آمارهای سواد آموزی استان از زبان مدیرکل

مدیرکل آموزش و پرورش کهگیلویه وبویراحمد درصد باسوادی استان در گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال براساس سرشماری سال ۹۰ در جمعیت شهری را ۹۵ درصد و در جمعیت روستایی ۸۵ درصد برشمرد و گفت: میانگین باسوادی مردان در کهگیلویه وبویراحمد ۹۴.۵ درصد و زنان ۸۶.۴ درصد است.
کد خبر: ۱۵۲۲۹۱
تاریخ انتشار: ۰۶ دی ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۱ 27 December 2015
به گزارش خبرگزاری تسنیم از یاسوج، هادی زارع پور در نشست خبری به مناسبت هفته سواد آموزی که در سالن شهید مطهری اداره کل آموزش و پرورش در یاسوج برگزار شد، اظهار داشت: 7 دی ماه 58 به فرمان امام خمینی(ره) نهضت سوادآموزی تشکیل و راه‌اندازی شد.

مدیرکل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه 5 تا 11 دی ماه به نام هفته سوادآموزی نامگذاری شده است، گفت: دوره سواد آموزی شامل سه بخش دوره سواد آموزی، دوره انتقال و دوره تحکیم است که مدت زمان هر کدام 400 ساعت است.

وی با اشاره به اینکه در دوره سوادآموزی سهمیه امسال که برای استان 3 هزار و 700 نفر است، بیان کرد: سهمیه دوره انتقال 1500 نفر و سهمیه دوره تحکیم 2000 نفر است.

زارع پورعنوان کرد: تا پایان آذرماه امسال در دوره سوادآموزی 2 هزار و 96، در دوره انتقال یک هزار و 505 نفر و در دوره تحکیم یک هزار و 401 نفر در استان آموزش داده شدند.

وی با اشاره به اینکه در هر سه دوره به طور میانگین 77.47 درصد تا کنون تحت پوشش قرار گرفتند، ابراز کرد: برنامه‌های در اداره کل آموزش و پرروش استان در زمینه سواد آموزی در دست اجرا است.

مدیر کل آموزش و پرورش کهگیلویه وبویراحمد از جمله طرح خودآموزی که براساس آن افراد گروه سنی 10 تا 49 سال توسط اعضای خانواده آموزش داده می‌شوند، برشمرد و گفت: پس از باسواد شدن به شرط قبولی در آزمون 670 هزار تومان به فرد آموزش دهنده پرداخت می‌شود.

زارع پور با بیان اینکه طرح خود آموزی جز مشوق‌های دولت برای امر سوادآموزی است، عنوان کرد: در این طرح به افراد بی‌سوادی که در آزمون پذیرفته شوند مبلغ 134 هزار تومان به آنها پرداخت می‌شود.

مدیرکل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: شورای پشتیبانی سوادآموزی استان از سال 93 فعال شد و کهگیلویه وبویراحمد رتبه دوم کشور در زمینه برگزاری جلسه به لحاظ تعدد مصوبات و کیفیت مصوبات را کسب کرد.

وی با اشاره به طرح خواندن و خانواده ویژه دوره سوادآموزی و انتقال، بیان کرد: در این طرح 9 عنوان کتاب کاربردی همسو با کتاب‌های درسی و با موضوعات اعتقادی، اجتماعی، مهارت آموزی، تربیتی و ادبی تهیه شده و بین آنها توزیع می‌شود.

زارع پور افزود: در این طرح سواد‌آموزان به کمک اعضای خانواده این کتاب‌ها را مطالعه می‌کنند.

وی با اشاره به طرح حلقه‌های کتاب خوانی، گفت: در این طرح افراد کم سواد غیرمحصل که دوره سوادآموزی انتقال و یا 6 ابتدایی به پایان رسانده و قصد ادامه تحصیل ندارند در حلقه‌های 10 نفره سازماندهی می‌شوند.

مدیرکل آموزش و پرورش کهگیلویه وبویراحمد افزود: این حلقه‌ها دارای یک نماینده و یک پشتیبان هستند که فعالیت‌های آموزشی آنان را پیگیری می‌کنند.

وی با بیان اینکه در استان 29 حلقه با 290 سوادآموز وجود دارد، عنوان کرد: طرح مراکز یادگیری محلی از امسال به طور جدی پیگیری می‌شود و براساس آن به صورت یک مجتمع آموزشی تشکیل می‌شود.

مدیرکل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد ابراز کرد: در این مجتمع علاوه بر سوادآموزی و فرآیند آموزش اموری شامل مهارت‌های زندگی، حقوق شهروندی، مهارت‌های اجتماعی، ارتباطات اجتماعی و فعالیت‌های فرهنگی آموزش داده می‌شود.

زارع پور با اشاره به اینکه پیش بینی شده امسال 5 مرکز در استان راه‌اندازی شود، اظهار داشت: طرح آزمایشی آسان‌آموزی با رویکرد فرد به فرد آغاز و طول این دوره کوتاهتر و محتوای آن ساده تر از دوره‌ای دیگر است.

وی با بیان اینکه پیش بینی شده تا پایان امسال 200 نفر در استان تحت پوشش این طرح قرار بگیرند، گفت: طرح آموزش زنان و دختران بی‌سواد 10 تا 49 سال عشایر با مشارکت اداره کل آموزش و پرورش، اداره کل امور کهگیلویه و بویراحمد و دفتر امور بانوان و خانواده استانداری اجرا می‌شود.

زارع پور با بیان اینکه سوادآموزی در استان به دو شیوه انجام می‌شود، افزود: یکی از طریق مدارس، معلمان و مجتمع‌های آموزشی و یکی از طریق موسسه‌ها و نهادها و تشکل‌های مردم نهاد صورت می‌گیرد.

وی عنوان کرد: در قالب طرح مشارکتی با 24 دستگاه اجرایی استان برای امر سوادآموزی تفاهم نامه منعقد شده که با مشارکت آنها تسریع و تسهیل می‌شود.

زارع پور درصد باسوادی استان در گروه سنی 10 تا 49 سال براساس سرشماری سال 90 در جمعیت شهری استان را 95 درصد و در جمعیت روستایی 85 درصد برشمرد و گفت: میانگین باسوادی مردان 94.5 درصد و زنان 86.4 درصد است.

وی تصریح کرد: طبق سرشماری سال 90 بیش از 92 درصد مردم استان باسواد هستند.
اشتراک گذاری
نظر شما
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد
آخرین اخبار