موسسات خیریه‌ در مجاورت پول‌شویی قرار دارند

کد خبر: ۷۴۶۸۸
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۸ 10 August 2015

به گزارش"تابناک یزد"،در خصوص شفافیت مالی و نحوه حسابرسی موسسات خیریه و وظایف جامعه حسابداران رسمی، سعید جمشیدی‌فر، نایب رئیس جامعه حسابداران رسمی گفت: خیریه‌ها یکی از محیط‌های حساس مالی است. طبق قانون مبارزه با پول‌شویی، بعضی از کسب و کارها و فعالیت‌ها در مجاورت پول‌شویی قرار دارند. اتهام پول‌شویی ندارند اما در مجاورت آن هستند، یعنی کسانی که می‌خواهند پول‌شویی کنند از این حوزه‌ها استفاده می‌کنند.

مثلا کسانی که می‌خواهند پول‌شویی کنند ناچار باید به سراغ سیستم بانکی بیایند. موسسات خیریه نیز یکی از جاهایی است که در مجاورت پول‌شویی قرار دارد. زیرا وقتی نام خیریه به میان می‌آید یعنی این موسسات با اهداف خیر تشکیل شده‌اند و بنا است که کمک‌های عام المنفعه بکنند. ورودی منابع موسسات خیریه کمک‌هایی است که مردم می‌کنند.

شاید در ثبت این کمک‌ها حساب و کتاب دقیقی وجود نداشته باشد. در قانون 132 قانون مالیات‌ها هم اشاره شده که تحت شرایطی کمک به برخی موسسات خیریه جزء هزینه‌های قابل قبول محسوب می‌شود و به کاهش مالیات شرکت‌ها منجر می‌شود.


جمشیدی‌فر افزود: اگر موسسات خیریه، حسابرسی بشوند و طبق استاندارهای حسابداری گزارش‌های مالی مناسبی داشته باشند، این قطعا به شفافیت در این حوزه بسیار کمک می‌کند و برخی از ابهام‌ها را رفع می‌کند.

اما الزام به حسابرسی موسسات خیریه را باید سازمان اوقاف و امور خیریه ایجاد کند. در واقع مراجعی که ناظر بر فعالیت موسسات خیریه هستند باید حسابرسی خیریه‌ها را الزامی کنند.

تابناک

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار