طهماسب مظاهری در گفت و گو با تابناک:

تحریم های بانکی یک شبه وضع نشده که یک شبه رفع شود/ دولتمردان گذشته بر چه اساسی منابع پولی را در اختیار زنجانی قرار داده اند؟

تابناک تهران- «در خصوص پرونده بابک زنجانی باید بگویم چون اطلاع درستی از جزییات پرونده وی ندارم نمی توانم اظهار نظردقیقی کنم اما این یک مساله جدی ست که با توجه به این که عقبه وی به خوبی مشخص است، دولتمردان گذشته و بانک مرکزی دولت آقای احمدی نژاد پاسخ گو باشند که بر اساس چه تدبیری و با چه ابزارهای کنترلی منابع پولی کشور را به این فرد داده اند؟»
کد خبر: ۱۹۴۰۸۸
تاریخ انتشار: ۱۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۳ 07 March 2016
این بخشی از گفت و گوی تابناک با طهماسب مظاهری رییس کل بانک مرکزی در دوره اول ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد است.

رییس کل بانک مرکزی ضمن انتقاد از اظهار نظرهای غیر کارشناسی در خصوص مساله سوییفت و لغو تحریم های بانکی گفت: در مورد لغو تحریم ها و رفع الزام شرکت های مختلف بین المللی از جمله سوییفت برای عدم همکاری با ایران باید چند مساله را از هم تفکیک کنیم و برای هر کدام تعریف جداگانه ای داشته باشیم.نکته اول این است که وقتی اعلام شد که بانک های ایران تحریم نیستند،یعنی این که سوییفت که یک شرکت خصوصی خدمات بانکی ست می تواند با بانکهای ایرانی کار کند و از نظر مقررات بین المللی مشکلی وجود ندارد. قبل از لغو تحریم ها به دلیل تحریم ها این کار خلاف مقررات بین المللی و مستوجب مجازات و جریمه می شد.

وی در ادامه افزود: خدماتی که سوییفت به عنوان یک شرکت خصوصی خدمات بانکی می تواند ارائه دهند، تسریع خدمات بین بانکی ست، اگر بانکی می گوید من خدماتی را به بانکی در نقطه ای دنیا فرستاد با ارسال یک کد به صورت مخابراتی هم سبب افزایش سرعت خدمات و هم بالا رفتن ایمنی این نقل و انتقال می شود.قبل از این که سوییفت کار خود را آغاز کند، این سیستم بود اما با روش های قدیمی تر که هم زمان زیادی می برد و هم ضریب امنیتی اش نیز پایین بود. وقتی سوییفت با بانکهای ایرانی قرارداد ببندد بانکهای ایرانی می توانند با بانک های دنیا در ارتباط باشند و خدمات مختلف بانکی ارائه دهند.

مظاهری باین کرد: نکته بعدی این است که برای این که سوییفت بتواند به راحتی خدمات را به بانک های مقصد و مبدا ارائه دهد باید نرم افزارهایی هر دو طرف از آن برخوردار باشند که با این خدمات هم خوانی داشته باشند. نرم افزارهایی که سیستم بانکی ایرانی از آن برخوردار هستند، اغلب به جز چند مورد به روز نبوده و قادر به انجام این خدمات نیستند.سوییفت در این چند سال نرم افزارهای خود را به روز کرده و بیکار نبوده اما بانک های ما در طی تحریم ها از این مساله دور بوده اند یا اطلاع نداشته اند یا توان انجام این کار را نداشته اند.

رییس کل بانک مرکزی در دولت نهم اظهار داشت: نه تنها نرم افزارهای خدمات بانکی بلکه نظام های بانکی از نظر ضریب امنیتی و هم آموزش پرسنل باید با این مساله هم خوانی داشته باشند. این که تحریم ها لغو شود و از فردای آن روز همه چیز برقرار باشد به این ترتیب نیست. در ایران بانک خاورمیانه از جمله بانک هایی ست که می تواند به سوییفت وصل شود، چرا که این روند را در طی این سال های طی کرده است. هم پرسنل را آموزش داده و هم نرم افزارهای لازم را دارد.
وی ادامه داد: نکته دیگری که در این زمینه می توان مطرح کرد، این است که برخی از بانک های خارجی در کشورهای کوچکتر که رابطه دوستی نزدیکی با ما دارند، مانند بانک های کشورهای حاشیه خلیج فارس یا برخی از کشوررهای آسیایی آمادگی و انعطاف بیشتری برای برقراری ارتباط با بانک های ایرانی بعد از لغو تحریم ها دارند.تا حدی که ذخایر ارزی بلوکه شده ما از طریق همنی بانک ها منتقل شده است.

مظاهری در ادامه این گفت وگو افزود: برخی از بانک های بزرگ اروپایی که هم از نظر سرمایه و هم از نظر خدمات برای این که کاری را شروع کنند مقداری زمان لازم دارند. به اصطلاح فرز نیستند، به علاوه این که به لحاظ مدیریتی هم محافظه کارند. در واقع به دلیل فشارهای سیاسی که همچنان بعد از امضای برجام وجود دارد این محافظه کاری را بیشتر می کند، این که اگر اتفاقی افتاد مجبور نشوند به عقب برگردند که هم وقت و هم هزینه برای آنها دارد.در واقع هم ملاحظات سیاسی دارند هم اقتصادی که سبب کندی در رفتار و برقراری ارتباط با بانک های ایرانی بعد از لغو تحریم ها می شود.

رییس کل بانک مرکزی در دولت نهم در پایان اضافه کرد: نکته آخر در این زمینه این است که در خود آمریکا و نظام مدیریتی این کشور قول و قرارهای خود را در خصوص برجام اجرا نکرده اند و من شما را به مصاحبه آقای طربف ارجاع می دهم،اما عزمی برای اجرا در این کشور مشاهده می شود و فراست دستگاه دیپلماسی نیز این شرایط را فراهم می کند.









منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار