عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد:

با واکسیناسیون می توان از بروز سرطان دهانه رحم پیشگیری کرد

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: ویروس HPV یا 'هیومن پاپیلوما' منشاء ابتلا به سرطان دهانه رحم (سرویکس) است و ورود این ویروس به بدن خطر ابتلا به این سرطان را افزایش می دهد.
کد خبر: ۴۲۰۸۳۷
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۳:۰۶ 08 May 2017
به گزارش تابناک رضوی، فاطمه حسن زاده در گفت وگو با خبرنگار فارس در مشهد با بیان اینکه رابطه جنسی عامل انتقال ویروس HPV است، افزود: HPV ویروسی است که در بروز سرطان‌های دهان، حلق و حنجره، مقعد، دهانه رحم ،نقش مستقیم دارد.

 عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد خاطرنشان کرد: با استفاده از واکسن HPV می‌توان در مقابل ۹۹.۷ درصد سرطان‌های سرویکس یا دهانه رحم ایمن شد و بهترین زمان تزریق واکسن سنین بین ۱۴ تا ۲۶ سالگی و قبل از اولین تماس جنسی است.

این پزشک فوق تخصص زنان تصریح کرد: با تزریق دو دُز ( نوبت سر) از واکسن مذکور در سنین ۱۴ سالگی و سه دُز در سنین بالاتر می توان در مقابل این ویروس، ایمنیِ ۹۵ تا ۱۰۰ درصد را کسب کرد.

حسن زاده خاطرنشان کرد: در حال حاضر تزریق واکسن HPV در کشورهای زیادی طبق پروتکل سازمان بهداشت جهانی در حال اجراست و طی ۲۰ تا ۳۰ سال آینده در این کشورها سرطان‌های رحم ریشه‌کن خواهد شد.

حسن زاده خواستار توجه در خصوص گنجاندن این واکسیناسیون در طرح ملی واکسیناسیون کشور شد و گفت: واکسیناسیون بر علیه ویروس HPV در درازمدت از تحمیل هزینه‌های گزافِ درمان سرطان‌های دهان، حلق حنجره، رکتوم( مقعد) و به خصوص دهانه رحم جلوگیری می کند.

وی آزمایشات غربالگری و انجام واکسیناسیون بر علیه HPV را ضروری خواند و اظهار کرد: واکسن HPV در هر بار تزریق حدود ۳۰۰ هزار تومان هزینه در بردارد و نهایتا با ۳ دُز تزریق از تبعات و هزینه های گزاف جلوگیری خواهد کرد.

وی با بیان اینکه سرطان دهانه رحم با یک آزمایش 'پاپ اسمیر' ساده قابل شناسایی است اما به دلیل ضعف در سیستم غربالگری با کمال تاسف این غربالگری ساده زمانی انجام می شود که بیمار علامت دار شده و در عمل نیاز به اقدامات درمانی تهاجمی دارد.
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار