راهکار برنامه ششم برای حل معضل آلودگی هوای شهر

در میان تمام موضوعاتی که مورد دغدغه دلسوزان در جامعه این روزهای ماست، مساله محیط زیست حساسیت و اهمیت ویژه‌ای دارد.
کد خبر: ۱۸۹۳۹۵
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۹ 28 February 2016
به گزارش تابناک قم، سقوط هر روزه شاخص‌های زیست محیطی و گسترش آسیب‌های ملموس آن آنقدر نگران کننده شده که مردم کوچه و بازار هم درباره آن صحبت کنند. حقایقی هم که هر روز از سوی سازمان‌های جهانی منتشر می‌شود نشان از همین نگرانی دارد. در رتبه‌بندی ۲۰۱۴ شاخص جهانی عملکرد محیط زیست ایران با نمره 51/08 در پله ۸۳ قرار گرفته است.

از آنجا که ضریب شهرنشینی در کشورمان به 70 درصد و در استان قم به 90 درصد رسیده امروزه محیط زیست شهری از موضوعات مهم زیست محیطی است که ناچاریم به آن توجه داشته باشیم.

شهرها محل تجمع یا کانون ساختمان‌ها، تولید، مصرف و رفت و آمدند و برای تداوم روند فعالیت و حیات خود به نهاده‌هایی شامل کار، سرمایه، فناوری، منابع طبیعی و فضا نیاز شدید دارند.

فهرست عوامل گوناگون دخیل در فرآیند عمران و توسعه شهری نشان می‌دهد که برقراری توازن و تعادل در راستای نیل به توسعه پایدار شهری تا چه اندازه مهم و در عین حال دشوار است.برای مثال ارتقای سطح رفاه شهروندان از طریق افزایش میزان درآمد و تولید، در صورت تساوی سایر شرایط، به معنای نیاز به فرصت‌های شغلی بیشتر، خودروی شخصی بیشتر و مسکن بیشتر است که به نوبه خود، فضای بیشتر و منابع طبیعی بیشتری را طلب می‌کنند.از این رو ارتقای سطح رفاه از طریق افزایش میزان درآمد، تقلیل و تضعیف محیط طبیعی را به دنبال دارد و چون موجودات انسانی، بخشی از بدنه طبیعتند و درست همانند خورد و خوراک و پوشاک و سرپناه نیازمند ارتباط با آن هستند، این امر به نوبه خود سطح رفاه را کاهش می‌دهد.

شهرها به عنوان عمده بهره برداران اقتصادی زمین، مدام منابع بیشتری را طلب می‌کنند و مدام مشکلات بیشتری برای محیط اطراف و ساکنانشان ایجاد می‌کنند. همین چالش‌ها موجب شده کارشناسان توجه به مسائل زیست محیطی در شهرها را از موضوعات مورد نیاز برای تدوین برنامه‌های راهبردی شهرها بدانند.

این روزها دولت و مجلس درگیر تدوین برنامه ششم توسعه هستند. برنامه‌ای که قرار است حرکت 5 سال آینده کشورمان را ریل‌گذاری کند و بی‌شک تدوین چنین برنامه‌ای بدون نگاه به دغدغه‌های زیست محیطی ممکن نیست. با این حال، حسن بختیاری، رئیس کمیته زیست‌محیطی شورای شهر قم می‌گوید برنامه ششم ریل‌گذاری مناسبی در مشکلات زیست محیطی شهرها از جمله مساله آلودگی‌ هوا که در بسیاری از شهرها از جمله قم از معضلات بسیار مهم است، انجام نداده است.

او می‌گوید برنامه ششم در این عرصه به نقش شهرداری نگاه درستی نداشته که این موضوع به عملی شدن اهداف برنامه ضربه می‌زند.

رئیس شورای اسلامی استان قم مطرح کرد: وضعیت حاد و بحرانی آلودگی و مشکلات زیست محیطی شهرهای بزرگ کشور نیازمند اتخاذ سیاست‌های صحیحی از سوی دولت و مجلس در برنامه ششم توسعه است که اصلاح و تنفیذ ماده 10 قانون توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت از مهم‌ترین آنهاست.

وی با تأکید برضرورت توجه به توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت اظهار داشت: به نظر می‌رسد با توجه به حرکت مشکلات آلودگی و زیست محیطی در شهرهای بزرگ به سمت بحرانی شدن، دولت باید در برنامه ششم توسعه به طور جدی به دنبال اخذ سیاست‌های صحیح در جهت رفع این مشکلات باشد.

بختیاری افزود: برنامه ششم باید در خصوص موضوعات زیست محیطی بویژه آلودگی‌های هوا دارای احکام و ضوابط روشن و شفافی باشد تا به کمک معضلات آلودگی شهرها بیاید.

رئیس شورای اسلامی استان قم در ادامه با اشاره به  لزوم اصلاح و تنفیذ ماده 10 قانون توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت در برنامه ششم اظهار داشت: بر اساس این ماده قانونی دولت مکلف است که سالیانه مبالغ قابل توجهی ( تا رقم 40 میلیارد ریال ) را به شهرداری های کشور بابت توسعه حمل و نقل عمومی پرداخت نماید که متأسفانه در سالیان گذشته هیچ مبلغی از این بابت به شهرداری ها پرداخت نشده است.

وی افزود: از دولت و مجلس محترم انتظار می رود تا این ماده قانونی به صورت یک حکم در برنامه ششم توسعه کشور گنجانده شود تا شهرداری‌ها با هزینه کرد آن در توسعه سامانه‌های ریلی و جایگزینی خودروهای عمومی فرسوده گام های موثری را در جهت بهبود شرایط زیست محیطی کلانشهرها بردارند.

منبع: همشهری
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار