روشنفکران کافه نشین

کد خبر: ۲۱۹۰۹۳
تاریخ انتشار: ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۶ 26 April 2016

ناصر حقی (دکترای جامعه شناسی)

روشنفکران کافه نشینمی گویند در قبال سه کتابخانه عمومی موجود در مرکزشهرستان مشکین شهر قریب به سیصد کافه وجود دارد؛ یعنی در مرکزی شهری با جمعیت حدودا شصت هزار نفری برای هر بیست هزار نفر یک کتابخانه و برای هر دویست نفر یک کافه. البته اگر دقیقتر حساب کرده باشیم و جمعیت خانم ها و بچه های کم سن و سال را که نمی توانند در کافه ها حضور پیدا کنند از این آمار کم کنیم برای هر پنجاه نفر تقریبا یک کافه.

به دلایل متعدد که در اینجا مجال ذکر آن نیست اکثر کافه های شهر همیشه پر از مشتری است. خوشبختانه یا متأسفانه اکثر قریب به اتفاق روشنفکران و شخصیت های ادبی شهر نیز از مشتریان دایمی کافه ها محسوب می شوند. به نظر می رسد بهتر باشد در این شرایط روشنفکران و نویسنده های شهر وظیفه روشنفکری خویش را باز تعریف و به نوعی آن را بومی سازی کنند و جوانان مشتری کافه ها را که اغلب تشنه ارتباط هستند در جمع های خویش راه داده و راجع به کتاب هایی که خوانده اند و مقاله هایی که نوشته اند با آنها بحث کنند. در شرایط فعلی که نه کتابخانه به اندازه کافی وجود دارد و نه انگیزه کتابخوانی شاید این ایده بتواند موثر باشد. ولی متأسفانه کافه نشینی درفرهنگ عمومی ما معنای منفی دارد. اما کافه نشینی در فرانسه امر بدی نیست. چون در سالهای نه چندان دور بسیاری از نویسندگان و هنرمندان شهیر فرانسوی و خارجی که در پاریس می زیستند آثارشان را در کافه می نوشتند. می گویند در پاریس کافه ای وجود دارد که بر تعدادی از میزهای آن پلاک هایی نصب شده که بر آنها نام نویسندگان شهیر و برخی سیاستمداران معروف حک شده است که آن کافه پاتوقشان بوده؛ مانند ارنست همینگوی، ژان پل سارتر، آلبر کامو و سیمون دوبوار.

می‌گویند صادق هدایت، تقریبا نود سال پیش پس از مهاجرت به پاریس به علت کمبود جا با دوستانش در کافه قرار می‌گذاشت و پس از بازگشت به ایران او به همراه دوستانش که هرکدام شخصیت های ادبی و فرهنگی مشهوری بودند، سنت فرانسوی کافه‌نشینی در ایران را باب کردند.

اولین کافه مدرن آن زمان در ایران «کافه نادری» تهران بود این کافه خیلی زود به پاتوق روشنفکران تبدیل شد و نقش چشمگیری در ادبیات و فضای روشنفکری ایران داشت. همچنین از کافه های معروف روشنفکری در آن دوران میتوان به «کافۀ فیروز» که پاتوق نویسندگانی چون «جلال آل‌احمد» و هوادارانش بود، اشاره کرد.
به هر حال، در شهر ما نیز چندین کافه وجود دارد که اغلب پاتوق روشنفکران و نویسندگان است؛ نویسندگان و شخصیت های ادبی که شاید صلاح نباشد اسمی از آنها برده شود ولی همیشه پای ثابت بعضی ازکافه های شهر هستند. بالاخره در این شرایط که عوامل متعددی جمعیت کافه روها را در این شهر زیاد کرده است می توان با تغییر کاربری جزئی و فراهم آوردن محیطی مناسب کارکرد آنها را باز تعریف کرد.


اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
زینالی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۱
فرار روشنفکران و افراد متعهد از کافه به بیرون، کافه را به طور مطلق به قطب مخالف آن یعنی محل افراد غیر روشنفکر و . . . واگذار می کند.
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار