عضو شورای اسلامی شهر تهران بر لزوم تهیه شیوه‌نامه اجرایی بانک زمین شهرداری تاکید و از ارائه نشدن این لایحه انتقاد کرد.
کد خبر: ۱۰۰۴۳۰۴
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۲ 26 October 2021

به گزارش «تابناک تهران»، مهدی عباسی روز سه شنبه در جریان هجدهمین جلسه شورای شهر تهران با ارائه تذکری اظهار داشت: شورای اسلامی شهر تهران در مصوبات خود به منظور عملیاتی شدن موضوع مدیریت اراضی ذخیره برای توسعه و نوسازی شهر، ساز و کار موسوم به ایجاد بانک زمین در شهرداری را پیش‌بینی و تصویب کرده است.

وی گفت: شهرداری تهران به منظور تحقق پذیری هرچه بیشتر خدمات عمومی و بهره برداری از املاک و اراضی سهم شهر با اولویت تأمین سرانه های خدمات عمومی و همچنین اعطای زمین معوض، ملزم به ارائه شیوه‌نامه اجرایی بانک مذکور شده است.

عباسی با بیان اینکه تاکنون ارائه شیوه‌نامه اجرایی بانک زمین محقق نشده است، اظهار داشت: با توجه به پایان مهلت مقرر در مصوبات و ضرورت ایجاد بانک زمین برای به کار گیری هدفمند منابع برای تامین سرمایه های خدماتی شهر تهران، سرعت بخشیدن در انجام تکالیف توسط شهرداری ضروری است.

وی ادامه داد: بر اساس بند ۳ ماده ۸۰ قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شورای اسلامی شهر تهران بر لزوم تهیه و ارائه شیوه‌نامه اجرایی بانک زمین توسط شهرداری تهران به‌موجب تکلیف برنامه پنج ساله سوم توسعه شهر  و مصوبه طرح تفصیلی ویژه منطقه ۲۲ تاکید و به شهرداری تهران تذکر می‌دهم.

 وی از شهردار تهران خواست تا هرچه سریعتر نسبت به ارائه لایحه‌ای بانک زمین شهرداری تهران به شورای اسلامی شهر اقدام کند.

مشکلات حقوقی و آسیب های اجتماعی محله اتابک مورد انتقاد شورای شهر 

عضو شورای اسلامی شهرتهران در این جلسه نسبت به رفع نشدن مسائل و مشکلات حقوقی و وجود آسیب های اجتماعی در محله اتابک منطقه ۱۵ تذکر داد.

زهرا شمس احسان اظهار داشت: پروژه خانه به جای خانه در سالهای ۸۶ تا ۸۸ در محله اتابک واقع در منطقه ۱۵ تهران که با دید اجتماعی و انسانی برنامه‌ریزی شده بود تا ساکنان محل برای ماندن در همان محل تشویق شوند؛ در این پروژه که ۲۰ بلوک شهری را در بر می گرفت ساکنان به جای دریافت وجه نقد ناشی از تملک املاک شان توسط شهرداری خانه جدید به جای خانه فرسوده دریافت کردند.

وی ادامه داد : بر این اساس در اراضی روبروی همان خیابان، محل اجرای طرح، در طول یک سال خانه های نوساز ساخته و پس از اسکان موقت ساکنان بافت فرسوده در خانه‌های نوساز تخریب و نوسازی بافت فرسوده آغاز شد.

شمس احسان اظهارداشت: با بروز چالش های حقوقی در سال های بعدی صدور سند برای املاک جدید میسر نشد و محدودیت‌های جدی برای نقل و انتقال املاک محدوده ایجاد شد.

عضو شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه با گذشت بیش از یک دهه از سکونت افراد در خانه های جدید این مشکل همچنان پابرجاست، عنوان کرد: تعیین تکلیف یک هزار و ۲۰۰ قطعه مشاعی به عنوان یکی از اصلی‌ترین مطالبات سکنه از مدیریت شهری است.

وی با بیان اینکه در جریان اجرای این طرح املاک زیادی توسط شهرداری تملک شده است، گفت: در حال حاضر حدود ۱۲۰ ملک به صورت رها شده و یا اراضی بلا استفاده در محل زمینه ساز بروز انواع ناهنجاری های اجتماعی شده اند.

عضو شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به فقدان کلانتری در سطح محله و وجود ناامنی جدی در این محدوده، افزود: حتی در طول روز افراد به صورت آزادانه در محله نسبت به خرید و فروش و مصرف موادمخدر اقدام می‌کنند.

شمس احسان خاطرنشان کرد: مجموعه این عوامل سبب شد که رکود شدید ارزش اقتصادی املاک در این محله و تمایل نداشتن سرمایه‌گذاران برای نوسازی بافت فرسوده، حس عدم تعلق به بافت و بحران بی اعتمادی به وجود آید.

به گفته وی، با توجه به وضعیت کنونی، این محله به هیچ وجه در شان ساکنان شهر تهران به عنوان ام القرای جهان اسلام نیست.

عضو شورای اسلامی شهر تهران از شهردار خواست مشکلات ساکنین با اصالت این محدوده را با تشکیل کارگروه ویژه در اولویت قرار دهد و زمینه بازگشت هویت و ارزش سکونت در مجاورت بقعه امامزاده سید ملک خاتون فراهم شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار