در حاشيه هاي شورا و شهردار

کد خبر: ۲۱۶۰۵۴
تاریخ انتشار: ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۷:۵۶ 21 April 2016

دکتر سامان ابی زاده

تحلیل رویدادهای سیاسی از مباحث مهم و رایج در علوم اجتماعی است و هرکدام از مکاتب و گونه های اندیشه ای از زاویه ی نگاه خود به در حاشيه هاي شورا و شهردارآن نگریسته اند.

جامعه ای که خود را ملزم به "تفکر" درباره پدیده های سیاسی می داند، نحوه ی صحیح تفکر در مورد این پدیده ها نیز برایش مهم خواهد بود. از طرفی با توجه به گستره ی چشمگیر منابع و رسانه های خبری و تحلیلی که می کوشند رویدادها و پدیده ها را از زاویه ی نگاه و منافع خود تحلیل کنند، داشتن روش درست تحلیل پدیده های سیاسی و اجتماعی، ضروری به نظر میرسد. این امر در الگوی مردم سالاری دینی -که در آن سیاست جزئی از زندگی عمومی است - اهمیت ویژه ای دارد.

برای تحلیل درست یک پدیده ی سیاسی باید روش و منطقی درست داشت. "الزام روشی" به عنوان یک شاخص مهم در مباحث روز علمی مرتبط با "تحلیل سیاسی" مورد توجه جدی است.

در مورد اتفاقات اخیر روی داده در مدیریت شهری اردبیل نیز می توان با استفاده از رویکرد تعاملی هابرماس ، در فضای در هم آمیختگی حق و باطل گرفتار حیرت نشد و با استفاده از ابزار مناسب و فنون تحلیل سیاسی، به تصمیمی مناسب، دقیق و صحیح رسید.

هابرماس از مهمترین چهره های حیات روشنفکری امروز و شاید مهمترین جامعه شناس از زمان ماکس وبر بدین سو است.

برنامه ریزی ارتباطی بر مبنای نظریه انتقادی هابرماس و مفاهیم این نظریه همچون "عقلانیت ارتباطی" سامان یافته است. نسخه عقلانیت ارتباطی هابرماس نمی تواند در جایی که افراد نسبت به منافع خود غافل هستند، عمل کند.

اندیشه هابرماس مفاهیم عقلانیت، حق گویی و مردم سالاری را پیش کشیده است. فرض او این است که از طریق گفتمان، شرکت کنندگان در یک تصمیم گیری به بهترین تصمیمی خواهند رسید که از بهترین استدلال نشأت گرفته است.

با تاکید بر نظریه هابرماس و اینکه توسعه شهری، انسان‌های توسعه یافته‌ را می‌طلبد، اگر کسانی اختلاف نظرهایی دارند، شایسته است با استدلال بیان کنند. ملت انقلابی باید معتقد به تبیین باشد اما این معنایش این نیست که ما به اختلافات درونی دامن بزنیم.

کار انقلاب از اساس با تبیین ، روشنگری ، بیان منطقی، مستدل و دور از هیاهو و جنجال بود. اگر هیاهو و جنجال وارد شود، حرف منطقی را هم خراب خواهد کرد. ممکن است عده ای جذب شوند اما عده ای از مردم هوشمندتر دفع خواهند شد و این سم مهلکی خواهد بود برای جامعه ی ما و به خصوص شهر اردبیل که تشنه ی توسعه و عمران است و با این اختلافات از مسیر اصلی توسعه هر روز دور و دورتر خواهد شد.

در آخر طبق فرمایشات مقام معظم رهبری باید مواظب باشیم در حالی که ما دنیای اسلام را به وحدت دعوت می کنیم، با این اختلاف های کوچک و ناچیز در نظام جمهوری اسلامی ایران تفرقه و جدایی ایجاد نگردد که شرط پیروزیها این است که جناح ها و ارگان های جمهوری اسلامی، احترام هم را حفظ کنند و با هم باشند.


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ابراهیم زاده
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۴۸ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۲
عالی بود جناب دکتر ابی زاده
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار