غاری با سنگ‌های گل کلم

تابناک: کلهرود روستایی محلی از توابع بخش مرکزی شهرستان برخوار و میمه در استان اصفهان است. در این روستا طبیعت بکری وجود دارد و باغات بسیار زیبایی احداث شده است. همچنین این روستا در محور طول یک رودخانه فصلی قرارگرفته و دارای قنات‌ها و آب‌های زیرزمینی است که روستا را بسیار با طراوت و شاداب کرده است.
کد خبر: ۲۸۸۶۷
تاریخ انتشار: ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۶ 28 April 2015
به گزارش تابناک به نقل از ایسنا، "غار کلهرود" یکی از مکان‌های زیبای گردشگری روستای کلهرود، می‌باشد که یکی از غارهای معروف استان اصفهان است.

فریدون اللهیاری، مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اصفهان، این غار را یکی از غارهای غیر آهکی ایران دانست و گفت: این غار در فاصله 50 کیلومتری شهر اصفهان قرار دارد و از چند غار تو درتو تشکیل شده است.

وی افزود: غار کلهرود در یک کوه با سراشیبی تند است و وجود سنگ گل‌کلم باعث زیبایی بسیار زیاد این غار شده است. سنگ گل کلم از چکه کردن قطرات آب از سقف غار بر روی زمین تشکیل می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان با بیان اینکه ورودی این غار 20 متر است، گفت: طول این غار به یک هزار و 200 متر می‌رسد و دارای عمق 50 متر است که در گذشته در تالار انتهایی این غار آب وجود داشته و امروزه اثری از آب نیست.

اللهیاری با اشاره به اینکه در غار کلهرود اشیاء و استخوان‌های قدیمی یافت شده است، اضافه کرد: احتمال زندگی انسان‌های نخستین در این غار وجود دارد.

وی ادامه داد: به احتمال بسیار زیاد این غار در اثر جریان رودخانه‌ای به وجود آمده که به مرور زمان از سطح آن کاسته شده و به شکل رودخانه فصلی درآمده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان افزود: طول تالار اول غار کلهرود که تالار کوچک نام دارد، 60 متر و بعد از آن به تالار بزرگی به اندازه 150 متر می‌رسیم که در آن سنگ‌های گل‌کلم بسیاری وجود دارد و زیبایی خاصی به آن بخشیده است.

اللهیاری گفت: اصفهان به‌عنوان یک شهر بزرگ گردشگری شناخته ‌شده است و ما می‌خواهیم گردشگری را در شهرستان و روستاهای کوچک‌تر استان گسترش دهیم، چرا که صنعت گردشگری به عنوان یک صنعت مدرن برای روستاییان و شهری‌ها به یک میزان بهره‌وری دارد.

وی در مورد استفاده از پتانسیل روستاها برای بازدید گردشگران، خاطرنشان کرد: در حال حاضر روستاهای سه، هنجن و ابیانه را در دستور کار قرار داده‌ایم که هر کدام از این روستاها از طبیعت و اماکن تاریخی زیبایی برخوردار هستند و امیدواریم بتوانیم این روستاها را به عنوان مراکز گردشگری به دیگران معرفی کنیم.
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار