برگزاری اجلاس وزرای علوم و فناوری کشورهای جنبش غیرمتعهدها در تهران

قائم مقام وزیر علوم در امور بین الملل از برگزاری اجلاس وزرای علوم و فناوری کشورهای جنبش غیرمتعهدها در تهران در روزهای سوم تا پنجم اسفندماه خبر داد.
کد خبر: ۴۷۵۴
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۸:۴۹ 15 February 2015

حسین سالار آملی گفت: جمهوری اسلامی ایران به عنوان رییس دوره ای جنبش غیرمتعهدها یکی از اصلی ترین برنامه های خود را تحرک بیشتر بین اعضای این جنبش با برگزاری اجلاس وزرای علوم و فناوری کشورهای عضو قرار داده است.

رییس مرکز همکاری های علمی و بین المللی وزارت علوم  در گفت و گو با ایرنا برگزاری چنین اجلاسی با حضور وزرای علوم را بی سابقه توصیف کرد و آن را فرصتی برای افزایش دیپلماسی علمی برشمرد.

شعار اصلی اجلاس وزرای علوم و فناوری کشورهای غیرمتعهد در تهران 'علم، فناوری و نوآوری برای توسعه پایدار' است.

محمد فرهادی پیش از این در احکامی جداگانه اعضای شورای سیاستگذاری اجلاس تهران را منصوب کرده بود.

سالار آملی از آمادگی و حضور 60 کشور و نهاد بین المللی در اجلاس تهران خبر داد و افزود: با برگزاری این اجلاس، جمهوری اسلامی ایران به کانون سیاستگذاری و برنامه ریزی علم، فناوری و نوآوری کشورهای غیرمتعهد برای توسعه پایدار تبدیل خواهد شد.


قرار است در روز سوم اسفندماه کارشناسان ارشد کشورهای غیرمتعهد درباره بیانیه اجلاس تهران دورهم جمع شوند که مهم ترین محورهای آن اثرگذاری تحصیل زنان، نفی تبعیض علمی و فناوری، لزوم گردش آزاد اطلاعات علمی و فعالیت های دانشگاهی، همکاری های جنوب-جنوب و بهره گیری از علم و فناوری برای توسعه پایدار است.


روز دوم این اجلاس در سالن اجلاس سران برگزار خواهد شد و دکتر حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران و رییس دوره ای جنبش غیرمتعهدها سخنران افتتاحیه اجلاس وزرا خواهد بود. دیگر مسوولین و وزرا و همچنین روسای دانشگاه های سراسر کشور در اجلاس تهران حضور خواهند داشت.


به گفته قائم مقام وزیر علوم در امور بین الملل، از حدود هشت ماه قبل با همکاری وزارت امور خارجه و دبیرخانه جنبش غیرمتعهدها فعالیت های محتوایی، فکری و علمی برگزاری اجلاس وزرای علوم و فناوری تهران آغاز شده است.


وی در این رابطه گفت: از هشت ماه پیش جلسات متعددی در مقر سازمان ملل متحد در نیویورک و همچنین یونسکو با همراهی دیگر کشورها آغاز و درباره بیانیه نهایی اجلاس تهران رایزنی شده است.

در اجلاس سال 2012 عضو جنبش غیرمتعهدها توجه به علم و فناوری مورد توجه قرار گرفت و اعضا درخواست جمهوری اسلامی ایران را با توجه به وزنه سنگین علمی کشورمان پذیرفت؛ در اواخر سال 1392 نیز هیات دولت برگزاری این اجلاس در تهران را تایید کرد.

رییس مرکز همکاری های بین المللی وزارت علوم خاطرنشان کرد: در اجلاس های جنبش غیرمتعهدها از 120 کشور عضو معمولا نمایندگان 70 تا 75 کشور عضو حضور دارند و در اجلاس تهران نیز قرار است نمایندگان 60 کشور و نهاد بین المللی علمی حضور داشته باشند.

وی افزود: از 60 کشوری که در اجلاس تهران حضور دارند، 32 کشور در سطح وزیر و سایرین در سطح معاونین وزرا حضور خواهند داشت.

'عرب لیگ، اتحادیه آفریقا، مرکز فیزیک نظری عبدالسلام، کمیسیون همکاری های علمی و فناوری کشورهای اسلامی و آیسسکو' از جمله نهادها و سازمان های بین المللی حاضر در اجلاس تهران خواهند بود.

اجلاس تهران همچنین فرصتی برای ملاقات های بین المللی دوجانبه و چندجانبه است و علاوه بر دیدارهای محمد فرهادی با همتایان خود، وزرای علوم و فناوری کشورهای غیرمتعهد نیز در تهران با یکدیگر دیدارهای جداگانه خواهند داشت.

منبع: ایرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار