كتاب شیون فومنی به چاپ سوم رسید

وی در خصوص علت آوانویسی اشعار گفت : شیون ، شاعری مردمی و چهره ای ملی است و می طلبید به گونه ای باشد که غیرگیلک ها با آوانویسی و برگردان اشعار با اندیشه های او آشنا شوند .
کد خبر: ۶۶۰۹
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۷:۳۱ 21 February 2015
حامد فومنی فرزند ارشد زنده یاد 'میراحمد سید فخری نژاد ' با نام شاعری شیون فومنی روز شنبه در این باره به خبرنگار ایرنا در انزلی گفت : در چاپ اول و دوم سالشمار زندگی شیون ، متن محلی بر اساس دستنوشته های خود شیون در کتاب درج شده و برای امکان استفاده همگان، متن محلی آوانویسی و به فارسی نیز برگردانده شده است .

وی افزود : همچنین واژگانی که نیاز به شرح و توضیح داشته اند، طی یک کار پژوهشی در پانویس آورده شده است . 

وی خاطرنشان کرد : همچنین یادداشتی در مورد ویژگی کار شیون نوشته دکتر ' احمد ابومحبوب' استاد ادبیات و منتقد ادبی در آن آمده است .

فومنی تصریح کرد : در چاپ سوم در کنار این موارد، سه یادداشت و سه نقطه نظر از سه چهره برجسته و نامدار گیلک یعنی شمس لنگرودی ، حافظ موسوی و دکتر علیرضا حسن زاده گنجانده شده است . 

به گفته وی چاپ سوم ' خیاله گرده گیج' شیون فومنی در یک هزار و یکصد نسخه ارائه شده است .

وی تصریح کرد: این کتاب مجموعه شعرهای کوتاه گیلکی شیون فومنی است که خود او به آن طرح گیلکی می گفت . 

وی در خصوص علت آوانویسی اشعار گفت : شیون ، شاعری مردمی و چهره ای ملی است و می طلبید به گونه ای باشد که غیرگیلک ها با آوانویسی و برگردان اشعار با اندیشه های او آشنا شوند . 

'میراحمد سید فخری نژاد' با نام شاعری 'شیون فومنی' از مفاخر و مشاهیر فرهنگ و ادب فارسی و کشور است که سوم دی ماه 1325 در فومن زاده شد . پدر وی آذری زبان و مادرش فومنی بود . شعرهای گیلکی او با عنوان 'گیله اوخان ' (پژواک گیلان ) در قالب های منظومه ، غزل ، دوبیتی ، نیمایی با صدای خود او در شش کاست روانه بازار شده است؛ اشعاری که به عنوان یک کار ارزشمند و نشانه هویت فرهنگی گیلانیان می توان آن را نزد گیلکان هرکجای دنیا به صورت نوار کاست یا لوح فشرده سراغ گرفت .

شیون در اواخر عمر ' پیش پای برگ' و ' یک آسمان پرواز' را منتشر کرد . 

شیون نه تنها یکی از شاعران نامدار و توانمند گیلکی است بلکه در شعر فارسی نیز توانمند است و برای همین امروز شیون را به عنوان شاعر دوزبانه معاصر می شناسند . 

غزل های نئوکلاسیک ، شعرهای سپید و آزاد وی قابل تامل است . 

پس از درگذشت شیون ، فرزند ارشد وی به گرداوری ، تدوین و چاپ و نشر اثار او بر آمد که حاصل آن ' از تو برای تو' ، ' رودخانه در بهار' ، 'کوچه باغ حرف' در بخش شعر فارسی است که بعد از شهریور 1377گرداوری و چاپ شد.

همچنین در بخش شعر فارسی یک آلبوم با 16 غزل فارسی با صدای شاعر با عنوان ' عشق آمد و آفتابی ام کرد ' منتشر شده است .

در بخش گیلکی ' گیله اوخان 'شماره 7 با عنوان منظومه ' گاودکفته بازار ' با روایت حامد فومنی و صداپیشگی هنرمندان گیلانی تولید و روانه بازار شد .

همچنین آلبومی تحت عنوان 'هلاچین ' با همکاری ویژه استاد ناصر مسعودی بیرون آمده که مجموعه ترانه های شیون است . آهنگسازی این کار را مسعود لاهیجی ، تنظیم موسیقی را رضا فدایی و دکلمه شعرها در کنار استاد توسط حامد فومنی صورت گرفته است .

میر احمد سید فخری نژاد مشهور به شیون فومنی، از شاعران محبوب و مشهور گیلان زمین است. شیون با اشعار ساده زیبا و عمیق گیلکی خود نه تنها شعر محلی و بومی گیلکی بلکه این زبان را از محاق فراموشی بیرون آورد. 

وی به شغل شریف معلمی مشغول بود . سال 1372 به نارسایی کلیه مبتلا شد و یک سال بعد برای درمان این نارسایی به تهران کوچ کرد و با وجود رنج شدید ناشی از بیماری، موفق به اخذ مدرک کارشناسی ادبیات از دانشگاه تربیت معلم شد . شیون در سال 1376 پس از سالها تدریس بازنشسته شد. 

این شاعر محبوب گیلانی شهریورماه 1377 پس از یک دوره بیماری مزمن کلیوی ، در یکی از بیمارستان های تهران از دنیا رفت و بنا به وصیتش در کنار مقبره میرزا کوچک جنگلی به خاک سپرده شد.
منبع: ایرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار