۷۰ درصد بافت‌های تاریخی شهر قم از بین رفت

سخنگوی شورای اسلامی شهر قم گفت: در بسیاری از معابر و شوارع متأسفانه بین ۶۰ تا ۷۰ درصد بافت تاریخی شهر قم به دلیل عقب‌نشینی‌های انجام‌شده عملاً از بین رفته است.
کد خبر: ۵۵۹۱۵۶
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۰:۳۴ 30 January 2018

به گزارش تابناک قم، محمود مسگری در سی و یکمین جلسه رسمی و علنی شورای اسلامی شهر قم که در ساختمان شهید باکری برگزار شد، اظهار داشت: در بارندگی اخیر شهر قم مدیریت شهری شهر قم و خدمات شهری شهرداری قم خدمات به‌موقع و ارزنده‌ای را به مردم ارائه کردند.

وی با اشاره به برخی از مشکلات و معضلات تکراری شهر قم افزود: برخی ترکیدگی‌های متوالی لوله‌های فاضلاب در شهر قم جای سؤال دارد که باید شهرداری و پیمانکاران مربوط دقیقاً به این قبیل امور رسیدگی کنند چراکه بروز چنین حوادث با مختل شدن زندگی روزمره عده‌ای از شهروندان و مشکلات عبور و مرور برای شهروندان شده است.

سخنگوی شورای شهر قم با بیان اهمیت آینده‌نگری شهرداری قم در زمینهٔ قراردادهای منعقده با طرف‌های حقیقی و حقوقی گفت: ریالی دریافت کردن سهم شهرداری از قراردادهای فی‌مابین باید همراه با در نظر گرفته شدن خدمات شهری و سرانه‌های موردنظر شهری در آن مناطق صورت گرفته و در این زمینه اهالی منطقه از سرانه‌های موردنظر برخوردار شود.

مسگری با انتقاد از بین رفتن بخش اعظمی از بافت‌های تاریخی شهر قم به دلیل طرح‌های عمرانی عنوان کرد: در بسیاری از معابر و شارع متأسفانه بین 60 تا 70 درصد بافت تاریخی شهر قم به دلیل عقب‌نشینی‌های انجام‌شده عملاً از بین رفته است.

وی با تأکید بر حفظ و نگهداری از بافت‌های تاریخی شهر قم با اجرای برنامه‌های عمرانی ابراز کرد: باقی‌مانده بافت تاریخی قم باید به هر قیمتی حفظ‌شده و از نابودی و تغییر کاربری‌های مورد نظر جلوگیری شود چراکه وجود این بافت‌های با ارزش تاریخی ریشه در فرهنگ و تاریخ این شهر داشته که بسیار مهم و اثربخش است.

سخنگوی شورای اسلامی شهر قم تصریح کرد: احیای بافت‌های فرسوده شهر قم نیازمند ورود سرمایه‌گذار بوده که با قوانین دست‌وپا گیر میراث فرهنگی عملاً تغییری در آن شکل نخواهد گرفت همچنین حجم انتخاب‌شده 315 هکتار بافت فرسوده شهر قم همراه با امیال شخصی بوده و با واقعیت‌های موجود تا حدودی تفاوت دارد.

عضو شورای شهر قم نیز در این جلسه با اشاره به اخذ مجوز واگذاری 50 دستگاه مینی‌بوس متعلق به شهرداری قم گفت: در سال‌های گذشته شهرداری تعداد بسیار زیادی مینی‌بوس برای ناوگان حمل‌ونقل خریداری کرده که با توجه به تغییر در معابر داخلی شهر قم 50 دستگاه درخواست آزادسازی داشته که ابن لایحه در گروه عمران بررسی‌شده که اجرای این طرح می‌تواند کمکی برای مالکین و همچنین همراه با آورده مالی برای شهرداری خواهد بود.

روح‌الله امرالهی با اشاره به اهمیت نوسازی ناوگان حمل‌ونقل شهری قم ادامه داد: شهرداری قم می‌تواند از اعتبار حاصل از این آزادسازی از واگذاری 50 دستگاه مینی‌بوس، اتوبوس‌های جدیدی را به ناوگان شهری قم اضافه کند.

وی با بیان اهمیت احیای بافت‌های فرسوده و تاریخی شهر قم عنوان کرد: مأموریت بافت فرسوده شهر قم در حال حاضر باید بر مبنای محوریت این بافت‌ها در طول تاریخ بررسی و اجرا شود.

منبع: تسنیم
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار