محمد محسنبیگی پیش از ظهر دوشنبه در اجلاس دو روزه رؤسای آموزش و پرورش سراسر استان کرمان در تالار فرهنگیان رفسنجان، جایگاه علم، ادب و دانش را والا دانست و اظهار داشت: مقام معظم رهبری نسبت به آموزش و پرورش و تعلیم و تربیت دغدغه جدی دارند.
وی افزود: آموزش و پرورش از نظر سازمانی دستگاهی در کنار سایر دستگاهها است اما اهمیت آموزش و پرورش و تعلیم و تربیت اصطلاحاً همه را در کنار خود قرار داده است و هر کسی احساس میکند برای دستیابی به اهداف سازمانی خود باید از این دو مقوله کار خود را آغاز کند.
وی به سخنان بزرگان، قانونگذاران، سیاستمداران در خصوص بها دادن به آموزش و پرورش و تعلیم و تربیت اشاره و بیان کرد: هر اندازه در این عرصه اهمیت قائل شویم، محصول بهتری در آینده در جامعه داریم.
مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمان ادامه داد: در کشور و استان سرمایههای زیادی داریم و این سرمایهها را عمدتاً در دید ظاهری در قالب معادن، راهها، موقعیت سوقالجیشی و امثال آنها تعریف میکنیم، اما هیچ سرمایهای مانند سرمایه انسانی ارزشمند نیست.
محسن بیگی اظهار کرد: تمام سرمایهها در برابر شخصیتهایی مانند امام راحل (ره)، شهید بهشتی، شهید مطهری و سایر بزرگان کشور قابل مقایسه نیستند، باید بپذیریم که نسلی می خواهیم تربیت کنیم که نسل آینده کشور خواهد بود.
وی تصریح کرد: محل پرورش، رشد و شکوفایی سرمایهها مدرسه است و اگر معلم در جامعه حرمت داشته باشد و مورد تکریم قرار گیرد، سایر مسئولان و حوزهها صاحب احترام میشوند و اگر جایگاه او تضعیف شود، انتظار هیچ خیری نباید داشته باشیم.
وی با تأکید بر اینکه در هر شهرستان، استان و نقطهای که دستگاههای مختلف به کمک آموزش و پرورش آمدند، نتایج مثبتی گرفته ایم، یادآور شد: در جاهایی که رفتارها دخالتآمیز و نگاه ابزاری به مدیر، مدرسه و آموزش و پرورش بوده است، دچار آسیب شدیم.
مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمان تصریح کرد: بزرگترین تهدیدی که جامعه و نسل ما دچار آن شده، تهدید هویتی است که شامل مسائلی است که فرزندان ما را از درون بیتفاوت، لاابالی و بیانگیزه بار بیاورد و به دنبال ایجاد فاصله بین نسل جوان و حاکمان است که حاکمان شامل پدر، مادر، معلم، مدیر آموزش و پرورش و سایر مسئولان میشود.
محسنبیگی با بیان اینکه دشمن به دنبال ترویج بیاعتمادی مردم به ویژه نسل جوان نسبت به دستاندرکاران نظام و کشور است، اظهار کرد: ما باید با اثرگذاری این شکاف را پر کنیم و فرزندان ما باید بپذیرند، بدانند و اعتماد کنند تا بتوانیم اثرگذار باشیم و این اتفاق به تنهایی از عهده یک دستگاه برنمی آید.
وی گفت: اگر به دنبال این هستیم که آینده شهر حتی در حوزه زیباسازی تأمین شود، باید به مدرسه توجه کنیم، اگر به دنبال ثبات اخلاق و امنیت، اقتصاد پویا و دانشبنیان و مدیران و انسانهای صاحب علم، ادب و شخصیت هستیم، باید به آموزش و پرورش توجه کنیم.
مدیرکل آموزش و پرورش استان کرمان اظهار داشت: هرجا که نسبت به آموزش و پرورش کمتوجهی شده است، هزینههای زیادی پرداختیم، زیرا اثرگذارترین دستگاه برای آینده کشور آموزش و پرورش است که این موضوع واقعیت انکارناپذیری است که در دستورها و توصیههای دینی ما نیز تعلیم و تربیت جایگاه بالایی دارد، حتی در سایر کشورها توجه به مدرسه مورد تأکید است.
محسنبیگی به پراکندگی و پناور بودن استان کرمان اشاره داشت و افزود: در ۳۲ شهر، منطقه و ناحیه آموزش و پرورش بیش از ۵۸۰ هزار دانشآموز از پیشدبستانی تا پیشدانشگاهی تحت پوشش داریم که از نظر تنوع قومی، مذهبی، اقلیمی، فرهنگی، اقتصادی و ... فاصلههای زیادی بین آنها وجود دارد و این جلسهها کمک میکند در جریان امور هم قرار گیرند و اقداماتی که در بعضی از شهرستانها انجام شده است به عنوان الگو در سایر شهرستانها مورد استفاده واقع شود.
وی برگزاری نشست روسای ادارات آموزش و پرورش استان را موجب تبادل و انتقال تجربیات بین شهرستانهای مختلف دانست و اضافه کرد: در تمام حوزهها توجه به تعلیم و تربیت موجب میشود، مدیرانی پرتوان که میتوانند، حقوق اجتماعی را در جامعه پیاده، منافع ملت را تضمین و استقلال کشور را حفظ کنند، داشته باشیم.
سرپرست فرمانداری رفسنجان نیز در این جلسه در سخنانی گفت: دروس باید به صورت عملی آموزش داده شود که اثرگذار هم می باشد.
علیار اسکندری نسب افزود: امروز باید در آموزش و پرورش به دنبال فهم مطالب برویم، نه فقط به تئوری اکتفا کنیم.
وی بیان کرد: برخی مدیران امروزی که فقط به تئوری یاد گرفتن بسنده کرده بودند، امروز باید مجدد برای آنها برخی مسائل را توضیح داد که وجود اینگونه مدیران ضربه میزند.