بر اساس اعلام سازمان سنجش، زمان برگزاری آزمون دکتری ۱۴۰۱ وزارت علوم ششم اسفندماه است. ثبت نام این آزمون از اول آذرماه آغاز می‌شود تا هشتم آذر ادامه دارد. البته طبیعتا مهلت ثبت نام تمدید خواهد شد.
کد خبر: ۱۰۰۸۶۹۷
تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۵ 13 November 2021

شیوع کرونا زمان برگزاری کنکورهای کارشناسی ارشد و دکتری را در سال‌های اخیر تغییر داد. به نحوی که در سال ۹۹ آزمون‌های تحصیلات تکمیلی در تابستان و با چندین بار تعویق برگزار شد. البته در سال ۱۴۰۰ سازمان سنجش تجربه گذشته را تکرار نکرد و آزمون دکتری مطابق روال قبل در اسفندماه برگزار شد؛ اما کنکور ارشد به تعویق افتاد. در سال ۱۴۰۱ به نظر می‌رسد سازمان سنجش قصد دارد تاریخ برگزاری کنکورها را به نظم قبلی بازگرداند.

تاریخ برگزاری کنکور دکتری ۱۴۰۱

آزمون رشته‌های زیرمجموعه وزارت علوم که دارای پذیرش در مقطع دکتری تخصصی در دانشگاه آزاد اسلامی هستند، به صورت ادغام با آزمون دانشگاه‌های دولتی زیر نظر وزارت علوم و از طریق سازمان سنجش آموزش کشور برگزار می‎شود. در واقع یک آزمون برگزار می‌شود اما نتیجه آن برای دانشگاه‌های سراسری و دانشگاه آزاد در نظر گرفته می‌شود. نتایج نهایی کنکور را هم سازمان سنجش اعلام می‌کند.

فرایند برگزاری کنکور دکتری وزارت علوم بدین صورت است که پس از شرکت در آزمون، نتایج اولیه کنکور دکتری اعلام می‌شود که در کارنامه رتبه و نمره تراز داوطلب مشخص شده است. سپس با انتشار دفترچه انتخاب رشته، از داوطلبان خواسته می‌شود دانشگاه‌های مدنظر خود را در فرم انتخاب رشته وارد کنند.

سپس نتایج دعوت به مصاحبه دکتری اعلام می‌شود. در این مرحله ملاک نمره تراز داوطلبان است. یعنی هر داوطلبی که حداقل نمره تراز مدنظر یک دانشگاه را کسب کرده باشد و آن دانشگاه را انتخاب کرده باشد، دعوت به مصاحبه می‌شود.

در وهله بعد، داوطلبان با  حضور در مصاحبه دانشگاه‌ها به لحاظ علمی و سوابق آموزشی و پژوهشی سنجیده می‌شوند. در نهایت نتایج کنکور دکتری از سوی سازمان سنجش آموزش کشور اعلام می‌شود.

زمان برگزاری کنکور ارشد و دکتری 1401 کی است؟

در خصوص رشته‌های علوم پزشکی که زیر نظر وزارت بهداشت هستند نیز آزمون رشته‌های دارای پذیرش در دانشگاه آزاد و دانشگاه‌های سراسری به صورت یکپارچه زیر نظر وزارت بهداشت و و از طریق مرکز سنجش آموزش پزشکی برگزار می‌شود.

داوطلبان کنکور دکتری وزارت بهداشت نیز باید در آزمون کتبی و مصاحبه شرکت کنند. مراحل پذیرش دانشجویان دکترا تخصصی علوم پزشکی همانند داوطلبان وزارت علوم است.

زمان برگزاری آزمون دکتری ۱۴۰۱ وزارت علوم

بر اساس اعلام سازمان سنجش، زمان برگزاری آزمون دکتری ۱۴۰۱ وزارت علوم ششم اسفندماه است. ثبت نام این آزمون از اول آذرماه آغاز می‌شود تا هشتم آذر ادامه دارد. البته طبیعتا مهلت ثبت نام تمدید خواهد شد.

نکته قابل توجه این است که سال‌هاست کنکور دکتری سراسری و دانشگاه آزاد ادغام شده است. بنابراین تمامی داوطلبان در دوره‌های زیر باید در کنکور دکترای سازمان سنجش ثبت نام کنند و در زمان برگزاری در اسفندماه در جلسه آزمون حاضر شوند:

  • دکتری دوره‌های روزانه و شبانه دانشگاه‌های سراسری
  • دکتری دانشگاه پیام نور
  • دکتری دانشگاه‌های غیرانتفاعی
  • دکتری دوره‌های پردیس دانشگاه‌های سراسری
  • دکتری دانشگاه آزاد

زمان برگزاری آزمون دکتری وزارت بهداشت ۱۴۰۱

به گزارش پی اچ دی تست، تقویم برگزاری آزمون‌های وزارت بهداشت در سال ۱۴۰۱ منتشر شده است. بر این اساس، زمان برگزاری کنکور دکتری تخصصی رشته های علوم پزشکی در سال ۱۴۰۱ روزهای ۲ و ۳ تیرماه تعیین شده است. همچنین زمان برگزاری آزمون ارشد وزارت بهداشت ۱۴۰۱ در خردادماه است.

زمان برگزاری کنکور ارشد و دکتری 1401 کی است؟

زمان برگزاری کنکور کارشناسی ارشد ۱۴۰۱

آزمون کارشناسی ارشد یکی از قدیمی‌ترین کنکورهایی است که در ایران برگزار می‌شود و بعد از کنکور سراسری، قدمت این آزمون از همه آزمون‌های برگزارشده در کشور بالاتر است.

زمان برگزاری کنکور ارشد در سالیان نه چندان دور بهمن ماه بود و نتایج اولیه نیز اوایل اردیبهشت و یا اواخر فروردین‌ماه اعلام می‌شد. اما از چند سال قبل به ناگاه زمان این کنکور تغییر کرد و به اردیبهشت ماه منتقل شد و چندین سال زمان برگزاری کنکور اردیبهشت ماه بود و ماه دوم سال به عنوان ماه برگزاری این کنکور تحصیلات تکمیلی شناخته می‌شود.

البته در دو سال اخیر (سال‌های 1399 و 1400) شیوع بیماری کرونا باعث شد تا این کنکور به تعویق بیفتد و در تابستان برگزار شود. تعویق کنکور در سال 99 چندین بار اتفاق افتاد اما در سال 1400، زمان کنکور ارشد تنها یک بار تغییر کرد و بعد از یک بار تعویق در زمان جدید خود برگزار شد.

تاریخ برگزاری آزمون ارشد 1401

همانطور که انتظار می‌رفت زمان برگزاری آزمون کارشناسی ارشد 1401 هم اردیبهشت ماه خواهد بود و سازمان سنجش در آخرین روزهای تابستان و در اطلاعیه مورخ 28 شهریور 1400 خود اعلام کرد که این آزمون ظرف سه روز برگزار خواهد شد و  زمان برگزاری کنکور ورودی مقطع فوق‌لیسانس چهارشنبه 28 اردیبهشت سال 1401 تا جمعه 31 اردیبهشت خواهد بود.

زمان ثبت نام کنکور 1401 در مقطع فوق‌لیسانس

در اطلاعیه منتشرشده از سوی سازمان سنجش آموزش کشور تاکید شده است که فرصت ثبت‌نام داوطلبان در کنکور ارشد هم از روز سه‌شنبه 16 آذر 1400 تا سه‌شنبه 23 آذر خواهد بود و داوطلبان لازم است در این بازه زمانی با مراجعه به سایت سازمان سنجش نسبت به ثبت نام خود در این آزمون اقدام نمایند.

برای نام‌نویسی در این آزمون مدرک خاصی مورد نیاز نیست و تنها کافی است وجه ثبت‌نام را پرداخت و اطلاعات لازم را وارد نمایید.

احتمال تعویق کنکورهای ارشد و دکتری سال 1401

تعویق چندباره کنکور در دو سال اخیر باعث شده است تا احتمال تغییر زمان کنکور ارشد گزینه محتملی باشد و داوطلبان هر لحظه منتظر خبر جدیدی در این زمینه باشند. البته با توجه به عدم تعویق آزمون دکتری در سال گذشته، داوطلبان کنکور دکترا کمتر به تعویق دل بسته‌اند.

اگر بخواهیم از همین الان راجع به احتمال این اتفاق صحبت کنیم، قطعا شانس زیادی برای آن قائل نخواهیم بود. به عنوان شواهدی مبنی بر عدم تغییر زمان برگزاری کنکور ارشد 1401 می توان به عدم تعویق کنکور دکتری 1400 در شرایط قرمز کرونایی خوزستان و نیز واکسیناسیون گسترده مردم در ماه‌های اخیر اشاره کرد.

اما قطعا تصمیم نهایی در مورد تعویق این کنکور به وضعیت کرونا در بازه زمانی برگزاری بستگی خواهد داشت. جهش‌های عجیب و غریب و مختلف کرونا در این سال‌ها نشان داده که هر لحظه ممکن است با شیوع گونه جدیدی از کرونا روبرو شویم که ما را ناچار به برخی فعالیت‌ها از جمله تعویق آزمون ارشد یا دکتری نماید.

یک نکته مهم

به عنوان یک نتیجه مهم و یک نکته کاربردی از این مطلب که به زمان برگزاری کنکور دکتری و ارشد 1401 اختصاص داشت باید بگوییم که بهترین کار در این زمان مطالعه جدی برای آزمون و کسب آمادگی کامل است. در صورتی که برای زمان فعلی کنکور آماده باشیم، قطعا برای زمان‌های بعدی هم آماده خواهیم بود.

اگر هم قصد شروع مطالعه برای کنکور ارشد و دکتری را دارید باید بدانید که زمان کافی در اختیار شما است و به هیچ وجه دیر نیست. بسیاری از داوطلبان تنها با یک ماه مطالعه در این آزمون پیروز بوده‌اند، پس با خیال راحت درس‌ خواندن را شروع کنید و با همه توان به پیش روید.

به عنوان آخرین توصیه هم از شما می‌خواهیم به مطلب برنامه ریزی آزمون دکتری مراجعه کنید و از نکات خوبی که در آن مطرح شده نهایت استفاده را ببرید. همچنین می‌توانید از منبع کتاب زبان دکتری پی اچ دی تست و کتاب استعداد تحصیلی پی اچ دی تست استفاده کنید.

 

انتهای رپرتاژ آگهی/

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار