استاد اقتصاد دانشگاه تهران:

ارزانی در کالاها رخ نداده/ سبد غذایی مردم گران‌تر و سفره آنها کوچک‌تر شده است/رکود عمیق‌ یعنی رشد باید منفی شده باشد

استاد اقتصاد دانشگاه تهران گفت: ارزانی در کالاها رخ نداده، سبد غذایی مردم گران‌تر و سفره آنها کوچک‌تر شده است؛ رکود عمیق‌ یعنی رشد باید منفی شده باشد.
کد خبر: ۴۲۴۳۸۹
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۰ 15 May 2017

به گزارش تابناک سمنان، آلبرت بغزیان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تحلیل مناظره پایانی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری با سرفصل اقتصاد اظهار کرد: پیگیری مسائل پیرامون اقتصاد فصل اصلی مناظره آخر نامزدهای انتخاباتی بود؛ برنامه ششم توسعه الزامات مهمی در حوزه‌های مختلف به‌ویژه اقتصاد را بیان کرده است و دولت‌ها مکلف به اجرای این قانون هستند و محتوای آن را در حوزه‌های مختلف باید پیاده کنند.

وی با بیان اینکه برخی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری برنامه‌ای برای اقتصاد نداشتند، اضافه کرد: این برداشت را می‌توان از صحبت‌های آن‌ها در جریان مناظره‌ها استخراج کرد.

استاد اقتصاد دانشگاه تهران با تأکید بر اینکه چیز خاصی از جنس برنامه در حوزه اقتصاد توسط نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری دیده نشد، افزود: نامزدها بیشتر اهداف را در این حوزه بیان کردند و اکثر صحبت‌ها در زمینه اقتصاد در حوزه‌های صادرات، تولید و ... هدف بود و برنامه نبود.

بغزیان با اشاره به اینکه افزایش نرخ صادرات و کاهش خام‌فروشی مواردی از جنس هدف است که از سوی نامزدها مطرح شد، تصریح کرد: این صحبت‌ها از جنس برنامه نبود و امکان قضاوت در حوزه اقتصاد در مناظره‌ها وجود ندارد که بگوییم برنامه نامزدی از دیگری در حوزه اقتصاد برتری دارد.

وی که دارنده دانشنامه دکترای اقتصاد بین‌الملل است، با تأکید بر اینکه نامزدها در حوزه اقتصاد در کنار عدم طرح برنامه، اولویت‌بندی هم نداشتند، اضافه کرد: برنامه‌های تولیدی را در قالب هدف بیان کردند و نگفتند در کدام صنعت با کدام اقدام برنامه‌ریزی کرده‌اند.

استاد اقتصاد دانشگاه تهران با اشاره به مباحث پیرامون نرخ‌های مالیاتی تصریح کرد: حفظ وضع موجود و کاهش از مسائل بدیهی است که باید نظام مالیاتی با برخورد با فرار مالیاتی بهبود پیدا کند.

این کارشناس اقتصاد کشورمان با بیان اینکه دیدگاه نامزدها در بحث اقتصاد اولویت‌دار نبود، اضافه کرد: مناظره آخر متفاوت‌تر از دو مناظره قبل نبود و تنها اهداف در حوزه اقتصاد مطرح شد.

بغزیان با تأکید بر اینکه رشد حتی یک درصد به معنای رشد اقتصاد و حرکت به سمت خروج از رکود است، تصریح کرد: وقتی می‌گوییم رکود عمیق‌تر شده، رشد باید منفی باشد؛ در بخش‌هایی این جریان متفاوت است و مشکلات وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه ارزانی نداشتیم و تورم ۱۰ درصدی رخ داده است، اضافه کرد: تولید رونقی نداشته است و روی بهره‌وری کار نکردیم تا بتوانیم افزایش تورم را خنثی کند و کالاها ارزان‌تر باشد.

استاد اقتصاد دانشگاه تهران با بیان اینکه سبد غذایی مردم گران‌تر شده است، اظهار کرد: متأسفانه سفره مردم هم کوچک‌تر شده است.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار