دستیابی به توافق برای امشب بعید است

تابناک:با اظهارات لحظات پیش جان کری (اینجا) و قبل تر از آن لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه مشخص شد که مذاکرات هسته ای پنجشنبه شب در وین ادامه می یابد و خبری از توافق برای امشب و حتی نیمه های شب نخواهد بود.
کد خبر: ۵۹۸۹۸
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۴ 10 July 2015
با اظهارات لحظات پیش جان کری (اینجا) و قبل تر از آن لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه مشخص شد که مذاکرات هسته ای پنجشنبه شب در وین ادامه می یابد و خبری از توافق برای امشب و حتی نیمه های شب نخواهد بود.

به این ترتیب با توجه به موانعی که همچنان بر سر توافق در مذاکرات است، وزرا امشب را نیز تا صبح به رایزنی خواهند پرداخت، اما دستیابی به حصول نتیجه برای امشب بعید است.

به گزارش تابناک اصفهان به نقل از الف، با وجود اینکه مقامات دو طرف تاکید دارند که بیش‌تر مسائل بین دو طرف حل شده و مذاکرات برای حل باقی مسائل ادامه دارد؛ اما بیانیه جان کری و پیام تویتری ظرف نشان داده که آنطور که تصور پایان مذاکرات برای امشب پیش بینی شده بود، تحقق پیدا نخواهد کرد و مذاکرات حداقل تا فردا جمعه ادامه پیدا خواهد کرد.

جان کری، دقایقی پیش (22 به وقت تهران) وزیر خارجه آمریکا در جمع خبرنگاران در مقابل هتل محل مذاکرات گفت: ما اینجا هستیم چون اعتقاد داریم که به سمت دستیابی به یک توافق جامع پیشرفت می‌کنیم. همانگونه که بارها گفته‌ام و با اوباما هم درباره آن صحت کرده‌ام قرار نیست تا ابد پای میز مذاکره بنشینیم. ما همچنین می‌دانیم که نباید تنها به علت سخت بودم مذاکرات آن را ترک کنیم. تاکید دارم که به خاطر اینکه کار اینجا بسیار فنی و تخصصی است عجله نخواهیم کرد.

بیانیه اخیر جان کری از آن جهت اهمیت داشت که اولین اظهارات وی پس از تماس مهم دیشب وی با باراک اوباما برای کسب پاسخ نهایی کاخ سفید داشته است. به نظر می رسد، آمریکا با این بیانیه سعی بر آن داشت تا خود را از فشار افکار عمومی، مبنی بر عجله برای پایان مذاکرات خلاص کند و اعلام کند آمریکا شتابی برای میز مذاکره ندارد.

پیش از صحبتهای کری نیز فابیوس وزیر خارجه فرانسه هنگام خروج از کوبورگ در جمع خبرنگاران گفته بود ما به دشوارترین بخش مذاکرات رسیده ایم و هنوز کارهایی برای انجام دادن داریم. امشب و فردا صبح به کار ادامه می‌دهیم. البته مسایل مهمی هم حل شده است. او در پایان گفت که در مترهای پایانی توافق با ایران هستیم.

باب کورکر رئیس کمیته روابط خارجی سنای آمریکا نیز پنج‌شنبه گفته بود که هرچند شاهد پیشرفت در مذاکرات هسته ای بوده‌ایم و توافق قابل حصول به نظر می‌رسد، اما این توافق نهایی نشده و امروز اعلام نمی‌شود.

وزیر امور خارجه کشورمان هم در حساب توئیتری خود نوشت به شدت در حال کار هستیم، ولی نباید عجله کرد تا کار به خوبی انجام شود. این حرف را جدی بگیرید: شما نمی‌توانید اسب‌ها را در وسط مسیر عوض کنید.

وی دقایقی پیش( ساعت 23 به وقت تهران) هم با حضودر در بالکن هتل کوبورگ به خبرنگاران اعلام کرد تا زمانی که نیاز باشد در وین حضور خواهیم داشت.

گفتنی است، ضرب الاجل دوباره ای که برای پایان این مذاکرات تعیین شده است فردا (جمعه) به پایان می رسد.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار