حجت‌الاسلام میرباقری عنوان کرد:

مشهد قطبی زیارتی است نه گردشگری

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم از مشهد به عنوان قطبی گردشگری نام برد و افزود: این شهر به دلیلی وجود بارگاه منور امام رضا(ع) شهری زیارتی و معنوی است لذا نباید آن را به عنوان قطب گردشگری معرفی کرد.
کد خبر: ۶۹۴۲۶
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۸ 31 July 2015
حجت‌الاسلام سیدمحمدمهدی میرباقری، رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم، در نشست‌هم اندیشی و هماهنگی اعضای کاروان‌های رضوی در خصوص جشن‌های زیرسایه خورشید که با حضور نمایندگان تشکل‌های مجری در سالن همایش‌های بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد، گفت: همه بندگان مسافر الی الله هستند که این یکی از مهم‌ترین هدف‌های دنبال شده در سفر محسوب می‌شود.

زیارت امام رضا(ع)، کوچ کردن به سوی خدا است

وی زیارت امام رضا(ع) را راهی به سوی خدا دانست و اظهار کرد: زیارت بارگاه ملکوتی این امام شریف به منزله کوچ کردن به سوی خدا است که زائر با ورود به این مکان، غبار شرک را از دل و جان خود می‌زداید.

زیارت هشتمین نور، لقاء الله و سرچشمه طهارت

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم با اشاره به روایتی مبنی بر اینکه زیارت امام رضا(ع) هم پایه به جا آوردن حج است، ادامه داد: زیارت یعنی در آیینه امام، خدا را دیدن و به تماشا نشستن لذا می‌توان گفت زیارت امام رضا(ع) که در روایات بسیار مورد تأکید قرار گرفته است، لقاء‌الله و سرچشمه طهارت است.

وی بیان کرد: انسان وارسته‌ای که به زیارت امام هشتم راهی مشهد مقدس می‌شود، تجلیات خدا و آیاتی از کبریای الهی که در بارگاه منور این امام رئوف متجلی شده است را دیده و دل سپرده و پس از آن به لقای الهی نائل می‌شود.

امام رضا(ع)، میان‌بری برای درک درست از خدا

حجت‌الاسلام میرباقری با اشاره به لقای الهی پس از زیارت امام رضا(ع)، اضافه کرد: زائران این بارگاه، از راه میانبر این امام به درک درستی از خدا دست می‌یابند و همچنین با پیروی از سبک و روش ایشان به سمت خدا حرکت می‌کنند و در همان مقام، موحد شده و مسافر الی الله می‌شوند.

معرفت به خدا، در گرو معرفت به اهل بیت(ع) و ائمه اطهار(ع)

وی با تأکید بر اینکه معرفت به خدا در گرو معرفت نسبت به اهل بیت(ع) و ائمه اطهار(ع) است، عنوان کرد: زیارت یعنی در آیینه امام، خدا را دیدن که به لقاء الی الله فی عرشه و فوق عرشه منجر شده و همه گناهان زائران راستین بخشیده می‌شود.

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم با بیان اینکه گناه به معنای شرک است، تأکید کرد: زیارت امام رضا(ع)، دستیابی به سرچشمه طهارت است که زائران، پس از زیارت از گناه که همان شرک است بری و پاک می‌شوند.

وی افزود: زمانی که انسان دچار غفلت شده می‌تواند به امام رضا(ع) سلام داده و مطهر شود که در این امر بعد مکان و زمان تأثیری ندارد، اما شرط پذیرفته شدن سلام و تطهیر فرد، سلامی از روی تواضع و ندامت است.

حضور در مشهد باید به طهارت و پاکیزگی سرشت منجر شود

حجت‌الاسلام میرباقری عنوان کرد: مشهد نباید قطب گردشگری شود بلکه باید به عنوان شهری زیارتی به جهان اسلام معرفی شود، همچنین حضور در این شهر باید همچون برگزاری مراسم‌های اعتکاف به طهارت و پاکیزگی سرشت افراد منجر شود.

سفیران طرح «زیر سایه خورشید»، موظف به گسترش بارگاه مکوتی امام رضا(ع)

وی با بیان اینکه باید حرم امام رضا(ع) را توسعه دهیم، ابراز کرد: سفیران امام رضا(ع) در طرح «زیر سایه خورشید» موظف به گسترش و توسعه آستان پاک و مطهر بارگاه ملکوتی این امام به تمام جهان هستند.

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم با تأکید بر اینکه سفیران، حاملان ولایت هستند، بیان کرد: وقتی قطره به دریا متصل شود، معتصم و طاهر می‌شود از این رو وظیفه این سفیران است که علاوه بر طهارت دل و جان خود، سایر مردم مشتتاق زیارت را به دریای علم و معرفت امام رضا(ع) وصل کنند.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار