تقويت و تحکيم مناسبات پليس و مردم

امروزه پليس در جامعه از يک سو بايد تحولات اجتماعي و فرهنگي را در ابعاد زندگي جمعي جامعه درک و همسو با آن حرکت نمايد و از سوي ديگر بايد ضامن امنيت عمومي جامعه باشد.
کد خبر: ۸۲۸۹۹
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۱ 25 August 2015
به گزارش تابناک قم، بر اساس راهکارهاي پيشنهادي در راستاي اهدافي که رسيدن به تقويت و تحکيم مناسبات پليس و مردم است بايد دو نکته تضمين شود: اول اينکه به گسترش هويت مدني سازمان پليس يعني مردمي بودن آن توجه کرد و دوم جايگاه و اقتدار دولتي پليس را در سطح جامعه و دولت افزايش داد. 

هر چه نيروهاي انتظامي کشور به سمت مردمي شدن و داشتن تعاملات گسترده با جامعه شهري در ابعاد مختلف آن حرکت کند مي تواند با روش هاي مدني و کم هزينه باعث آگاهي بخشي انتظامي به شهروندان شده و بستر مهمي را براي استقرار امنيت عمومي بصورت خودجوش و با استفاده از ظرفيت هاي عمومي شهرها آماده کند. 

مساله ديگر آن است که سازمان پليس بايد با توجه به توسعه منازعات در سطح اجتماعي و آگاهي شهروندان، ‌با سرعت در راستاي کسب اقتدار در سطح ملي (دولت و جامعه) حرکت کند که اين امر متضمن توسعه قدرت سازماني و ساختاري، ‌تخصصي شدن بخشهاي پليس، ‌مجهز به فناوري هاي پيشرفته در مديريت و حفاظت عمومي، ‌ابزارهاي جديد در مقابله با قانون شکنان و متخلفان، ‌تقويت ابعاد تجسسي و عمليات شناسايي در کشف جرائم و باندها و بطور کلي شبکه هاي ضد امنيتي در کشور است. 

در اين راستا ميزان ارتباطات پليس در سطح کشور در طيف دولت و جامعه بسيار اهميت دارد، از يک زاويه نهادهايي که از حيث رويکرد اجتماعي همسو با نيروي انتظامي هستند از جمله آموزش و پرورش، ‌فرهنگ و ارشاد اسلامي وسازمان ملي جوانان و غيره مي توانند با تعامل و همکاري دو سويه نقش مهمي را در حفظ امنيت عمومي برعهده داشته باشند. 

در حوزه عمومي جامعه نيز سه کانون مهم همسو با نيروي انتظامي که از منظر امنيت عمومي قابل تامل است مي توانند همگام با نيروي انتظامي کارساز باشند. 

نخست خانواده، زيرا هنوز هم خانواده نقش مهمي در آرامش خاطر ، احساس امنيت و ثبات اجتماعي دارد، به راستي روابط درون خانواده مايه نجات از اضطراب ، کاهش آلام و فشارهاي زندگي شهري محسوب مي شود. 

سپس نهادهاي مذهبي بومي مانند مساجد، هيئت ها، تکايا ،‌موسسات خيريه ،‌انجمن ها،‌کانون ها و ساير موسسات اجتماعي و فرهنگي قرار دارند که در حفظ ثبات اجتماعي و گسترش امنيت نقش مهمي را ايفاء مي کنند. 

زيرا به خوبي مشاهده شده که ارتباطات ساير سازمان ها و نهادها و حتي خانواده با سازمان پليس توانسته قابليت ها و نتايج بسيار مثبتي را در راستاي تحقق امنيت و حفظ آن حاصل نمايد. 

فخرالدین یوسف پور
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار