سرپرست محاکم کیفری دو کرمان:

اخلال در نظم عمومی و قدرت نمایی با چاقو مجازات سنگین در پی دارد

حرکت با موتورسیکلت در معابر، اجرای اقدامات نمایشی با خودرو و موتورسیکلت، ایجاد نزاع، اقدامات نامتعارف در کاروان های عروسی، کبوترپراکنی در محلات که موجب سلب آسایش همسایگان شود از جمله این موارد هستند که در قانون جرم شناخته می شوند و قانونگذار برای مرتکبان آن مجازات از سه ماه تا یکسال و تا ۷۴ ضربه شلاق را پیش بینی کرده است.
کد خبر: ۹۹۵۳۷
تاریخ انتشار: ۰۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۱ 23 September 2015

علی میرزابیگی در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در ماده ۶۱۷ قانون تعزیرات مصوب سال ۷۵ درصورت ارتکاب وا حراز ارکان جرم انتصابی قانونگذار مجازات درجه شش را برای افرادی که با چاقوقدرت نمایی می کنند به حبس از شش ماه تا دو سال و ۷۴ ضربه شلاق تعزیری محکوم می شود.

میرزابیگی ادامه داد: در قانون تعزیرات جرایمی از جمله قدرت نمایی و تهدید با چاقو یا نظایر آن مورد توجه قرار گرفته است و اگر منجر به جرح عمدی شود جرم ایراد جرح عمدی با چاقو مطرح می شود.

وی تصریح کرد: اگر این قدرت نمایی و تهدید با چاقو که می توان در مقدمه جرح و یا قتل شود اگر منجر به جرح شود چنانچه منجر به نقص عضو دائمی شود مرتکب به دو تا پنج سال زندان و پرداخت دیات جراحات وارده به فرد مجروح و اگر منجر به نقص عضو نشود علاوه بر دیه جراحت، مرتکب به سه ماه تا یکسال زندان محکوم می شود.

معاون قضایی دادگستری شهرستان کرمان اظهار کرد: به دلیل آنکه قانونگذار حساسیت خاصی به جرایم ارتکابی با چاقو داشته است این موضوع در قانون آیین دادرسی کیفری مصوب سال ۹۲ نیز مورد توجه قرار گرفته و در ماده ۲۳۷ درباره قدرت نمایی و تهدید با چاقو، به قاضی اختیار صدور قرار بازداشت موقت را داده است.

وی گفت: علاوه بر مسایل یاد شده با توجه به سوابق اشخاص قضات می توانند از سایر اختیارات موجود مجازات های تکمیلی برای افراد متخلف استفاده کنند و از این جمله می تواند ممنوعیت حضور افراد در یک شهر و لزوم اسکان وی در سایر مناطق باشد.

میرزابیگی تاکید کرد: در گذشته و در دوره فعلی مدیریت قضایی کشور و استان کرمان در بحث جرایم امنیتی موضوع غیر قابل اغماض است و برخورد قاطع با جرایم مورد تاکید مسئولان است.

وی گفت: در زورگیری ها و استفاده از آلات برنده و اختیاراتی که درباره نحوه اجرای مجازات تعیین شده همواره در این رابطه مواردی که به دستگاه قضایی رسیده مورد برخورد لازم واقع شده اند.

وی به موارد اخلال در نظم عمومی اشاره و بیان کرد: حرکت با موتورسیکلت در معابر، اجرای اقدامات نمایشی با خودرو و موتورسیکلت، ایجاد نزاع، اقدامات نامتعارف در کاروان های عروسی، کبوترپراکنی در محلات که موجب سلب آسایش همسایگان شود از جمله این موارد هستند که در قانون جرم شناخته می شوند و قانونگذار برای مرتکبان آن مجازات از سه ماه تا یکسال و تا ۷۴ ضربه شلاق را پیش بینی کرده است.

میرزابیگی اظهار داشت: تصور نادرست برخی افراد مبنی بر حمل چاقو برای دفاع از خود، می تواند منجر به قتل شود اگرچه فرد ابتدا چنین قصدی را نداشته باشند.

وی عنوان کرد: حمل چاقو به عنوان یک وسیله دفاعی کار بسیار نادرست و اشتباهی است که می تواند خسارت های جبران ناپذیری را به دنبال داشته باشد.

میرزابیگی بیان کرد: تسلط به مسایل روانی و افزایش توانایی خود در کنترل خشم به مراتب تاثیرگذارتر از استفاده از چاقو برای دفاع از خود است.

وی تاکید کرد: حمل چاقو، ارتکاب جرح عمدی و قتل عمدی را به صورت بالقوه در خود دارد.


منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار