سیستانیها، نخستین خون خواهان امام حسین (ع)

کارشناس تاریخ اسلام گفت: مردم سیستان نخستین خونخواهان امام حسین(ع) پس از واقعه عاشورا بودند در حالی که توابین و مختار پس از آنان قیام کردند.
کد خبر: ۳۳۲۵۰۰
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۳۹۵ - ۰۷:۴۱ 22 November 2016
دکتر محمدحسین رجبی دوانی اظهار داشت: بر اساس نقل های معتبر و منابع دسته اول به خصوص کتاب تاریخ سیستان مردم سیستان به محض شنیدن خبر شهادت امام حسین(ع) به خونخواهی آن حضرت قیام کردند.
وی زمان این قیام را حداکثر 2 ماه پس از حادثه عاشورا عنوان کرد و افزود: مردم این منطقه پس از شنیدن خبر شهادت امام حسین(ع) فرمانروای وقت سیستان که برادر عبیدالله بن زیاد بود را از شهر اخراج کردند و برای مدتی شهر را در اختیار داشتند.
کارشناس تاریخ اسلام تصریح کرد: اگر چه اطلاعات بیشتری در این زمینه وجود ندارد اما فضل تقدم در خونخواهی امام حسین(ع) به نام سیستانیان ثبت شده است.
وی افزود: این قیام نشان دهنده ایمان، اعتقاد و اخلاص مردم سیستان به ساحت مقدس اهل بیت(ع) به خصوص سیدالشهدا بود که توانستند در خفقان به شدت سنگین یزید از جان خود بگذرند و به خونخواهی قیام کنند.
رجبی دوانی گفت: در حالی مردم سیستان با فاصله طولانی از مرکزیت عرب و عراق به خوانخواهی امام حسین(ع) قیام کردند که اعراب به آن حضرت پشت و خیانت کردند.
وی افزود: با وجود سخت گیری دستگاه خلافت بر مردم و پیروان اهل بیت(ع) دستگاه حاکمیت در مقابل مردم سیستان کوتاه آمد و نتوانست حریف این مردم ولایتمدار شود.
کارشناس تاریخ اسلام با اشاره به سابقه درخشان این مردم در قبل و بعد از اسلام و دوران دفاع مقدس تاکید کرد: امیدواریم این مردم غیور و دلیر تا ظهور امام زمان(عج) بر ایمانشان پایدار باشند و نامشان کماکان در صحنه های سیاسی، اجتماعی و مذهبی این مملکت بدرخشد.
به گزارش ایرنا منطقه سیستان با پنج شهرستان زابل، هیرمند، زهک، نیمروز و هامون در شمال استان سیستان و بلوچستان و در همسایگی کشور افغانستان واقع شده است.
منبع: ایرنا
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
سیستانی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۲۸ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۲
زنده باد سیستان ودیار مردمان مرد لعنت بر یزد و یزیدان
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار