افزایش قارچی کمپ‌های ترک اعتیاد غیرمجاز درهمدان

چند سالی می‌شود که فعالیت کمپ‌ ها وبه خصوص کمپ‌ های غیرمجاز درکشور افزایش یافته است، و خیلی از معتادان بخت‌ برگشته در این کمپ‌ ها زیر شکنجه‌ های غیرانسانی آسیب‌ های فراوانی می‌بینند.
کد خبر: ۱۸۵۹۶۵
تاریخ انتشار: ۰۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۰ 23 February 2016

با آنکه در استان همدان بیش از هزار مرکز ترک اعتیاد فعال است اما تنها ۴۳ مورد آنها مجاز هستند.

به گزارش تابناک همدان؛رئیس سازمان بهزیستی کشورمی گوید: ۹۵ درصد کمپ‌های ترک اعتیاد غیراستاندارد و غیرمجاز هستند.

همچنین راندمان کمپ‌های ترک اعتیاد با میانگین استاندارد جهانی فاصله دارد، زیرا بازدهی استاندارد جهانی برای مراکز ترک اعتیاد بالای ۳۵ درصد است، اما متأسفانه این میزان در کشورمان زیر ۲۵ درصد است، یعنی بیش از ۷۵ تا ۸۰ درصد از افرادی که برای ترک اعتیاد به این کمپ‌ها می‌روند مجدداً به مصرف مواد مخدر روی می‌آورند.

شکنجه معتادان در عین ناباوری در مراکز ترک اعتیاد زیادی اتفاق می افتد؛ مراکزی که بیشتر و شاید همه آنها هیچ مجوزی برای فعالیت هم ندارند.

در ماده واحده قانون حمایت از حقوق شهروندی که منشأ اصلی آن اصل ۳۷ و ۳۸ قانون اساسی است، به صراحت گفته شده که هرگونه اقدامی که مصداق شکنجه و یا ضرب و جرح و آزار و اذیت باشد، جرم بوده و مجازات قانونی دارد، اما بسیاری از کمپ‌ها به همین شیوه فعالیت می‌کنند و آسیب‌ های جسمی و روحی زیادی را بر روی معتادان وارد می‌کنند، تمام اقدامات شکنجه و آزار فرد معتاد در کمپ‌ها حتی اگرمجازهم باشند، جرم است.

عوامل مراکز ترک اعتیاد گاه به جای نیروی انتظامی، معتادان کنار خیابان‌ها و خرابه‌ها را هم دستگیر و ظاهراً برای ترک اما در واقع اخاذی به کمپ می‌برند و معتادان ابزاری برای کسب سود و تیغ زدن خانواده‌ها شده‌اند.

هم اکنون فجایع گسترده‌ای در کمپ‌های غیرمجاز در حال وقوع است؛ شنیدن و خواندن همه ماجرا بی شک تحمل زیادی می‌خواهد.

طبق آمار رسمی، یک میلیون و ۳۰۰ هزار معتاد و به تعبیر درست‌ تر بیمار در کشور داریم که بخش قابل توجهی از آنان با رضایت خود یا اجبار خانواده و دادگاه تن به رفتن به کمپ‌های ترک اعتیاد می‌دهند.

تنها ۱۵ درصد از همین معتادان سالم به جامعه بر می‌گردند و دور مواد را برای همیشه خط می‌کشند؛ و ۸۵ درصد آنها بعد از ورود به جامعه دوباره معتاد می‌شوند.

متأسفانه به دلیل نبود نظارت کافی به راین کمپ‌ها، شاهد از بین رفتن معتادان براثر شکنجه یا استفاده از روش‌های درمانی تأیید نشده‌ای هستیم.

به گفته شاهدان، بعضی از این کمپ‌ها، در خیابان‌های شهر به دنبال معتادان می‌گردند و به هرکس که شک کردند او را با زور به کمپ برده و با خانواده‌اش تماس می‌گیرند که یا هزینه کمپ را بپردازید و یا فرد معتاد را به دادگاه معرفی می‌کنیم.

هیچ فردی نمی‌تواند معتادی را مجبور به ترک کند چه برسد به این که برای این کار، از زور نیز استفاده کند.

همچنین صاحبان کمپ حق ندارند به صورت خودسرانه در سطح شهر پرسه زده و فردی را بعد از آنکه به عنوان معتاد شناسایی کردند به زور وارد مراکز ترک اعتیاد یا کمپ‌های ترک کنند. این امر وظیفه قانونی پلیس و نیروی انتظامی است.

هدف مسئولان از موافقت با فعالیت کمپ‌های ترک اعتیاد، بهتر شدن وضعیت معتاد و بهبود بخشی از معضلات و آسیب‌های اجتماعی است. قرار نیست که این مراکز به اتاق‌های خودمختار شکنجه و منابع درآمدزایی صرف تبدیل شوند.


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار