عوامل تاثیرگذار بر تداوم افت شاخص و پیش‌بینی چشم‌انداز بورس

وضعیت این روزهای بازار سرمایه نشان می دهد، نيروهاي مخالف رشد بورس خيلي جدي تر از انتظارات مثبت در بازار سهام تاثیرگذار هستند.
کد خبر: ۷۵۷۵۲
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۸ 12 August 2015
به گزارش تابناک یزد، یک کارشناس بازار سرمایه با اشاره به وضعیت بورس و افت پی در پی شاخص، گفت: روند اين روزهاي بازار به مقدار زيادي کند و نامشخص شده است. انتظار براي بهبود و رشد بازار نياز به حوصله و صبر زيادي دارد در حالي که عمده افراد زود نااميد شده و از بازار خارج می شوند.

علي يوسفيان در گفت و گو با ملت بازار، با بیان اینکه بازار سهام از ابتدای هفته جاری همچنان به روند کم فعاليت و راکد خود در هفته های گذشته ادامه داد، اظهار داشت: اين شرايط مدتي است که بر بورس حاکم شده و فعاليت هاي بازار را کم رمق کرده است. البته اين وضعيت در تمام بخش هاي اقتصاد کشور وجود دارد و منحصر به بازار سهام نيست.

به گفته این کارشناس بازار سرمایه، واقعیت این است کل اقتصاد کشور دچار کرختي و کم فعاليتي شده است. اين در حالي است که دائما اخبار مثبتي از آينده اقتصاد کشور در رابطه با رفع تحريم ها منتشر مي شود اما با اين وجود هيچ تحولي در بازار سهام ايجاد نمي شود.

بي انعطافي ساختارهاي تصميم گيري

یوسفیان در پاسخ به این سوال که فکر می کنید عمده دلیل بی تفاوتی بورس به این اخبار و اتفاقات چیست؟ گفت: ممکن است اين شرايط مربوط به انجماد و بي انعطافي ساختارهاي تصميم گيري کشور باشد، به اين شکل که ساختارهاي تصميم گيري حاضر به تغيير عادت هاي خود نيستند و همچنان بر رفتار گذشته خود اصرار مي کنند.

وی اضافه کرد: اين عدم انعطاف ها و واکنش ناپذيري ساختارها شرايط اين روزهاي بازار را کاملا مبهم و پيچيده کرده است و کارشناسان براي تحليل اين وضعيت دچار مشکل هستند. اگرچه معتقدم بازار با موانع زيادي روبرو است اما هيچ کدام از آنها نمي تواند به راحتي دليل مهمي براي توقف اين روزهاي بازار باشد.

چشم انداز هفته آینده

یوسفیان با تاکید بر اینکه ابهام وضعيت فعلي بازار ريشه در گره هاي زيادي دارد که ساختار تصميم گيري اقتصاد کشور در سال هاي اخير گرفتار آن شده و بسياري از بخش ها را دچار رکود و مشکل کرده است، ادامه داد: یکی دیگر از مهم ترين عوامل توقف فعلي بازار را می توان در دو گانگي هاي کلان کشور جست و جو کرد. اين شرايط پيچيده و مبهم مي تواند جنبه هاي خارج از بورس مرتبط با رقابت هاي سياسي نيز داشته باشد و شايد حتي به موضوع انتخابات مجلس نيز باز گردد.

این کارشناس با بیان این که به نظر مي رسد نيروهاي مخالف رشد بورس خيلي جدي تر از انتظارات مثبت باشند و در نتيجه اگر اين موانع باقي بمانند ممکن است حتي در ميان مدت بازار را با مشکل روبرو کند و انتظار رشد از بورس محقق نشود، گفت: با توجه به شرايط روزهاي قبل نمي توان انتظار رونق بازار براي کوتاه مدت را داشت. در اين مدت، بازار نشان داده که تلاش ها براي رونق و بهبود بازار چندان موفق واقع نمي شوند. با اين حال همچنان تلاش ها براي بهبود و حمايت بازار ادامه دارد.

وی ادامه داد: ممکن است اين تلاش ها بتواند در کنار برطرف شدن مشکلات اصلي اقتصاد کشور وضعيت را به سمت بهبود تغيير دهد چراکه بورس همواره نشان داده آماده تغييرات غير قابل پيش بيني است و اين امکان وجود دارد که اين تغييرات اين بار به نفع رشد و شکوفايي بازار تمام شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار