تشریح جزئیات مرمت حمام قدیمی یعقوبیه

معاون میراث فرهنگی استان اردبیل جزئیات مرمت «حمام یعقوبیه» متعلق به دوره قاجار در شهر اردبیل را تشریح کرد.
کد خبر: ۲۲۵۶۵
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۳۹۴ - ۲۲:۱۷ 13 April 2015

به گزارش ایرنا منصور عالیقدری در تشریح عملیات مرمت این اثر تاریخی گفت: عملیات تکمیل تأسیسات الکتریکی و مکانیکی و تجهیز موتورخانه حمام قاجاری یعقوبیه واقع در شهر اردبیل آغاز شده است.

وی با اذعان به اتمام این عملیات تا تیر ماه سال جاری از اقدامات مرمتی انجام شده در این حمام تاریخی به سفت کاری بنا شامل دیوارها، قوس ها و گنبدها و مرمت نمای بیرونی حمام اشاره کرد.

معاون میراث فرهنگی استان یادآور شد: ایزولاسیون پشت بام و نازک کاری بخش جزئی داخل حمام در گذشته انجام شده است.

عالیقدری کف سازی و ادامه نازک کاری داخلی حمام را از دیگر اقدامات باقی مانده در این حمام تاریخی عنوان کرد و افزود: این حمام تاریخی به شماره ۱۰۳۴۸ در تاریخ یک مهر ماه ۸۲ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

این مسئول با اشاره به طراحی درب ورودی این حمام به سمت جنوب غربی، تصریح کرد: درب ورودی حمام به علت نیاز به انرژی گرمایی و با توجه به اقلیم بسیار سرد استان، در جهت دریافت بیشترین انرژی گرمایی قرار گرفته است.

عالیقدری با بیان اینکه فضای ورودی به شکل مستطیل با تزئینات کاربندی طراحی شده که سقف آن نیز به شکل تاق کلمبو است، تصریح کرد: نورگیری فضا نیز از درب ورودی صورت می گیرد که در حدود یک متر پایین‌تر از سطح زمین واقع شده است.

به گفته معاون میراث فرهنگی استان: این حمام قاجاری با دو ورودی در بخش زنانه و مردانه و مساحت تقریبی ۳۰۸ مترمربع در شهر اردبیل از آثار تاریخی کم نظیر این شهر محسوب می شود.

منبع: ایرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار