بازی سیاسی با گاومیش های هندی!

تابناک: از میان حرف های رئیس سازمان غذا و دارو میتوان دریافت که این سازمان تلویحا ابهاماتی را در مورد چرایی واردات این گوشت ها به کشور مطرح ساخته است.
کد خبر: ۳۰۴۸۴
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۹ 03 May 2015
به گزارش تابناک اصفهان، بحث واردات گوشت بوفالو از هند به کشور ، جنجال های خاص خود را در هفته های گذشته به همراه داشته است.

برخی از نمایندگان مجلس در مورد واردات این نوع گوشت ها به کشور و آلوده بودن آنها هشدار داده بودند و خواستار ممانعت از واردات آن به کشور شده بودند.

مخالفان واردات گوشت بوفالو به ایران، شرایط بهداشتی کشور هند در پرورش دام را علت مخالفت خود در این مورد می دانند اما مسئولان وزارت بهداشت و نیز دامپزشکی اعتقاد دارند این گوشت ها با نظارت بهداشتی کامل از سوی سازمان دامپزشکی به کشور وارد شده است و تاکنون موردی از آلودگی در آنها مشاهده نشده است.

دیناروند رئیس سازمان غذا و دارو، در مورد واردات این نوع گوشت ها گفت: سازمان دامپزشکی مسئول این کار است و اگر تأیید کند که گوشت وارد کشور شود، ما به آن اطمینان داریم که همه مسائل سلامتی را رعایت کرده است.

وی ادامه داد: اما اگر این طور که گفته شده، فقط گوشت بوفالو انحصاراً در صنعت غذا باید مصرف شود، سؤالی که داریم این است؛‌ اگر گوشتی سلامتش مورد تأیید است و فقط باید در جای خاصی مصرف شود، چرا باید وارد شود و حتماً باید توجیه شود. صنعت غذا همان تولید سوسیس و کالباس است، البته ارزش غذای گوشت بوفالو که همان گاومیش است و در هند بسیار مصرف شده و مشکلی ندارد، شبیه گوشت گاو است، با این تفاوت که مقداری چرب‌تر است و درصد چربی شیر آن بالاتر است.

رئیس سازمان دامپزشکی کشور نیز در این زمینه گفت: در پی ارسال دستور العمل الزامات بهداشتی از سوی جمهوری اسلامی ایران ، چندین جلسه کمیته علمی با حضور متخصصان کشورمان در هندوستان برگزار شد و مسئله بهداشت و سلامت این گوشتها با حساسیت بیشتری پیگیری شد.

خلج در پاسخ به ادعای برخی مبنی بر آلودگی بوفالوهای هندی گفت: برخی اعلام کرده بودند که هند با مخاطرات بهداشتی و سلامت دام روبروست و نباید واردات انجام شود اما باید بگویم که کشور هند از گروه کشورهایی است که در سایت سازمان جهانی بهداشت دام درگروه درجه یک و در ردیف استرالیا ، نروژ و برزیل قرار دارد بنابراین از این منظر یکی از بهترین کشورهاست .

وی افزود: گوشت بوفالوی هندی به لحاظ وجود انگل سارکو سیست نیز بررسی شده است این انگل در دام های کشور خودمان نیز دیده می شد و بر اساس اظهار نظر تمام متخصصان بهداشت غذایی این انگل مخاطره ای برای انسان ندارد.

البته از میان حرف های رئیس سازمان غذا و دارو هم می توان دریافت که این سازمان تلویحا ابهاماتی را در مورد چرایی واردات این گوشت ها به کشور مطرح ساخته است.

چراکه به گفته دیناروند باید این نکته از سوی سازمان دامپزشکی کشور توجیه شود که چرا استفاده از گوشت بوفالو منحصر به یک صنعت خاص است و درموارد دیگر مصرف ندارد.

در همین رابطه امروز سید رضا موسوی، مسئول اداره نظارت بر بهداشت عمومی اداره کل دامپزشکی استان اصفهان در گفتگو با یکی از خبرگزاری ها با اشاره به اینکه کارخانجات سوسیس و کالباس با اعلام اینکه ما می خواهیم گوشت خود را تامین کنیم درخواست وارد کردن گوشت بوفالو را دادند، اعلام کرد: تا قبل از این از گوشت تولید داخل برای تولیدات سوسیس و کالباس کارخانجات استفاده می‌کردند که هم اکنون به علت صرفه اقتصادی اقدام به واردات گوشت گاومیش یا بوفالو کرده اند.

مسئول اداره نظارت بر بهداشت عمومی اداره کل دامپزشکی استان اصفهان در پاسخ به اینکه آیا این اقدام مخالف با حمایت از تولیدات داخلی نیست، خاطرنشان کرد: ما تنها موظف به بررسی ضوابط بهداشتی درخواست هستیم و سازمان های بازرگانی که اجازه واردات را صادر کردند باید پاسخگو باشند اما از دید بهداشتی این گوشت ها مشکلی نداشته است.

وی در خصوص این سوال که اگر از نظر بهداشتی مشکلی ندارد پس این همه جنجال در ارتباط با گوشت بوفالو از کجا نشات می گیرد، گفت: این تنها یک بازی سیاسی است و ما هیچ گاه خود را وارد این بازی ها نمی کنیم.

این مقام مسئولان استانی جنجال گوشت های بوفالو را سیاسی می داند تا علمی و علت واردات آن را هم صرفه اقتصادی این نوع گوشت برای کارخانجات فرآورده های گوشتی کشور اعلام داشته است، اما این در حالی است که وزارت بهداشت به جد به دنبال شفاف سازی علت استفاده از این گوشت ها در یک صنعت خاص است وهنوز مسئولان دامپزشکی پاسخ درستی به این موضوع نداده اند.

این مسئله در حالی است که استفاده از مواد اولیه در کارخانجات سوسیس و کالباس در استان اصفهان همواره مورد انتقاد بوده است و در برخی از کارخانجات استان از دستگاه هایی که از سوی وزارت بهداشت استفاده از آنها ممنوع اعلام شده بود، استفاده می شد اما دامپزشکی اعتقاد دارد این دستگاه ها در کارگاه های زیرزمینی که تحت نظارت آنها نیست استفاده می شود.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار