مصرف نمک در گیلان بالاتر از میانگین کشوری است

کد خبر: ۱۶۷۴۰۹
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۴ 21 January 2016
تابناک گیلان: دکتر سید ابوذر فخر موسوی، متخصص قلب و عروق در نشست خبری بسیج ملی تغذیه اظهار کرد: سکته‌های قلبی و مغزی ناشی از تغذیه نادرست است.

 

وی با بیان اینکه مصرف نمک در کشور از 11 گرم بیشتر است گفت: شمال ایران از دیگر استان‌ها بیشتر نمک مصرف می‌کنند که این رژیم نادرست باعث بیماری‌های صعب العلاج در استان شده است.

 

این متخصص قلب و عروق تصریح کرد: مصرف روزانه 2 تا 5 گرم نمک به افراد توصیه می‌شود غیر از این، افراد دچار فشار خون بالا و بیماری‌های قلبی و عروقی و انواع سرطان‌ها خواهند شد.

 

فخر موسوی اذعان کرد: همانطور که افزایش مصرف نمک مضر است کاهش زیادی نمک نیز باعث فشار خون بالا خواهد شد.

 

وی در ادامه با تاکید بر اینکه باید مصرف روغن، قند و نمک را در مصرف روزانه کاهش داد افزود: می‌توان بجای مصرف روغن مایع از روغن ماهی که دارای مغزهای چربی مفید است برای مصرف روزانه استفاده کرد.

 

این متخصص قلب و عروق خاطرنشان کرد: مصرف نوشابه‌های گازدار بسیار برای بدن مضر است و توصیه می‌شود کلا این مواد غذایی از رژیم غذایی افراد حذف شود.

 

فخر موسوی گفت: بر اساس مطالعات جهانی، کاهش 6 گرم نمک روزانه باعث کاهش 24 درصدی سکته مغزی، کاهش 18 درصدی بیماری‌های عروقی و در نهایت کاهش حدود بیش از 2 میلیون مرگ و میر در سال می‌شود.

 

وی تصریح کرد: مصرف زیاد چربی‌ها خطر ابتلا به سرطان‌ها را افزایش خواهد داد.

 

فخر موسوی اذعان کرد: مصرف کالباس و سوسیس بسیار مضر و خطرناک است و بنا بر کارشناسی‌های انجام شده مصرف این نوع مواد غذایی توصیه نمی‌شود و بایستی از استفاده آن خودداری کرد.

 

مرجان مهدوی روشن، کارشناس تغذیه نیز در این نشست اظهار کرد: مصرف سبزی در رژیم غذایی کاهش یافته است و این خود باعث انواع بیماری‌های صعب العلاج در استان شده است.

 

وی با بیان اینکه غلات 50 تا 60 درصد دارای کرب هیدرات هستند گفت: بجای قند و شکر از کشمش، توت خشک  و خرما در ژیم غذایی به اندازه کافی استفاده شود.

 

مهدوی روشن تصریح کرد: 25 تا 30 درصد کالری بدن از چربی‌ها تامین می‌شود.

 

این کارشناس و متخصص تغذیه اظهار کرد: استفاده از فست و فودها در رژیم غذایی بسیار خطرناک بوده و تا حد امکان از مصرف اینگونه مواد غذایی پرهیز شود.

 

مهدوی روشن اذعان کرد: متاسفانه تغییر سبک زندگی باعث افزایش انواع سرطان، دیابت و بیماری‌های قلب و عروق در کشور شده است که می‌توان با رعایت نکات ایمنی از گسترش این بیماری جلوگیری کرد.
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار