تخریب جنگل‌های تاغ سبزوار برای تولید ذغال!

یکی از اولین جنگل‌های دست کاشت کشور در معرض نابودی

خبر واگذاری امتیاز قطع درختان تاغ سبزوار به یک پیمانکار خانم اصفهانی به منظور تولید ذغال و به اصطلاح اقتصادی نمودن این فعالیت، نکته ای عجیب برای شهری در مجاورت کویر است.
کد خبر: ۳۰۰۸۴
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۸ 02 May 2015
خبر واگذاری امتیاز قطع درختان تاغ سبزوار به یک پیمانکار خانم اصفهانی به منظور تولید ذغال و به اصطلاح اقتصادی نمودن این فعالیت، نکته ای عجیب برای شهری در مجاورت کویر است.

شهرهای سبزوار، کاشمر، بردسکن و نیشابور با مجموع جمعیت بالای یک میلیون نفر در مجاورت این کویر قرار دارند و وجود گونه های بیابانی تاغ نعمت بزرگی برای جلوگیری از پیشرفت بیابان است.

به تحقیق نابودی این گونه های حیاتی باعث شل شدن و رانی خاک گردیده که با جریان هوا اندک باد، خاک فوق به حرکت درآمده و به صورت گرد و غبار در محیط پخش خواهد شد. گویا آنچه در اهواز و کرمانشاه و بوشهر به دلیل وجود ریزگردها شاهد هستیم (که هم اکنون به تهران نیز رسیده) چندی بعد سبزوار و نیشابور و مشهد را در بر خواهد گرفت.

نکته قابل توجه آن است که سازمان محیط زیست چه زمانی بیدار خواهد شد؟ و نکته جالب تر آنکه چه کسی مجوز قطع این گونه های حیاتی را داده است؟ آیا مردم باید منتظر بمانند تا زمانی که گردو غبار و خاک مانند اهواز بر سر آنان ببارد؟ آیا باید نعمت نفس کشیدن نیز از مردم سلب شود؟ آیا بعدها می توانیم بی کفایتی مسئولان امر و بی تفاوتی مردم را به قهر خداوند تفسیر کنیم؟ اهالی محترم خراسان و سمنان و... باید بدانند چنین امری نابودی حیات شهری منطقه را بدنبال خواهد داشت.

جنگل های وسیع تاغ در جنوب شهر سبزوار که اولین تاغزارهای دست کاشت کشور محسوب می شوند و در سال ۱۳۴۴ در اطراف روستای حارث آباد کاشته شدند، مدتی است که به سرعت در مسیر تخریب قرار گرفته اند. عوامل متعددی در این تخریب نقش دارد که در این بین متأسفانه عامل انسانی مهمترین عامل شناخته شده است. چرا که بعضی از مردم محلی به جهت کسب سود به تدریج به قطع این درختان صبور و مقام می پردازند تا چوب آن را به مصرف سوخت و یا برای درآمدزایی به فروش برسانند. البته به جز عامل انسانی، موارد دیگری نظیر چرای بی رویه دام که آن هم به طور غیرمستقیم در اثر فعالیت های انسانی است (پرورش بی رویه دام سبک و سنگین در مناطق کویری!) و البته خشکسالی و ... از عوامل این تهدید محسوب می شوند.
ع . خ - دکترای محیط زیست و فارغ التحصیل دانشگاه شریف-سلام سربدار
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
-
|
۱۱:۳۰ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۶
بهترآب کره زمین رانمیمکند.که آب کم شود.درختان هیولاهایی زیباهستندکه آخرماراتشنه میگذارند.
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار