شکایت از طراحان و مجریان سد گتوند به کمیسیون اصل 90

کد خبر: ۹۰۱۶۷
تاریخ انتشار: ۱۵ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۹ 06 September 2015

به گزارش شوشان، سد گتوند و فاجعه زیست محیطی آن ، این روزها بدل به تریبونی برای سخنرانی ، خودنمایی و کشاکش های سیاسی شده است ؛ از محیط زیستی ها گرفته تا مسئولین دولتی ؛ هر یک به فراخور حال و جایگاه ، سد گتوند کلید واژه سخنرانی شان می شود و اندر شوری آب و نمک سازی آن سخن ها می گویند و چند روز بعد نیز یک مسئول دیگر و این بار از جایگاه سیاسی ، دست به سیاسی کاری می زند و سد گتوند و فاجعه آن را محملی برای انتقاد و زهر چشم گرفتن از رقبای سیاسی می کند و بر اریکه آن سوار می شود و می تازد و طبق معمول چند روز بعد ، به فراموشی می سپارد.

اما چاره چیست و چه باید کرد؟ با یک سرچ ساده می توان هم اطلاعات قابل استنادی از این سد دست یافت و هم به انبوهی از سخنراهی ها و انتقادات در مناسبت های مختلف ؛ اینکه سد گتوند ، مبدل به موزه ی عبرت محیط زیست ایران شده ، اینکه این سد زمین های پایین دست را به دلیل شوری حاصل از نمک ، به نابودی کشانده ، اینکه جانمایی اش اشتباه بوده و هزار و یک اطلاعات دیگر را می توان و می شود در باب این سد ، خواند و دید.

در لابه لای حجم انبوه مطالب ، راهکارهایی نیز به منظور رهایی از بلای سد گتوند از سوی کارشناسان ارائه شده و اخیرا نیز کمیته ای با مشارکت اساتید دانشگاه تهران و متخصصین دانشگاه چمران شکل گرفته و بر روی روش های سریع و کم هزینه کاستن از فاجعه آفرینی سد گتوند ، بحث و تبادل نظر می شود.

در کنار این موارد ، چیزی که احساس می شود و کمتر به آن پرداخته شده ، پای میز محاکمه کشاندن مجریان و طراحان سد گتوند است ؛  موردی که کمتر به آن پرداخته شده و اخیراسید شریف حسینی نماینده اهواز ، استارت آن را در بهارستان زده و از طراحان و مجریان سد گتوند به دلیل جانمایی اشتباه و اصرار بر افتتاح با وجود مخالفت های فراوان ، به کمیسیون اصل 90 شکایت کرده است.

گشایش باب شکایت و کشاندن دست اندرکاران اصلی سد گتوند پای میز محاکمه ، می تواند سرآغازی باشد برای پایان دادن به صدها پروژه غیرکارشناسی مشابه . اگر مجریان چنین پروژه های مخرب و غیرکارشناسی ، در همان زمان می دانستند که باید جوابگو باشند و در برابر مردم و همچنین نهادهای نظارتی پاسخگو باشند، بی شک اکنون شاهد فاجعه های حاصل از این سد نبودیم ؛ فاجعه ای که به نابودی کشاورزی خوزستان و برباد رفتن میلیاردها دلار ختم شده است. به گفته نماینده اهواز ، اگر اندکی در جانمایی آن دقت می شد و در همان زمان شرایط زیست محیطی مدنظر قرار می گرفت دیگر شاهد 9 میلیون تن نمک رسوب شده در پشت سد و شکل گیری 45 تا 120 میلیون تن توده های نمکی و به تبع آن نابودی محیط زیست و کشاورزی خوزستان نبودیم.

اقدام قابل تامل سید شریف حسینی نماینده اهواز و پیگیری از مجرای قانونی ، همچنین از این بابت حائز اهمیت است که شکایت از طراحان و مجریان سد گتوند می تواند پایان بخشی بر بحث ها و جدال های سیاسی بر سر سد گتوند و در مدار قرار گرفتن بحث های کارشناسی پس از برخورد با خاطیان باشد.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۶:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۶/۲۵
شرکت مهاب قدس مشاورطرح بوذه ،بعنوان کسی که بیش از بیست وپنج سال در شرکت مهندسی مشاور کار کرده ام این سوال برایم مطرح است که چرا این شرکت در خصوص سد گتوند علیا کاملا ساکت است؟
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار