عضو اتحادیه صنایع دستی اصفهان :

خلاقیت در میناکاری اصفهان رو به زوال است

تابناک: عضو هیئت مدیره اتحادیه صنایع دستی اصفهان گفت: خلاقیت در هنر میناکاری اصفهان رو به زوال است و با توجه به اینکه این هنر یک دکوری به شمار نمی‌رود، باید در این زمینه تلاش بیشتری کرد.
کد خبر: ۶۴۲۴۰
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۱ 21 July 2015
به گزار تابناک به نقل از تسنیم، غلامعلی فیض‌اللهی با اشاره به وضعیت هنر میناکاری در اصفهان اظهار داشت: ظروف میناکاری نسبت به سایر هنرهای صنایع دستی در بازار با وضعیت بهتری روبه‌رو است، زیرا در این چند سال کارگاه‌های متعددی در شهر اصفهان و حتی شهرستان‌های دیگر مشغول به کار شده و تعداد زیادی از بانوان مشغول به این کار هستند.

وی افزود: هنر میناکاری جنبه کاربردی دارد و می‌توان به عنوان ظرف غذا برای سرو و حتی پخت کیک در فر استفاده کرد، تنها دکوری نیست، زیرا اسکلت اصلی آن مس بوده که چندین بار لعاب داده می‌شود و در کوره بین 600 تا 700 درجه حرارت پخته می‌شود.

عضو هیئت مدیره اتحادیه صنایع دستی اصفهان بیان کرد: این هنر تنها به عنوان تزئین به دیوار زده نمی‌شود و کاربرد خود را دارد، قابل شستشو بوده و در هر شرایط آب و هوایی قابل استفاده است و به همین خاصیت موقعیت خوبی پیدا کرده است.

وی خاطرنشان کرد: تنها اگر به شدت زمین بخورد، ممکن است لبه‌های آن بپرد که آن نیز قابل تعمیر بوده و مانند ظروف چینی نیست که از بین برود و عمر ماندگاری دارد و در برابر بسیاری از اسیدها مقاوم است.

فیض‌اللهی با اشاره به قیمت آثار موجود از این هنر گفت: امروزه با توجه به تعدد صنعتگران و هنرمندان در این رشته رقابت به وجود آمده و سعی کرده‌اند قیمت‌ها را پایین بیاورند؛ البته با توجه به اینکه ساخت مینا هزینه می‌برد، چون تعداد صنعتگران زیاد شده و رقابت به وجود آمده نسبت به گذشته ارزان‌تر شده و بشقاب‌های آن با توجه به اندازه از 10 هزار تومان به بالا شروع می‌شود.

وی اظهار داشت: قیمت‌ها بستگی به طراحی و دقتی که در آن به کار برده شده، دارد و مصالح آن یکی است و تولید کننده نمی‌تواند مس و یا رنگ آن را عوض کند و تنها تفاوت در نوع طراحی است.

عضو هیئت مدیره اتحادیه صنایع دستی اصفهان افزود: البته ممکن است مس برخی نازک باشد و از برخی با ضخامت بیشتری داشته باشد، اما همه لعاب‌دار بوده و در کوره با درجه حرار ت بالا پخته می‌شود.

وی با بیان اینکه در طراحی و فرم‌دهی در میناکاری با ضعف روبه‌رو هستیم، تصریح کرد: متاسفانه طراحی‌های این هنر در سال‌های گذشته تغییری نکرده و در بازار همان طرح‌های قدیمی اسلیمی به کار گرفته می‌شود، کسانی که کار می‌کنند، تنها همین نوع طراحی می‌دانند و با وجود اینکه در رشته میناکاری می‌توان انواع سبک‌ها را کار کرد.

فیض‌اللهی بیان کرد: در این هنر فرم‌ها در گلدان و بشقاب خلاصه شده و در آن نوآوری نیست که این خود زنگ خطری برای آن به شمار می‌رود، بنده در دانشگاه هنر در تدریس هنر میناکاری تدریس به دانشجویان طرح‌های جدید ارائه کرده‌ام و از آن‌ها خواسته‌ام تا با خلاقیت خود طرح‌های جدیدارائه کنند، اما در بازار بیشترین طرحی که وجود دارد اسلیمی است.

وی گفت: در حال حاضر تعدادی از هنرمندان طرحی جدید در هنر میناکاری شروع کرده‌اند و با توجه به اینکه نوآوری در آن دیده می‌شود، استقبال خوبی شده و امیدواریم هستیم این سبک توسعه پیدا کند.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار