بررسي تابناك از اوضاع گردشگري استان:

گردشگراني كه به گيلان آمدند باز هم مي آيند!؟؟

ضرورت همگامی با تغییرات پر شتاب و فزاینده جهان شمول، کشور را بر آن وامی دارد که در شرایط فراگیر و رقابتی کنونی دست به اقدامات منطقی و متناسب، از جمله تدوین استراتژی صنعت، بخصوص صنعت گردشگری بزند تا در عرصه تحولات جهانی از حالت انفعالی بیرون آمده و با رشد مطلوب...
کد خبر: ۶۰۱۶
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۷:۱۱ 18 February 2015
ضرورت همگامی با تغییرات پر شتاب و فزاینده جهان شمول، کشور را بر آن وامی دارد که در شرایط فراگیر و رقابتی کنونی دست به اقدامات منطقی و متناسب، از جمله تدوین استراتژی صنعت، بخصوص صنعت گردشگری بزند تا در عرصه تحولات جهانی از حالت انفعالی بیرون آمده و با رشد مطلوب و توسعه فراگیر، شالوده جامعه ای توانگر را پایه ریزی کند.

 واژه های ""دهکده جهانی""،""جغرافیا و اقتصاد جدید جهانی""، ""سرمایه داری جهانی"" و … زنگهای هوشیار باش را به صدا در می آورد. دغدغه ها و چالشهای قرن بیست و یکم ضرورت تدوین استراتژی اثربخش و پویا را در راستای جهانی شدن با توجه به قوانین بازی جهانی با نگرش بومی نمایان می سازد. استراتژی، مجموعه ای از طرح های ذهنی، ایده ها و اطلاعات برای رسیدن به اهداف است. در واقع کارکرد اصلی راهبرد، کشف فرصت ها و اتخاذ تصمیم برای دستیابی به منافع نهفته در آن است. 

در چهار چوب دیدگاه سازی راهبردی برای دولتمردان و مدیران کلان صنعت گردشگری و شناسایی و شناساندن راه رسیدن به اهداف صنعت گردشگری، بررسی راهکارهای توسعه گردشگری در کشور های مالزی، ترکیه و تونس در دستور کار قرار گرفته و متناظر با این شناخت راهکارهایی مناسب برای ایران ارایه گردیده است. 
بنابراین پژوهش حاضر، مبتنی بر شناسایی راهکارهای توسعه گردشگری در کشور های مالزی، ترکیه و تونس به کمک مطالعه تطبیقی و سپس نظر سنجی خبرگان فن به روش پیمایشی است. "

بر اساس گزارشی که مرکز آمار ایران منتشر کرده است استان گیلان و شهر مقدس مشهد مقصد نخست سفر تابستانه خانوارهای ایرانی در سال گذشته بوده اند.

طبق این آمار در تابستان 92 حدود 10 میلیون سفر به مقصد گیلان انجام شد و این در حالی است که استان مازندران طی همین مدت مقصد 5 . 7 میلیون سفر تابستانی خانوارهای ایرانی بود .

با توجه به اینکه در تابستان امسال حجم مسافران تابستانی به گیلان از افزایش چشم گیری برخوردار بوده و به نظر می رسد که همچنان استان گیلان جایگاه خود را به عنوان مقصد نخست مسافرت های تابستانی حفظ کرده باشد بدین ترتیب استان مازندران که همیشه یکی از رقبای سر سخت گیلان در جذب گردشگران بوده و به علت نزدیکی به تهران از تعداد مسافران بیشتری برخوردار بود، جایگاه خود را به نفع گیلان از دست داد .

وضعیتی که نشان می دهد صنعت گردشگری گیلان در دو سال اخیر خوب عمل کرده و توانسته پاسخگوی نیاز گردشگران باشد .

اما در این میان باید توجه داشت که حفظ روند ورود گردشگران به گیلان در حالی اتفاق می افتد که بخشی از صنعت گردشگری گیلان یعنی رستوران ها با مشکلات فراوانی مواجه اند به نحویکه بخشی از این صنعت عملا از میان رفته است .

بنا براین ضرورت دارد تا برای حفظ جایگاه نخست گیلان در جذب مسافران با بررسی مسائل و مشکلات صنعت گردشگری گیلان پرداخت و به پرهیز از برخی سخت گیری های غیر لازم بویژه در بخش موسیقی رستوان ها ، فضا را برای ورود خیل گردشگران به گیلان فراهم ساخت که در غیر این صورت، تضمینی وجود ندارد که مسافران بار دیگر گیلان را به عنوان مقصد خود انتخاب کنند.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار