لزوم استفاده از کود سرک توسط کشاورزان دیم کار پس ازاطمینان از وقوع بارندگی

کد خبر: ۳۴۴۹۶
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۰:۵۴ 13 May 2015

مدیر امور زراعت سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی گفت: با توجه به احتمال بارش باران در روزهای آتی، کشاورزان دیم کار باید ضمن اطمینان کامل از وقوع بارندگی، نسبت به مصرف کود سرک (اوره) اقدام کنند.

به گزارش خبرنگار تابناک تبریز ، مهندس نادر زارع تالی در گفتگو با خبرنگاران با بیان این مطلب افزود: با توجه به پیش بینی اداره کل هواشناسی استان  مبنی بر وقوع بارندگی های مؤثر در روزهای آتی ، آن دسته از کشاورزانی که تا این تاریخ موفق به مصرف کود سرک نشده اند خواهشمند است با هماهنگی مدیریت های جهادکشاورزی شهرستان ها و مراکز جهادکشاورزی و اطمینان از وقوع بارندگی در منطقه نسبت به مصرف به موقع کود سرک در مزارع گندم خود اقدام کنند.

وی بابیان اینکه براساس تحقيقات به عمل آمده در ايستگاه‌هاي مختلف تحقيقات كشاورزي ديم درطي ده سال اخير، دستورالعمل نياز ازتي گندم وجو ديم به ميزان60 كيلوگرم ازت خالص درهكتار درشرایط نرمال بارندگی تعيين شده است افزود:از اين ميزان دوسوم(40 كيلوگرم) بصورت جايگذاری زيربستر بذر درزمان كاشت در پاييز ویک سوم بقيه(20 كيلوگرم) در صورت وجود بارندگيهاي بهاره بصورت سرك در اولين فرصت بصورت پاششي قبل ازبارندگي مصرف خواهد شد.

مهندس زارع تالی با بیان اینکه در صورت عدم مصرف كود در پاييز در سال‌ گذشته، مصرف كود سرك در زمان‌های قيد شده بالا ضروري است افزود: در مناطقي كه دو سوم كود ازته در پاييز مصرف شده، در صورت عدم وجود بارندگي بهاره از مصرف كود سرك جلوگيري  شود.

وی با بیان اینکه زمان مصرف کودهای ازته در صورت کافی بودن میزان بارندگی در اوایل رشد و نمو گیاه بوده که بصورت کود سرک مورد استفاده قرار می گیرد افزود:  به دلیل احتمال بارندگی موثر در روزهای آتی از کشاورزان عزیز می خواهیم  با هماهنگی مدیریت های جهادکشاورزی شهرستانها  و مراکز جهادکشاورزی دهستانها نسبت به استفاده از کود سرک اقدام  کنند.

مدیر امور زراعت سازمان جهادکشاورزی استان با اشاره به اینکه برای پاشیدن کود سرک بارندگی لازم است، افزود: هنگامی که انتظار می رود هوا ببارد و هوا پوشیده از ابر است بهترین هنگام پاشیدن کود سرک است و چنانکه کود ازته بدون وجود بارندگی به مزرعه پاشیده شود در مجاورت هوا و نور خورشید تجزیه شده و متصاعد می شود و موجب گیاه سوزی می شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار