آخرین تصویر از عباس کیارستمی در پاریس

کیارستمی پس از روند درمان سختی که در ایران داشت، هشتم تیرماه با رضایت خود برای بازیابی سلامت از دست رفته‌اش به پاریس منتقل شد؛ اما دیگر دیر شده بود. شما در این باره چه فکر می‌کنید؟ آیا سیستم درمان کشور درباره کیارستمی عملکرد درستی داشته یا تجربه‌ مشابهی داشته‌اید؟
کد خبر: ۲۵۶۳۶۴
تاریخ انتشار: ۱۵ تير ۱۳۹۵ - ۲۲:۳۱ 05 July 2016
به گزارش تابناک یزد، با بدرود حیات عباس کیارستمی هنرمند نامدار ایرانی، بیش از پیش مشخص شد که این هنرمند ایرانی تا چه میزان در سطح جهان شناخته شده و معتبر است، به گونه ای که هنرمندان و هنردوستان در چهارگوشه دنیا برای او پیام‌های مفصلی نوشتند و در شبکه‌های اجتماعی میان عموم هنردوستان نیز موجی به راه افتاد و کیارستمی در توئیتر ترند جهانی شد.

در حساب کاربری که با نام «روند درمان عباس کیارستمی» فعال شده بود، آمده بود: «اولین عمل، عمل جراحی درمانی بوده است. دومین عمل به دلیل خونریزی داخلی صورت گرفته و سومین عمل برای برداشتن کیسه صفرا و آخرین عمل به دلیل عفونت پیشرفته بوده است.» و آنچه بر هیچ‌کس پوشیده نیست، نتیجه روند درمانی در ایران که منتهی به عفونت شدید شده، منجر به رقم خوردن این ضایعه گشته است.

چند ایرانی مثل «کیارستمی» می‌توانند به فرانسه فرار کنند؟!
آخرین تصویر منتشر شده از عباس کیارستمی در پاریس

همان زمان علی جنتی فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره وضعیت کیارستمی و اینکه آیا به ملاقاتش می‌رود، از پیگیری‌‌هایش سخن به میان آورد و در این باره گفت: «آقای دکتر هاشمی وزیر بهداشت را آماده کردم، سریع رفت بیمارستان و پزشکان متخصص را آنجا احضار کرد. خود آقای دکتر هاشمی گفت: اگر آن شب نرفته بودم، آقای کیارستمی تمام بود وضعش (فوت کرده بود). بحمدالله الان وضعش بهتر شده است... .»

این دیالوگ در نگاه اول همان تبلیغات مرسومی به نظر می‌آید که هاشمی وزیر بهداشت و درمان طی حضور در پروسه دوران بیماری هنرمندان انجام می‌دهد؛ اما حقیقت آن است که وزیر بهداشت اعتراف صادقانه‌ای ـ خصوصی ـ برای وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی داشته و واقعاً اگر خود در پروسه درمان کیارستمی نظارت نمی‌کرده، شاید این کارگردان به واسطه خطاهای پزشکی در همان مرحله نخست درمان فوت می‌کرد!

چند ایرانی مثل «کیارستمی» می‌توانند به فرانسه فرار کنند؟!

احمد کیارستمی فرزند ارشد این کارگردان سینمای ایران نیز همان زمان از روند درمان نادرست کیارستمی سخن به میان آورد و در یادداشتی به جزئیاتی از این روند درمان اشاره کرد و در بخشی از یادداشتی درباره آنچه رخ داده، نوشته بود: «امروز همه می‌گویند: مگه نمی‌دونستید که نیمه دوم اسفند نباید می‌رفتید بیمارستان، آخه اون موقع که وقت عمل جراحی نیست... انگار همان‌طور که موسم گل و وقت شکوفه داریم، موسم عمل جراحی هم داریم و یکی دو ماهی باید منتظر نشست که داروهای بی‌هوشی رنگ بیندازند و جراحان سر شوق بیایند؛ حالا جراحان ما هم مسئول و حاذق و کاردان. عفونت پس از عمل که در حوزه تخصص جراح نیست. هست؟ نمی دانم.»

در نهایت عباس کیارستمی با رضایت خودش برای بازیابی سلامت از دست رفته‌اش هشتم تیرماه به پاریس منتقل شد اما دیگر دیر شده بود.

اکنون این پرسش‌ها پیش روست؛

1- چه احساسی نسبت به عباس کیارستمی، منش و رفتارش دارید؟ آیا تجربه شخصی از ملاقات با این هنرمند داشته اید؟

2- کدام آثار کیارستمی را تماشا کرده‌اید و به کدام یک بیشتر علاقه مندید؟ نظرتان درباره نوع نگاه و سبک فیلمسازی کیارستمی چیست؟ برای آشنایی بیشتر این مطلب را بخوانید.

3- آیا از نزدیکانتان شخص خاصی به شیوه‌ای که در سیستم درمانی کشور آسیب دیده‌، وجود دارد و آیا شخصی را می‌شناسید که بر اثر عفونت پیشرفته و یا نظایر این خطاهای درمانی، بدرود حیات گفته باشد؟

4- وزیر بهداشت و درمان بدون آنکه دستوری برای پیگیری و بررسی روند درمانی کیارستمی در ایران و خطاهای محتمل در این روند درمانی صادر نماید، صرفاً فوت کیارستمی را تسلیت گفت. سهم وزیر بهداشت و درمان و تیم مدیریتی این وزارتخانه را در نظارت برای جلوگیری از رقم خوردن چنین فجایعی که در اغلب موارد بر خلاف نمونه کیارستمی انعکاس رسانه‌ای نمی‌یابد، چه میزان می‌دانید؟

5- آیا با وجود پرداخت‌های بین‌المللی که به مدد پیگیری وزیر به پزشکان -و نه پرستاران- انجام می‌شود و دریافتی نهایی ماهیانه برخی پزشکان را به نیم میلیارد تومان رسانده است، سیستم درمانی ایران را قابل مقایسه با سایر کشورها می‌دانید؟ اگر در سایر کشورها زندگی می‌کنید و دو سیستم درمان را تجربه کرده‌اید، تفاوت‌های این دو سیستم در روند درمان، تعهد و اخلاق پزشکی، نظام پرداخت و... را با خوانندگان «تابناک» در میان بگذارید.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار