قلیانی‌ها حتما بخوانند

کد خبر: ۲۵۱۶۸
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۲:۱۵ 20 April 2015
متخصص گوش و حلق و بینی گفت: هر پک قلیان 40 برابر یک پک سیگار ریه و مجاری تنفسی را آلوده می‌کند .
رسول قاسمی، در گفتگو با ایسنا اظهار کرد: حجم دودی که که از طریق قلیان وارد بدن می‌شود 20 برابر دود ناشی از مصرف سیگار است .
وی خاطرنشان کرد: مصرف کنندگان  قلیان به طور متوسط در هربار مصرف حدود 50 تا 200 پک می‌زنند که هر پک حاوی نیم لیتر دود بیماری‌زا است .
قاسمی افزود: ورود دودهای آلوده به ریه‌ها بسته به چگونگی پک زدن به قلیان و عمق دم در حرکت دادن آب قلیان اثر متفاوتی دارد.
وی ادامه داد: از آنجایی که مواد سمی حاصل از سوختن زغال نیز به این دود اضافه می‌شود، بیماری‌زایی دود ناشی از کشیدن قلیان به مراتب خطرناک‌تر از کشیدن سیگار می‌شود .
قاسمی تاکید کرد: هر پک قلیان 40 برابر هر پک سیگار ریه و مجاری تنفسی را آزرده و آلوده می‌کند .
این پزشک متخصص یادآور شد:  البته این دلیلی برای کشیدن سیگار نیست؛ چراکه دود سیگار نیز حدود چهار هزار ترکیب شیمیایی دارد که 50 مورد آن به شدت سمی و کشنده است .
وی تصریح کرد:همه این 50 ماده سمی در قلیان نیز وجود دارد و هنگام کشیدن قلیان با ترکیبات سرطانزای ناشی از سوختن زغال مخلوط شده و سلامت فرد را به شدت به خطر می‌اندازد.
قاسمی درپایان گفت: برخی فکر می‌کنند کشیدن قلیان ضرر و خطرات کمتری نسبت به سیگاری بودن دارد در حالی که این تصور کاملا غلط است و قلیانی‌ها بیشتر از کسانی که سیگار می‌کشند سلامتشان در خطر است.

اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
وبگردی
آخرین اخبار