آیت‌الله دژکام با بیان اینکه نماز جمعه هم باید محور حرکت‌های فرهنگی باشد و اهمیت ویژه دارد، گفت: امام فرمودند اگر می‌خواهیم انقلاب باقی بماند باید به فرهنگ توجه کنیم رهبر انقلاب هم بارها بر فرهنگ تاکید داشتند اهمیت غیر از اولویت است، ممکن است که اولویت امروز مسائل اقتصادی است اما اهمیت با فرهنگ است.
کد خبر: ۱۰۰۶۹۷۵
تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۲ 05 November 2021

تابناک فارس به نقل از تسنیم: آیت‌الله لطف‌الله دژکام ظهر امروز در خطبه‌های نماز جمعه شیراز اظهار داشت: سلامت معنوی و نیاز انسان‌ها به معنویت برای آن‌که زندگی سالمی داشته باشند از مهم‌ترین مباحثی است که باید به آن پرداخته شود.

وی با اشاره به اهمیت تفکر و نقش آن در معنویت و انقلاب‌گری گفت: این نکته باید باور همه باشد که انقلاب اسلامی برخلاف انقلاب‌های دیگر جهان، یک انقلاب معنوی است؛ آن انقلاب‌ها جنبه معنوی نداشت نگاه به سیاست و اقتصاد و صنعت و تولید در آن‌ها بود اما نگاه به معنویت ویژگی انقلاب اسلامی است.

امام جمعه شیراز با بیان اینکه اگر بخواهیم این مسیر را ادامه دهیم باید به مسئله معنویت به صورت ویژه بپردازیم، افزود: باید در همه امور رضایت خدا را در نظر گرفت؛ در سوره آل‌عمران چنین آمده است که کسی که دنبال رضایت خدا است با کسی که زندگی‌اش جز خشم الهی به دنبال ندارد، اینها با هم برابر هستند؟

 

آیت‌الله دژکام با بیان اینکه توجه به آخرت و رضایت خدا نتیجه فعالیت ما باشد؛ مهم است بیان کرد: امید است که این نوع زندگی را برای خود برجسته کنیم چون کسی که دنبال رضای خدا نیست عاقبت کارش جهنم است؛ این تقسیم‌بندی دو نوع زندگی است که باید به آن فکر کنیم.

وی در خطبه‌های دوم نماز جمعه با بیان اینکه 14 آبآن به نام روز فرهنگ عمومی نامگذاری شده است، عنوان کرد: باید به مسئله اهمیت فرهنگ و کار و تلاش درباره ارتقاء فرهنگی توجه داشته باشیم، فرهنگ چنین نیست که بگوییم یک بار کافی است؛ مجموعه کارهایی که انجام می‌دهیم یک جنبه فرهنگی دارد که باید برای آن تلاش کنیم.

آیت‌الله دژکام با بیان اینکه نماز جمعه هم باید محور حرکت‌های فرهنگی باشد و اهمیت ویژه دارد، گفت: امام فرمودند اگر می‌خواهیم انقلاب باقی بماند باید به فرهنگ توجه کنیم رهبر انقلاب هم بارها بر فرهنگ تاکید داشتند اهمیت غیر از اولویت است، ممکن است که اولویت امروز مسائل اقتصادی است اما اهمیت با فرهنگ است.

امام جمعه شیراز با بیان اینکه همه فعالیت‌ها باید بر محور فرهنگ دینی و اصیل ایرانی و اسلامی باشد تا نتیجه بگیرد، افزود: اگر بخواهیم در زمینه فرهنگ کار کنیم باید برنامه، روش و الگو داشته باشیم‌.

وی با بیان اینکه نقشه مهندسی فرهنگی کشور که رهبر انقلاب ابلاغ کردند باید قدم‌های پایانی آن باشد، گفت: 1404 بنا بوده که نقشه مهندسی فرهنگی اجرایی شود؛ نقش رهبر هدفگذاری است اما مدیران دنبال اجرایی‌کردن نبودند و نیستند.

آیت‌الله دژکام با بیان اینکه در اجرایی‌کردن این نقشه یک عقب ماندگی داریم، افزود: استان فارس یک استان فرهنگی است که در آن برش استانی این نقشه رونمایی شده؛ برای انجام اقدام و عمل شایسته در زمینه فرهنگی همه مدیران و دستگاه‌ها باید پای کار باشند.

امام جمعه شیراز با انتقاد از عدم اختیار رئیس شورای فرهنگ عمومی درباره انتخاب دبیر و هزینه‌کرد اعتبارات این زمینه تصریح کرد: از وزیر ارشاد می‌خواهیم این رویه را اصلاح کند؛ یا نگوید امام جمعه رئیس شورا است یا اینکه اختیارات را در شورای فرهنگ عمومی به ائمه جمعه واگذار کنید.

وی ابراز امیدواری کرد که این مشکل ساختاری از شورای عالی انقلاب فرهنگی و وزارت ارشاد برطرف شود تا اعتبارات در جای خود و در راستای ترویج فرهنگ هزینه شود.

آیت‌الله دژکام با بیان اینکه باید دبیر شورای فرهنگی آشنا با جهت‌گیری‌های استان باشد، گفت: آیت‌الله رئیسی هم اعلام کردند که اختیارات استان‌ها بیشتر شود و امیدواریم که این موضوع عملیاتی شود.

امام جمعه شیراز با اشاره به مباحث عدالت‌خواهی که مطرح شده است، افزود: یک موضوع وظیفه عدالت‌خواهی است که وظیفه همه ما است و یک موضوع دیگر تحقق عدالت است که ساختار، روش، برنامه و پیگیری می‌خواهد، عدالت‌خواهی خوب است اما باید فکر کرد چگونه عملیاتی شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار