به نیاز و آرزوهای شخصی، مقابله با مشکلات و ناملایمات و موارد دیگر به دست می آید.رضایت پشتوانه قوی و نیرومندی برای مقابله با مشکلات است . توانایی در کسب رضایت به انسان استقامت می دهد و موجب خشنودی درونی می شود.

*نیاز به احساس امنیت:

وقتی انسان احساس عدم امنیت کند، تنش و نگرانی وجودش را در برمی گیرد و او را آزار می دهد، بی اعتمادی میان دوستان یکی از تهدیدهایی است که سلامت روان را به مخاطره می اندازد. احساس ناامنی عاطفی به شکل مزمن و طولانی فشار سنگین به انسان وارد می سازد که ممکن است به بیماری مشخص مجهز شود.

برای بهداشت روان سالم و حفظ آن چه باید کرد:

بهداشت روان در خانواده:

در خانواده اگر شخص یاد بگیرد که محبت کند، عشق بورزد و تنفر و خشم های خود را کنترل و پنهان کند در بزرگسالی مشکلی پیدا نمی کند، کودکان محبت کردن را از والدین می آموزند کودکانی که مهر و علاقه ندیده اند یک نوع خلاء عاطفی و روانی در خود احساس می کنند چون هرگز فرصت نداشته اند که عشق خود را بروز دهندفرد باید یاد بگیرد که مشکلات خود را چگونه شناسایی ورفع کند. با کوشش مستمر و واقعی،هرکس می تواند تغییرات زیادی در برداشت ها،نقطه نظرات و اعمال خود به وجود آورد.اجتماع نیز چون قوانین خود را داشته و هرکس که درجامعه زندگی می کند باید از قوانین آن پیروی کند هرکس که رفتارش از خودخواهی سرچشمه گرفته باشد در بیشترین مواقع بدون شک در رفتار با دیگران با مشکل روبرو می شود.خود کنترلی مشکل ترین دردی است که هر فرد باید آن را یاد بگیرد.

خصوصیات افراد رشد یافته چیست؟

وقتی می توان گفت که کسی رشد یافته و دارای بهداشت روانی است که بتواند:

*برای دیگران رضایت ایجاد کند

*در ایجاد رضایت وفاداری توانا باشد

*از ایجاد رضایت برای دیگران احساس رضایت کند

*با رضایت دیگران خود نیز خشنود شود

*از اوقات فراغت خود ساعت های خوشی به وجود آورد

*از ترس و اضطراب راحت باشد

*از اشتباهات خود درس بگیرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار