آبیاری مدرن محور توسعه کشاورزی

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل گفت: روی آوردن کشاورزان به آبیاری‌های مدرن در بهینه مصرف کردن منابع آب، محور برنامه ششم توسعه است که قطعاً تحقق آن تحول‌آفرین است.
کد خبر: ۸۶۵۳۴
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۸ 31 August 2015

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، اصغر پرتوی عصر امروز در جلسه مدیریت بحران در اردبیل اظهار کرد: ما در گرامیداشت هفته دولت 54 پروژه عمرانی، تولیدی و آبیاری تحت‌فشار را با سرمایه‌گذاری 43 میلیارد و 600 میلیون تومان افتتاح کردیم که در دهه فجر نیز به همین اندازه افتتاح پروژه‌ها را شاهد می‌شویم.

وی ضرورت تغییر سیستم در آبیاری مدرن و حمایت دولت را از اجرایی کردن این پروژه‌ها به صورت گروهی و در قالب تعاونی‌های مختلف یادآور شد و تصریح کرد: دولت برای توسعه آبیاری قطره‌ای 6.5 میلیون تومان، کم‌فشار سه میلیون و 200 هزار تومان و آبیاری تحت‌فشار پنج میلیون تومان تسهیلات بلاعوض پرداخت می‌کند و در کنار آن برای تأمین مابقی 85 درصد تسهیلات رایگان از طریق بانک کشاورزی و قرض‌الحسنه مهر تسهیلات بلندمدت در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی استان گفت: تلاش ما بر این است تا تغییر سیستم آبیاری به‌سرعت اتفاق بیفتد چراکه کشور ما در منطقه خشک و نیمه‌خشک با وضعیت خشکسالی، بارش‌های کم و تبخیر بالا روبه‌روست که ضرورت دارد راندمان آبیاری با همکاری خود زارعان در مزارع ارتقا یابد.

پرتوی ضرورت تأمین امنیت غذایی را به‌عنوان یک اولویت یادآور شد و افزود: ما با گذر از کشاورزی سنتی به سمت کشاورزی مدرن و مکانیزه حرکت می‌کنیم و اقتصاد معیشتی به اقتصاد ثروت‌افزا در بخش کشاورزی تبدیل شده است.

وی با بیان اینکه در صورت همکاری زارعان در قالب یک تعاونی و تشکل یکپارچه پرداخت تسهیلات تا 90 درصد به‌صورت رایگان و مابقی نیز با اقساط بلندمدت انجام می‌شود، بیان کرد: آبیاری تحت‌فشار به افزایش تولید محصول، کودپاشی و سم‌پاشی یکنواخت، از بین بردن علف‌های هرز، افزایش تولید محصولات زراعی و باغی منجر می‌شود.

پرتوی در بخش دیگری از سخنان خود اضافه کرد: ما با اصلاح این ساختار می‌توانیم یک ارزش‌گذاری واقعی را در حوزه آب شاهد باشیم چراکه ما معتقدیم باید به‌صورت حجمی به کشاورزان آب واگذار شود و در کنار آن ارائه الگوی مناسب کشت نیز موردتوجه قرار گیرد.

وی ضرورت تدوین سند ملی آب را یادآور شد و ادامه داد: در برنامه ششم توسعه کشاورزی با آبیاری مدرن و تحول‌یافته مدنظر است.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل اظهار کرد: ما در استان اردبیل اجرای شبکه خدا آفرین را به همراه ارس در زیرپوشش بردن 62 هزار هکتار اراضی با میلیاردها تومان سرمایه‌گذاری را انجام می‌دهیم و در کنار آن تجهیز و نوسازی تعاونی‌های روستایی، دشت فتحعلی، شبکه خلیل‌لو و قوری چایی مدنظر است.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار