با وجود افتتاح بیمارستان فرقانی؛

فاصله بهداشت و درمان قم با وضع مطلوب

با توجه به افتتاح بیمارستان فرقانی و اضافه شدن 350 تخت به تعداد تخت های بیمارستانی استان قم اما هنوز بهداشت و درمان استان قم با وضع مطلوب فاصله بسیاری دارد.
کد خبر: ۳۴۵۸۵۶
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۷ 19 December 2016
به گزارش تابناک قم، استان قم با توجه به اینکه شاهراه مواصلاتی 17 استان است حجم زیادی از تردد های کشور از این مسیر انجام می شود که حجم بالا سبب وقوع تصادفات بسیاری در جاده های استان است و از طرفی هم حرم مطهر حضرت معصومه(س) و مسجد مقدس جمکران سبب حضو زائران در استان می باشد که این مسئله هم بر تردد وسایل نقلیه به استان می افزاید.

این دلایل و برخی دلایل دیگرلزوم توجه ویژه حوزه بهداشت و درمان در استان قم را می رساند و اینکه وجود یک مجموعه درمانی قوی در استان مانع از مسافرت شهروندان به تهران می شود.

نیاز این استان به یک مجموعه درمانی توسط مسئولین حس شده است اما اقدام و عمل بسیار ضعیف بوده که دلایل خاص خود را دارد؛ در هر حال بعد از 20سال کلنگ یکی از پروژه های حوزه بهداشت و درمان استان قم به زمین خورده بود به پایان رسید و افتتاح شد.

بیمارستان فرقانی قم 20سال قبل شروع به کار کرد و هر بار که وعده افتتاح در فلان تاریخ را مسئولان می دادند مشکلاتی مانع از افتتاح این پروژه می شد و مسئولین تاریخ دیگری را اعلام می کردند.

این بیمارستان 350 تختی که وعده های بسیاری را به چشم خوددیده است هر سال با وعده های مسئولین که این پروژه این مقدار پیشرفت داشته و در تابستان افتتاح می شود جلو می رفت اما تابستان تبدیل به پاییز و ازآنجا به آخرسال و در نهایت به سال دیگر موکول تا این مشکلات که عمده آن را مشکلات اعتباری تشکیل می داد مانع از افتتاح زود هنگام شده است.

بیمارستان فرقانی در زمینی با 24 هزار متر مربع زیربنا و در 9 طبقه ساخته شده است که با این بیمارستان 350 تخت به تعداد تخت‌های بیمارستانی قم اضافه شده است، این بیمارستان که طبق گفته مسؤولان از سوی دانشگاه علوم پزشکی استان تامین تجهیزات شده و دارای بخش‌های مختلفی از جمله اورژانس، رادیولوژی، آزمایشگاه، مراقبت‌های ویژه، مراقبت‌های ویژه اطفال، جراحی زنان و مردان ، داخلی زنان و مردان و ... است بی‌شک بعد از افتتاح تحولی جدی در حوزه درمان و بهداشت قم رقم می زند.

استان قم یکی از مهمترین استان‌ها در کشور است و واقع شدن آن در چهارراه مواصلاتی کشور وتردد بالای عبور و مرور در جاده‌های این استان ضرورت توجه به توسعه بیمارستانی و مراکز درمانی این استان را مضاعف می‌کند.

سعید شفیعی راد کارشناس حوزه بهداشت و درمان در گفت‌وگویی با بیان اینکه توجه به حوزه بهداشت و درمان اصلی ضروری در هر جامعه است، گفت: یکی از شاخص‌ها و معیارهای اصلی توسعه یافتگی در جوامع مربوط به حوزه بهداشت و درمان آن جامعه است.

وی با بیان اینکه توجه به سلامت و بهداشت مردم و فراهم سازی زیرساخت‌ها برای این مهم امری ضروری است، ادامه داد: متاسفانه وضعیت بهداشت و درمان در استان قم آن‌گونه که باید رضایت‌بخش نیست هرچند که در سال‌های اخیر اقدامات قابل توجهی در حوزه بهداشت و درمان قم صورت گرفته و از عزیمت بسیاری از بیماران به بیمارستان‌های تهران جلوگیری شده است، اما هنوز تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله بسیار است.

شفیعی‌راد با بیان اینکه ریشه این مسئله کمبود و یا فقدان مراکز درمانی فوق تخصصی برای برخی از بیماری‌های خاص است، افزود: حتی گاهی برخی از بیمارستان‌های استان نیز به دلیل عدم وجود تخت و کمبود پرستار در پذیرش بیماران با مشکل روبه‌رو هستند که این مسئله در استان قم که استانی توریست پذیر است و مدام در جاده‌های این استان تصادفات را شاهد هستیم اصلاً موردپسند نیست.

باید مسئولان با همراهی یکدیگر هرچه سریع‌تر نسبت به راه‌اندازی بیمارستان‌‌هایی از جمله بیمارستان نیروگاه که در حال احداث هستند همت کنند تا مشکل کمبود تخت بیمارستانی در استان تا حدود زیادی رفع شود از طرفی هم تأمین نیرو و کادر پزشکی مجرب مسئله‌ای مهمی است که در کنار احداث بیمارستان‌ها باید به آن نیز توجه کرد.

در چند سال گذشته برای بهبود و تقویت زیرساخت های درمانی در استان قم تلاش های خوبی انجام گرفته است اما این تلاش ها برای استان کافی نیست و باید اقدامات بیشتری در این راستا انجام بگیرد.

از طرفی هم بیمارستانی مانند بیمارستان امجدی که در یک منطقه محروم و استان قرار دارد باید هرچه سریع‌تر به بهره‌برداری برسد تا بتواند مشکلی از مشکلات استان را حل کند.

منبع: قم فردا
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار