در آستانه ماه محرم برگزار شد

روایت تصویری از آئین طشت‌گذاری در اردبیل

عزاداران در ۲۷ ذی‌الحجه هر سال در مسجد جامع اردبیل گرد هم آمده و بعد از سوگواری و عزاداری به صورت نمادین، طشت‌ها را پر از آب کرده و به یاد شهدای کربلا در گوشه‌ای از مسجد قرار می‌دهند.
کد خبر: ۷۷۶۳۷۰
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۷ 31 August 2019

به گزارش تابناک اردبیل، با حضور اقشار مختلف مردم و مسئولان به رسم دیرینه آغاز عزاداری ماه محرم امسال نیز مراسم سنتی طشت‌گذاری مسجد جامع اردبیل به صورت باشکوه و در شان اباعبدالله الحسین(ع) در حال برگزاری است.

این مراسم هر سال به شکل نمادین در مسجد جامع و بقیه مساجد استان اردبیل برگزار می‌شود؛ به طوری که بعد از برگزاری مراسم سوگواری ظشت‌ها پر از آب شده و به یاد شهدای والامقام کربلا در یک گوشه از مسجد قرار داده می‌شوند و در پایان مراسم که 6 دسته عزادار از محلات مختلف در مسجد حاضر می‌شوند اقدام به طشت‌گذاری می‌شود.

هر سال این مراسم باشکوه با حضور مردم دارالارشاد اردبیل برگزار می‌شود و از جای جای کشورمان مردم برای حضور در این مراسم خود را به این استان می‌رسانند و از حال و هوای معنوی خاص این مراسم بهره‌مند می‌شوند و نیت و آرزوی خود را در مراسم طشت‌گذاری از دل‌هایشان گذرانده، مدام بر لب نوای یا حسین(ع) و یا ابالفضل(ع) را زمزمه کرده و با چشمانی که با اشک ماتم و اندوه پر شده سینه می‌زنند.

افرادی که در این مراسم برای برآورده شدن نذرهایشان نیت کرده بودند امسال با قربانی کردن نذری‌ها و پخش احسان و نذری، نذر خود را برآورده کرده و سپاسگزار لطف خداوند برای برآورده شدن حاجت دلشان هستند.

این مراسم قدمتی چندین ساله دارد و با اعتقادات و آداب و رسوم مردم ما گره خورده که به یاد تشنه‌لبان حماسه کربلا برگزار می‌شود و این آئین سنتی به عنوان یکی از آئین‌های عزاداری مختص اردبیل در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است.

انتهای پیام

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار