اما و اگر ها در طرح ملي یزد - اقلید

يكي از نمايندگان استان يزد با اشاره به پيشرفت مناسب طرح ملي راه‌آهن يزد – اقليد، از تلاش براي جلوگيري از تعطيلي و تعويق در اجراي اين طرح به بهانه‏‏ كمبود اعتبارات خبر داد.
کد خبر: ۴۸۹۶۳
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۹:۳۵ 17 June 2015
به گزارش تابناک یزد خط آهن یزد- اقلید از مصوبات سفر رهبر معظم انقلاب به استان يزد است که مناطق شمال شرق و مرکزی کشور را به استان‌های فارس و بوشهر و منطقه عسلویه متصل می‌کند.

 اين طرح كه به طول 274 کیلومتر به‌ صورت یک خطه و با سرعت 160 كيلومتر در ساعت براي قطارهاي مسافري و 120 كيلومتر برای قطارهاي باری طراحی شده به عنوان يك ميانبر ریلی بین ناحیه یزد و محور اصفهان- شیراز علاوه بر برقراري اتصال ريلي شرق و غرب كشور، منجر به جذابیت استفاده از سیستم ریلی برای زائران حرم امام رضا(ع) از استان‌های فارس و بوشهر و اتصال قطب‌های گردشگری کشور به وي‍ژه استان‎‎هاي يزد، اصفهان و شيراز را فراهم خواهد كرد.

اين خط ريلي در مسیر خود از شهرهای یزد، مهریز، ابرکوه و اقلید عبور می‌کند و در طول آن تعداد 11 ایستگاه شامل 9 ایستگاه درجه 3، یک ایستگاه درجه 2 و يك ایستگاه درجه يك در این مسیر در نظر گرفته شده است.

راه‌آهن يزد – اقليد براساس اعلام مسئولان با چهار هزار ميليارد ريال اعتبار مي‏بايست با يك سال تاخیر تا پایان امسال آماده بهره برداري شود ولي برخي از مسئولان از احتمال به تعويق افتادن مجدد افتتاح اين طرح به مدت يكسال ديگر خبر مي‏‏دهند.

 حجتالاسلام "دخیل‌عباس زارع‌زاده" نماینده مردم شهرستان‎‎هاي مهریز، بافق، بهاباد، ابركوه و خاتم در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا) – منطقه يزد، در اين رابطه اظهار كرد: این طرح ملي اتصال ريلي شرق و غرب كشور را برقرار مي‏‏كند و تاكنون 80 درصد از عمليات زیرسازی آن انجام گرفته و حتي ريل‎‎هاي آن نيز خريداري شده است ولي متأسفانه مجری طرح اخيراً ادعا کرده ‌است که به دليل کمبود اعتبارات، ريل‎‎ها به استان فارس منتقل خواهد شد و بهره‎‎برداري از طرح يك سال به تعويق خواهد افتاد.

وی افزود: اين موضوع را در سفر اخير دكتر جهانگیری معاون اول رييس جمهور به یزد نيز مطرح و به طور جدي نگراني خود از اين حركت توهین‌آمیز اعلام كرديم چرا كه اين طرح نه يك طرح استاني بلكه يك طرح ملي است و نبايد در قبال يك طرح ملي عنوان شود كه براي اين طرح ملي اعتبار نيست ولي در جاي ديگر اعتبار وجود دارد.

وي با اشاره به مزاياي اين طرح ملي براي كور از جمله اتصالي ريلي كريدور شرق به غرب كشور و صرفه اقتصادی بسیار بالای آن در سيستم حمل و نقل كشور، اظهار كرد: با توجه به این که سیاست دولت هم فعال كردن سیستم ریلی کشور است، اجراي اين طرح می‌تواند واقعاً کمک بسیار شایانی برای صرفه‌جویی در وقت و هزینه‏‏هاي حمل و نقل مسافر و بار باشد.

زارعزاده از قول مساعد دكتر جهانگيري براي پيگيري اين موضوع و تاكيد استاندار يزد براي جلوگيري از توقف طرح خبر داد و گفت: شخصاً نيز با مجري طرح در حال رايزني براي متقاعد کردن آنها براي جلگيري از توقف طرح هستيم و تلاش دارم كه در اين رابطه با وزير محترم راه و آقای سیدآقایی معاون وزير نيز در اين خصوص موضوع را پيگيري كنم.

اين نماينده مجلس در پايان اعلام كرد: البته طرح هنوز متوقف نشده‌ ولي تلاش خواهيم كرد از توقف احتمالي آن نيز جلوگيري كنيم اين طرح ملي يك طرح بسیار حساس است كه منافعش به عموم مردم كشور مي‏‏رسد لذا شديداً جلوی انتقال ریل‏‏هاي اين طرح ایستاده‌ايم و موضوع را پیگیری خواهيم كرد.
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار